Hjemmeside Guide – gode råd til valg, udvikling og optimering af din hjemmeside
Alle virksomheder har brug for en hjemmeside.
Uanset om du driver en mindre lokal forretning – som frisør, håndværker eller cafe, en større landsdækkende eller global virksomhed eller en webshop med 100% fokus på internetsalg, så har du brug for en hjemmeside.
Spørgsmålet er alene, hvilken type hjemmeside du har brug for.
Mange kan klare sig med et simpelt ”visitkort”, andre har brug for noget mere indhold og funktioner, og nogle skal bruge en webshop.
Men hvilken type hjemmeside har din virksomhed brug for? Hvad bør din hjemmeside indeholde, hvad skal den kunne, og hvordan vedligeholder og optimerer du den mest effektivt? Og ikke mindst – hvordan får du den bedste løsning til den rigtige pris.
Alt det – og meget mere, vil du blive klogere på ved at læse denne hjemmeside-guide.
Du kan også downloade hele guiden som e-bog (PDF) nedenfor.
Indholdsfortegnelse
- Alle virksomheder har brug for en hjemmeside
- Hvad er en hjemmeside?
- Vælg dit domæne med omhu – din adresse på nettet
- Valg af CMS – hjemmeside publicerings-system
- Et godt hjemmeside-design sælger
- Tekster og indholdsoptimering
- En hjemmeside, der ikke markedsføres, er en øde ø
- Brug for hjælp?
Du bør eje din hjemmeside – dit digitale hjem!
Man kan på både Facebook, diverse brancheportaler og gratis hjemmeside-løsninger oprette en form for hjemmeside, der for mange kan virke som en enkel og fristende løsning.
Der er i princippet ikke noget galt med den slags gratis profiler og ”hjemmesider”, men de bør bare aldrig stå alene!
Hvis du 100% satser på alene at have f.eks. en Facebook Page frem for din egen hjemmeside, overlader du hovednøglen til din forretning til Facebook. Og det kan hurtigt gå galt.
På Facebook bestemmer Facebook (naturligvis). Og vi har gennem tiden oplevet mange triste eksempler på virksomheder, der pludselig har fået revet tæppet væk under deres forretning, fordi Facebook – ofte uden forudgående varsel eller rimelige grunde, har lukket deres Facebook Page.
Det samme gælder de mange andre gratis platforme, hvor du kan oprette en form for hjemmeside for din virksomhed.
For de fleste virksomheder er en god og stabil digital tilstedeværelse meget vigtig. Vi anbefaler derfor, at du som minimum gør følgende:
- Køber dit eget domæne – det er her din hjemmeside skal ligge
- Får din egen e-mailadresse (eller flere) på dit eget domæne.
I vores tilfælde bruger vi domænet www.waimea.dk og e-mailadresser som bl.a. info@waimea.dk
Uanset hvilken partner og CMS (se næste afsnit) du vælger at bruge til at opbygge og publicere din hjemmeside og håndtere din e-mail, er domænet dit. Så hvis du en dag vil skifte udbyder, kan du gøre det, uden du mister den adresse, som dine kunder allerede kender.
I næste afsnit kan du læse lidt mere om, hvordan du vælger de bedste domæner, og får det sat rigtigt op.
Som supplement til din egen hjemmeside og e-mail – på dit eget domæne, kan du naturligvis godt oprette en Facebook Page, profiler på andre sociale medier eller en side på en eller flere relevante brancheportaler. De kan være et godt bidrag til markedsføringen af din virksomhed. De bør bare aldrig stå alene.
Hvad er en hjemmeside?
En hjemmeside – eller ”website”, som det kaldes på engelsk, er en samling af en eller flere sider på internettet, som man kan se via en webbrowser, som f.eks. Googles Chrome, Microsoft Edge eller Firefox.
