Hvad betyder PPC ?
PPC er en forkortelse for Pay Per Click, som betyder “betaling pr. klik”, og er således udtryk for en betalingsmodel – ikke en bestemt søgemetode eller facilitet.
De fleste kender nok mest begrebet “PPC” fra de såkaldte PPC-søgemaskiner, som f.eks. Overture.com (tidligere GoTo.com), e-Spotting, 7Saecrh, Kanoodle og FindWhat, men også google driver et PPC – aller pay per click baseret kommercielt indeks, nemlig Google Adwords.
PPC-søgemaskiner er som oftest opbygget som en form for online aktion, hvor der bydes på bestemte søgefraser. Dem der byder højest får den øverste placering, den der byder næsthøjest den næste og så fremdeles. Der betales kun for de besøgende du modtager. I Google Adwords fungerer det dog en anelse anderledes.
I dag kan du også købe markedsføring i andre søgemaskiner end de traditionelle PPC-søgemaskiner på ppc basis – altså hvor du betaler for de besøgende du får.
Skriv en kommentar