Hjælp – Mine klikpriser er for høje!
Gennem årene har jeg hørt fra utallige frustrerede kunder, at de syntes, at deres klikpriser i Google AdWords var for høje. Men kan man overhovedet sige det? Hvad afgør, hvor meget man betaler pr. klik? Og hvad kan du gøre for at slippe billigere? Overvejer du nogle gange at sælge forretningen i frustration over øgede udgifter til annoncering med manglende salg til følge? Så er der måske hjælp at hente her!
Hvad koster Google AdWords?
I udgangspunktet kan alle – med få undtagelser – annoncere med Google AdWords, da der ikke er noget krav om et minimumsforbrug. Nogle annoncører bruger et par hundrede kroner om måneden, mens landets største annoncører bruger meget store millionbeløb hver eneste måned. Der betales som regel med en pris pr. klik, hvor du selv angiver, hvor meget, du er villig til at betale pr. klik.
Hvordan bestemmes klikpriserne?
Ved annoncering med AdWords er det 100% Google, der sætter niveauet for klikpriser i de enkelte brancher. Niveauet hænger ofte sammen med prisen på de produkter eller ydelser, der annonceres for således, at det er billigere at annoncere for løbesko end huse til salg.
AdWords bygger på et auktionsprincip, der fungerer på den måde, at hver gang en person søger på et relevant søgeord, så rangerer AdWords de annoncører, der byder på søgeord ud fra deres max. CPC bud og deres såkaldte Ad rank. Ad rank er et udtryk for relevansen og kvaliteten af de enkelte annoncørers søgeord og annoncer og bygger således på faktorerne, der tilsammen udgør Quality score. Det man som annoncør reelt betaler afhænger af konkurrenternes bud og ad rank, og på den måde regulerer systemet lidt sig selv, så man ikke bare automatisk er sikret en høj placering ved et kunstigt højt bud.
Hvad er Quality score?
Quality score – også kaldet Kvalitetsresultat på dansk – for de enkelte søgeord vurderes ved hver enkelt søgning. Den bygger på tre overordnede faktorer: forventet klikrate, relevans af annoncen samt landingssideoplevelse. Kort sagt betyder det, at har man høj relevans i både søgeord, annoncetekst og indhold på landingssiden vil Quality score være høj. Høj Quality score belønnes med lavere klikpriser, så det betaler sig at have den rette struktur på kampagnerne og sende trafikken fra de enkelte søgeord og annoncer til en landingsside, der bedst muligt matcher søgerens behov. Quality score kan også give en indikation af, hvor man skal optimere for at opnå lavere klikpriser.
Hvor høje er klikpriserne i min branche?
For at finde niveauet for klikpriserne kan du benytte Google Søgeordsplanlægning (Keyword Planner). Her kan du også se det gennemsnitlige antal månedlige søgninger på ord i det område du ønsker at annoncere i.
Der kan være store forskelle i klikpriser mellem synonymer og i kombination med f.eks. forskellige geografier. Har du eksempelvis et malerfirma i Københavnsområdet kan det betale sig at kigge på forskellige udtryk (maler, malerfirma, malermester, malerarbejde, malertilbud) i kombination med forskellige geografier (København S, Amager, Dragør, Valby). Ofte er det ikke de største søgeord målt på volumen, som nødvendigvis er bedst at annoncere på, da konkurrencen og klikpriserne er høje og mængden af henvendelser/salg ofte lavere end for mere specifikke ”long-tail” søgeord.
Klikpriserne justeres løbende opad, som et resultat af inflation – eller det, at Google kan se, hvor god en forretning det er. Et af de vildeste eksempler på en sådan himmelfart så jeg for nylig hos kunde, hvor den gennemsnitlige klikpris på en gruppe af søgeord fra 2008 til i dag var steget med raketfart fra lidt over 6 kr. til knap 50 kr. – en eksplosiv stigning på næsten 700%! Dog findes der brancher, hvor klikpriserne ligger på den tunge side af 500 kr. pr. klik. Så er der altså ikke noget at sige til, hvis man som annoncør af og til føler, at det kan være svært at få AdWords til at blive en god forretning.