Hjemmesider er opbygget af en blanding af tekst og kode. Den grundlæggende kode er skrevet i opmærkningssprog HTML (en forkortelse for HyperText Markup Language). Ofte suppleres det med CSS (Cascading Style Sheets) og JavaScript elementer.
Men alt det behøver du faktisk ikke vide noget om for at etablere en hjemmeside. Ved at bruge et CMS (Content Management Systemet) kan du fokusere på design og indhold uden nødvendigvis at skulle rode med programmering. Det vil vi se nærmere på lidt længere fremme i guiden.
Hjemmeside og/eller webshop?
Man kan lidt forenklet sagt opdele hjemmesider i to typer:
- Hjemmesider kun med indhold (tekster, billeder, video mv.)
- Hjemmesider med webshop og mulighed for online betaling
Det er naturligvis meget forenklet. En hjemmeside kan f.eks. også være åben, så alle kan se den, eller passwordbeskyttet, så kun registrerede kunder, betalende brugere eller egne medarbejdere kan komme ind.
En lukket hjemmeside kan enten fungere som kundeportal, som intern virksomhedsportal (også kaldet et intranet) eller indeholde en online tjeneste, som f.eks. et online regnskabsprogram som Dinero eller den gratis Google-ranking service SEO Monitor.
De to sidste er i øvrigt gode eksempler på hjemmesider, der både har en åben del, der bruges til at markedsføre og sælge tjenesten, og en lukket del, hvor kun dem, der har tilmeldt sig tjenesten, har adgang.
I denne guide vil vi fokusere på de åbne hjemmesider, der har til formål at markedsføre din virksomhed og eventuelt sælge direkte på nettet.
Hvilken type hjemmeside har du brug for?
Mange virksomheder har umiddelbart ikke behov for en webshop. Hvis du f.eks. driver en frisørsalon, håndværkervirksomhed eller restaurant, så er det stadig mest almindeligt, at folk betaler direkte i din butik, eller når de modtager en regning (fra f.eks. håndværkeren).
For sådanne virksomheder har hjemmesiden i første omgang det primære formål, at folk kan finde dig – og når de finder dig, blive overbevist om at du kunne være den rette leverandør, og føle sig trygge ved at henvende sig til dig.
Men verden forandrer sig hele tiden. Varer og services, som næsten ingen købte på nettet for få år siden, er der i dag mange, der gør.
Senest har vi oplevet det med Corona-krisen. Der er mange virksomheder blevet ramt af nedlukning. Mange var heldigvis kreative og hurtige til at tilbyde deres varer – eller blot et gavekort, på nettet. Det kan klares med en meget enkel webshop.
Så selvom du i dag måske blot har brug for en simpel hjemmeside, vil vi i den grad anbefale, at du forbereder dig på forandring. Når kundernes indkøbsvaner ændrer sig – og måske også begynder at efterspørge det, du tilbyder på nettet, så skal du være klar.
Det er derfor en fordel at vælge en hjemmeside-løsning, som du kan udvide med tiden, efterhånden som du får brug for nye funktioner. Det er der heldigvis mange, der kan. Men undersøg mulighederne inden du vælger løsning.
KISS – Keep It Simple, Stupid
KISS er, på trods af den lidt hårde retorik, et rigtig godt princip for udviklingen af din hjemmeside.
Både når det handler om det tekniske og om indholdet, anbefaler vi meget, at du tager udgangspunkt i den mest enkle løsning, der kan opfylde dine behov.
For jo mere kompliceret og komplekst du gør det, jo større risiko vil det være for fejl. Og jo dyrere bliver det – uden at det nødvendigvis fører til en bedre bundlinje (mere synlighed og/eller flere leads og salg).
Hvis du f.eks. driver en restaurant, har du måske ambitioner om både en flot præsentation af restauranten, billeder og video, menukort, en nyhedssektion, live chat og en blog, hvor du kan skrive om alt det spændende, der sker. Og en webshop med gavekort, take-away og frokostkurve.
Det kan godt være, du synes, du kan overkomme det hele lige nu. Men hvad med om nogle måneder, når andre ting tager din opmærksomhed, eller den internet-interesserede medarbejder, du har lige nu, skifter job?
En hjemmeside med en masse funktioner, der ikke vedligeholdes, kommer hurtigt til at fremstå som en forladt butik. Og den er der ingen, der gider at handle i.
Vælger du f.eks. at oprette en blog på din hjemmeside, skal du have resurser til at skrive mindst 3-4 indlæg om måneden. Ikke bare de første par måneder – men hver eneste måned, år efter år.
Du kender det sikkert selv – hvis man kommer ind på en hjemmeside, hvor det nyeste blogindlæg eller ”nyhed” er 2 år gammel, eller der er en ”live chat”, som ingen svarer på, så kan man let komme i tvivl om, hvorvidt virksomheden stadig er aktiv.
Det er bedre med en simpel hjemmeside, der fremstår opdateret, levende og frisk, end en hjemmeside med en masse funktioner og indholdsområder, der ikke vedligeholdes.
Hvis vi tager restauranten som eksempel igen, så start med en simpel og god præsentation. En præsentabel forside og et par undersider, hvor du skriver lidt om det, der gør jeres sted til noget særligt (lokation, typer af mad mv.), krydret med nogle gode billeder og måske et menukort – eller blot en beskrivelse af den type mad og prisniveau I tilbyder til frokost og aften.
Når du så synes, du har kræfter til det, så er det bestemt en god ide at overveje f.eks. en blog. Og hvis du på et tidspunkt kan se en fordel i at have en live-chat, så tilføj det.
I begge ovenstående tilfælde er det også muligt at outsource noget af arbejdet, så du ikke står med hele driftsansvaret selv. Det afgørende er, at du ikke lancerer områder eller funktioner på din hjemmeside, som du ikke har resurser til at passe og holde opdateret, for så ender tiltagene med langsomt at dø hen.
Der findes mange dygtige skribenter, som du på freelance basis kan hyre til at skrive et par gode blogindlæg om måneden. Og der findes bemandede live-chat services, som danske Crowdio, der kan servicere din live-chat for dig, så dine kunder aldrig går forgæves.
Det samme gælder, hvis du enten med det samme eller på sigt også ønsker en webshop på din hjemmeside. Start med noget enkelt, og byg det så op over tid.
Det kan godt være, at du har ambitioner om at sælge tusindvis af varer, tilbyde virtuelle prøverum og alt muligt andet smart.
Men at skrive stærke, engagerede og sælgende tekster til 1000 produkter tager tid. Start med dem du alligevel sælger mest af, og tilføj så flere efterhånden, som du får tid.
Det er bedre at komme hurtigt i gang med noget enkelt, der virker – og så udvide med tiden, end det er at starte op med en hel masse af tvivlsom kvalitet.
Vælg dit domæne med omhu – din adresse på nettet
Alle computere, der har forbindelse til internettet, har en IP-adresse. Det er et langt nummer, som de færreste kan huske. Derfor har man opfundet domænenavne – som et mere mundret alternativ.
Du kan sammenligne det lidt med forskellen på matrikelnummeret på dit hus, som ingen kan huske, og så gadenavn og nummer, som er meget lettere at kommunikere og huske.
F.eks. ligger vores website på IP-adressen: 130.211.94.56
Heldigvis behøver ingen huske det nummer, for man kan besøge vores website via det mere mundrette navn: www.waimea.dk
I modsætning til din fysiske adresse kan du beholde dit domæne for evigt, uanset hvilket publiceringssystem (CMS), webhotel eller e-mail udbyder du i øvrigt, over tid, vælger at bruge.
Domænet kan bruges til flere ting.