Hvor stort skal mit budget være?
Det er et klassisk dilemma: Hvor meget skal man investere før man ved, hvad man får igen af salg og henvendelser? Som ny annoncør vil jeg altid anbefale, at man starter ud med et mindre budget til annoncering. Det bør være baseret på det forventede niveau for klikpriser og være tilstrækkeligt stort til at give jer et ordentligt grundlag for at evaluere effekten. Dvs. at der skal være en vis mængde trafik til siden i testperioden. For nogle annoncører er 3.000 kr./måned rigeligt til at teste AdWords af, mens større virksomheder i brancher med højere klikpriser kan opleve begrænsninger i rækkevidde og synlighed selv med budgetter på 20.000 kr./måned. Derudover skal man bl.a. overveje, hvor stort et geografisk område, man vil dække samt om man vil annoncere døgnet rundt alle dage og på tværs af alle enheder.
”Vi synes, at vores klikpriser er for høje”
Uanset, hvor længe man har annonceret med AdWords, kan man af og til føle, at man betaler for meget – både hvad angår klikpris og samlet set. Det kan være dyrt at danse efter Googles taktstok, og der er mange følelser involveret – især for annoncører, hvor budgettet til AdWords udgør en væsentlig del af virksomhedens samlede udgifter. Der kan som nævnt være tale om en reel stigning i klikpriser over tid, men for at vurdere om dine klikpriser og samlede udgift reelt er for høje, må du overveje flere aspekter, da mange ting kan påvirke dette:
- Får du henvendelser/salg som resultat af vores annoncering? Og overstiger værdien af disse udgifterne til annoncering?
- Betaler du mange penge for at være synlige på ord, hvor du ikke får nogen eller kun ganske få henvendelser/salg?
- Bruger du meget brede, generiske søgeord eller benytter du dig af long-tail søgeord, som ofte er mere specifikke og med større sandsynlighed for at opnå henvendelser/salg?
- Har du en stor andel af søgeord i matchtypen bred, hvor du risikerer at blive vist på en masse irrelevante søgninger og derved spilde vores annoncekroner?
- Annoncerer du på sæsonbetonede søgeord, hvor du i lavsæson må forvente færre henvendelser/salg?
- Er der basis for at optimere mod en højere Quality score, så du kan sænke vores gennemsnitlige klikpris? Har du eksempelvis sikret, at de vigtigste søgeord i de enkelte annoncegrupper fremgår af annoncernes overskrifter såvel som landingssider?
- Har du sikret en fornuftig kampagnestruktur, så beslægtede søgeord er opdelt med tilhørende relevante annoncer?
Har du gennemgået listen ovenfor, og synes du stadig, at det hele ser lidt sort ud kan du overveje at skrue ned for buddene på udvalgte søgeord eller annoncegrupper for at begrænse udgiften, men stadig være synlig på disse ord. Udebliver effekten stadig og koster henvendelser/salg mere end, hvad de er værd for dig, så kan du overveje helt at slukke for søgeord, annoncegrupper og kampagner.
Er dine klikpriser for høje?
Inden du giver fortabt over for Google, drejer nøglen om og lukker virksomheden opfordrer jeg dig til at slå koldt vand i blodet. AdWords-verdenen kan være svær at navigere i, og når vi overtager ansvaret for kunders AdWords-annoncering, ser vi bl.a. ofte kampagnestrukturer, der med fordel kan ændres; dårligt udformede annoncer og manglende udnyttelse af platformens muligheder. Med de rette ændringer ser vi ofte, at det er muligt at slippe afsted med lavere klikpriser og få AdWords til at blive en (endnu) bedre forretning end før.
Skal vi hjælpe dig med at vurdere dine klikpriser og effekten af din annoncering? Giv os et kald på 78 76 10 30 eller kontakt os via formularen her på siden.
Vil du lære mere om AdWords?
På vores blog har vi løbende fokus på tips, tricks og nyheder vedrørende AdWords. Læs f.eks. vores seneste indlæg fra serien “Bloggen på hovedet”:
Skriv en kommentar