Det mest oplagte er naturligvis at bruge det som adressen på din hjemmeside – som i vores tilfælde: www.waimea.dk. Men du kan også koble det til et e-mail-system (f.eks. Google G Suite eller Microsoft Office 365), så du kan få e-mail adresser som info@waimea.dk.
Der kan også knyttes andre tjenester til dit domæne, som f.eks. FTP, og der kan oprettes såkaldte sub-domæner (f.eks. seo.waimea.dk), der f.eks. kan bruges til relaterede tjenester på helt andre webservere.
Så domænenavnet er den centrale brik i din eksistens på nettet. Det er derfor meget vigtigt, at du vælger et godt domæne. Lad os se lidt nærmere på det.
Hvilken domæne-endelse skal du vælge?
Et domænenavn består af to dele – navnet og endelsen. Vores domænenavn er waimea.dk
Den første del af navnet er typisk navnet på din virksomhed.
Den sidste del af navnet efter punktummet indikerer, hvor domænet hører til. Normalt vil en dansk virksomhed vælge et domænenavn, der ender på .dk, en svensk på .se og en fransk på .fr.
Der findes også internationale endelser, som .com, .net og .org, og endelser, der er reserveret til universiteterne (.edu) eller Amerikanske myndigheder (.gov).
Der er i de senenere år også åbnet op for, at man kan oprette sine egne endelser, men det er meget kostbart. Enkelte store virksomheder har gjort det, og nogle har købt særlige endelser som .mobil og .sex, som man så kan købe et domænenavn under.
Men vores klare anbefaling er, at du som udgangspunkt vælger et domæne, der ender på .dk, hvis din primære virksomhed er i Danmark. Er du mere internationalt fokuseret, så vil et .com domæne måske være at foretrække.
Hvis du driver virksomhed i flere lande, vil vi anbefale, at du udover .dk domænet også køber de lande-endelser, hvor du opererer – eller påtænker at gøre det.
Hvad er et godt domænenavn?
Det vigtigste med et domænenavn er, at folk kan huske det. Korte domænenavne er derfor at foretrække frem for meget lange.
Hvis det er din virksomhed, der skal markedsføres på hjemmesiden, så vil det mest naturlige være, at domænenavnet er identisk med eller ligner dit firmas navn.
Hvis din virksomhed for eksempel hedder ”SpamFighter” kunne et godt domæne være spamfighter.com eller spamfighter.dk. Begge domæner er i øvrigt ejet af firmaet SpamFighter i dag, så alt er, som det skal være.
Hvis din virksomhed har et meget langt navn, kan det nogle gange være en fordel at vælge en logisk forkortelse. Det har virksomheden Carlo Tagteknik & Blikkenslager gjort. De bruger domænenavnet: www.carlo-tag.dk.
Vi vil normalt anbefale, at du fokuserer på et enkelt domæne. Det er det, vi kalder dit ”brand domæne”. Det domæne, folk skal kende dig på.
Udover dit brand-domæne kan der være gode grunde til at købe en række andre domæner. Det kan være fejlstavninger af dit brand-domæne, domæner med danske tegn, produktrelaterede domæner, navnerelaterede domæner osv.
Det er bedre, at du køber dem selv i stedet for, at en anden køber dem og begynder at misbruge dem og dine varemærker. Et domæne koster meget lidt i årlige omkostninger. Du kan købe rigtig mange domæner for det, en enkelt retssag eller domænestrid koster i egne ressourcer og advokatomkostninger.
Du kan godt købe domæner med danske tegn – som f.eks. iværksætter.dk, du skal bare aldrig bruge det som dit primære brand-domæne. Du skal redirecte dem til dit brand-domæne.
Et redirect er en viderestilling af en URL – eller et helt domæne. Der findes flere måder at lave redirects på, men normalt skal du altid anvende et permanent redirect med en 301 server header code. Hvis du er i tvivl om, hvordan du sætter det op, så snak med dem, der laver din hjemmeside, eller dit hosting firma. De bør kunne hjælpe dig.
Problemet med domæner, der anvender danske tegn, er, at de ikke virker alle vegne. Der er mange brugere, som slet ikke kan komme ind på hjemmesider med den type domæner, og du vil opleve begrænsninger i, hvor du kan få links fra.
I mange sammenhænge vil domæner med danske tegn også blive omskrevet, og så fremstår de faktisk slet ikke så elegante og læsevenlige, som det ellers var tanken.
Iværksætter.dk omskrives f.eks. til: xn--ivrkstter-h3ad.dk.
Inden du kan låse dig fast på et eller flere domæner, skal du finde ud af, om de overhovedet er ledige eller til salg.
Hvis det er et dansk domæne (.dk), du er interesseret i, kan du se, om domænet er ledigt hos DK-Hostmaster, som er dem, der styrer alle danske domæner.
Når du skal købe domænet, er det normalt lettest at gøre det via den udbyder, der også tager sig af din hjemmeside. Hvis din hjemmeside f.eks. skal ligge på Wannafind, Dandomain eller Waimea, kan du bestille domænet hos dem samtidig med, at du bestiller din hjemmeside.
Hvis du skal søge efter andre domæner end danske .dk domæner, skal du bruge en anden service end DK-Hostmaster. Vi kan f.eks. anbefale, at du bruger den danske service GratisDNS. Her kan du også vælge at købe domænet.
Hvis du køber dit domæne hos en ekstern leverandør som GratisDNS, skal du selv opsætte domænet på den rigtige måde via GratisDNS’s DNS-værktøjer. Hvis du køber det hos dem, der laver din hjemmeside, vil de normalt klare det for dig.
Alle hjemmesider skal være sikre – brug SSL
SSL er en forkortelse for Secure Socket Layer. Det er en krypteret forbindelse mellem dem, der besøger din hjemmeside, og webserveren, hvor den ligger på.
Krypteringen betyder, at andre ikke kan få adgang til den data, der overføres mellem de to parter. Det er også det, som kaldes en “sikker forbindelse”.
Du har sikkert set den lille hængelås i din browser, når du besøger sikre hjemmesider uden fejl. I Chrome-browseren ser det således ud:
SSL bruges altid på sider, hvor du skal betale med dit kreditkort og som regel på sider, hvor du skal overføre personfølsomme informationer.
Men derudover har der i de senere år også været et stigende ønske om også at bruge SSL på alle, helt almindelige websider. Og i nogle browsere vises en advarsel, hvis et website ikke bruger SSL.
Vi anbefaler derfor, at hele dit website opsættes på en sikker forbindelse (SSL).
Valg af CMS – hjemmeside publicerings-system
CMS er en forkortelse for Content Management System. Det er et stykke software, der ligger på en webserver, og som bruges til publicering og administration af hjemmesider.
I princippet kan du også lave din hjemmeside helt manuelt, kode de enkelte HTML-sider i hånden og linke dem manuelt sammen. Men det kan vi absolut ikke anbefale. Der findes i dag så mange og gode CMS, at det slet ikke kan betale sig.
Du kan groft sagt inddele web-publiceringssystemerne i to kategorier:
- Software-løsninger
Med en software-løsning skal du, dine udviklere eller webbureau selv installere CMS-programmet på en webserver og tilpasse det til lige dit behov. Det giver naturligvis en stor grad af frihed, men det kræver også, at du eller dit eget team kan finde ud af det. - Hostede løsninger
Med en hosted løsning køber du adgang til et CMS, der allerede er installeret og tilpasset inden for nogle bestemte rammer. Det giver lidt mindre frihed. Til gengæld slipper du for udfordringerne med selv at installere softwaren og stå med ansvaret for den løbende opdatering, sikkerhed osv.
Software hjemmeside løsninger
Der findes i dag et utal af forskellige software-løsninger til web-publicering. Det er umuligt at nævne dem alle her, men nogle af de største, har du sikkert hørt om. Vi kan anbefale, at du overvejer et af dem.
De fleste af dem kan bruges til både almindelige hjemmesider og webshops. Magento er dog det eneste af ovenstående, der er født til primært at være webshop.
Alle ovenstående er i princippet gode software-løsninger, som vi godt kan anbefale dig at bruge. Det er som sagt ikke de eneste, der findes, men hvis du ikke selv kender andre, så er det i hvert fald en god start.
Ingen CMS er desværre helt perfekte i forhold til SEO, uden at du optimerer lidt (eller meget) på dem og tilføjer det, som mangler.
Med alle ovenstående løsninger, og de fleste andre, er det dog muligt at implementere alle de gode råd, vi bl.a. giver en del af her på Waimea.dk – og i øvrigt rådgiver om.
Men det kræver naturligvis både viden om, hvordan man gør den slags, og hvad der skal gøres.
Inden du vælger en software-løsning, vil vi anbefale, at du gennemgår de tekniske krav til både SEO, design og funktioner med dem, der skal lave din hjemmeside, og vurderer, hvor svært og kostbart det vil være at optimere de ting, du ønsker. Det er ikke altid lige let, og på nogle CMS kan det koste meget tid.
Paradoksalt nok er det ofte de CMS, der er dyrest i anskaffelse, der også er dyrest at optimere. Så vores bedste råd er at vælge den mest simple løsning, du kan leve med. KISS er også her et godt princip.
Vælg ikke et CMS, der er unødigt avanceret. De åbne (Open Source) systemer er ofte tilstrækkelige og som regel lettere at optimere end de kommercielle CMS-løsninger.
Alle ovenstående CMS er Open Source og således, som udgangspunkt, gratis at benytte. Du betaler kun for de tilføjelser, du ønsker, tilpasninger, du vil have lavet (hvis du ikke selv kan gøre det), og hosting af din hjemmeside.
Hostede hjemmeside løsninger
Der findes også mange hostede løsninger. Men i modsætning til software-løsningerne skal du langt oftere betale for dem. Der findes ganske vist gratis hostede løsninger, men de er meget begrænsede, kan oftest ikke bruges med dit eget domæne eller lider af så alvorlige mangler, at vi ikke kan anbefale det til seriøse virksomheder.
Hvis det er et godt system, er fordelene bl.a., at du ikke selv skal spilde kræfter på at rette fejl og mangler eller holde systemet opdateret. Du slipper også for at skulle kæmpe med flere parter – software leverandør, udviklere og hostingfirma, når og hvis noget går galt. Det hele er samlet ét sted.
Omvendt, hvis det er et lidt mindre godt system, så må du leve med de svagheder eller problemer, der er. Du kan ikke ændre på det selv.
Det er derfor ekstra vigtigt, at du er omhyggelig, når du skal vælge en hostet hjemmesideløsning.
De hostede løsninger er som oftest mere målrettede til enten at være webshops eller hjemmesider uden direkte salg. Der findes dog også enkelte, der kan begge dele. Nedenfor finder du nogle eksempler på leverandører, du kan overveje.
Inden du tager et endeligt valg, så sørg for at undersøge, hvad løsningen indeholder, og om den opfylder dine behov.
Vi vil anbefale, at du spørger den leverandør, du overvejer, om bl.a. følgende:
- Kan du bruge dit eget domæne?
- Kører alle sider på sikker forbindelse (SSL)?
- Er der læse- og søgemaskinevenlige URL’er (korte og uden ulæselige elementer)?
- Er løsningen ordentligt mobiloptimeret (også med mulighed for AMP-format)?
- Er hjemmesider på systemet hurtige nok (test eksempler)?
- Er systemet fri for Duplicate Content og andre alvorlige SEO-fejl?
- Kan alle tekster, sidetitler og META-data redigeres?
- Hvis det er en webshop – kan den så det, du ønsker?
- Hvor let er det at flytte, hvis du en dag ønsker dette?
- Hvor længe skal du binde dig?
Hostede løsninger (nogle med muligheder for webshop)
Uanset om du vælger en software- eller hosted løsning, skal du også tage stilling til, hvad din hjemmeside skal kunne – på både kort og lidt længere sigt.
Hvis du blot har brug for en enkel præsentation på nettet med nogle få simple sider, kan de fleste systemer bruges. Hvis du har brug for lidt mere avancerede funktioner eller sammenkobling med bagvedliggende databaser, er det ikke sikkert, at alle CMS kan bruges. Og hvis du gerne vil kunne sælge direkte på din hjemmeside i form af en webshop, så kræver det en løsning, der er forberedt til dette.
Vi anbefaler som udgangspunkt altid, at du vælger den mest enkle løsning, der kan opfylde dine behov. Jo mere teknisk og kompleks løsningen er, jo mere skal den vedligeholdes, og jo mere kan gå galt.
Valg af webhotel
Din hjemmeside skal ligge på en webserver et eller andet sted for, at alle folk kan se den. Det er også det, vi kalder et webhotel. Det er en service, man normalt køber sig til.
Hvis du vælger en softwareløsning, skal du selv finde en hosting-partner. Hvis du vælger en hostet løsning, er dette inkluderet i prisen.
Hosting er i dag ikke så dyrt, hvis du har nogenlunde almindelige behov. Vi vil dog ikke anbefale, at du vælger de allerbilligste løsninger. Selv hvis du har en meget lille hjemmeside, skal den stadig være hurtig og driftssikker. Ustabile og langsomme hjemmeside skræmmer kunderne væk.
Driver du et lille website, kan du få en rimelig god hosting for nogle få hundrede kroner pr. måned. Det bør du bestemt ofre.
Driver du et større website, eller har du rigtig mange besøg, så vil en dedikeret eller virtuel server være at foretrække. Det kan også give nogle andre fordele i forhold til at kunne konfigurere den helt, som du ønsker.
Vi har i flere år brugt Google Cloud Service i Waimea til både egne og kunders websites og har haft rigtig god erfaring med det. Med en cloud-service som denne, kan du helt frit justere hvor meget CPU-kraft, harddisk plads og RAM, du ønsker, og dermed sikre, at der er ressourcer nok, så det i hvert fald ikke er det, der sløver dit website.
At bruge Googles servere er ikke nogen garanti for, at dit website klarer sig bedre i Googles søgemaskine. På den anden side skader det nok heller ikke. I hvert fald kan du være nogenlunde sikker på, at Googles crawlere har god og uhindret adgang til din webserver på Google Cloud.
Når du vælger hosting-partner, skal du også være opmærksom på, om de understøtter den CMS, du ønsker at bruge. Det er ikke alle CMS, der kan køre på alle webservere. Og nogle hostingfirmaer er særligt fokuseret på hosting af bestemte CMS – og er derfor særligt gode til det. Undersøg det grundigt, inden du tager et endeligt valg.
Teknisk optimering – for bedre SEO, brugervenlighed og salg
Der er utroligt mange tekniske muligheder med en hjemmeside i dag. Som udgangspunkt anbefaler vi, som nævnt, at du altid vælger den mest enkle løsning, som kan opfylde dine og dine kunders behov. Men selv det kan alligevel godt ende med at blive lidt mere avanceret, end de fleste af os har forstand på.
Udover dine og dine kunders ønsker bør du også fra start af tænke på, hvilke tekniske detaljer der bør være på plads i forhold til SEO og Google.
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, eller på dansk: Søgemaskineoptimering. SEO er således et samlet udtryk for alt det, du kan gøre for at blive mere synlig i søgemaskinernes organiske (ikke betalte) søgeresultater.
Teknisk SEO er det grundlag, som alle dine andre SEO-aktiviteter bygger på. Det er derfor meget vigtigt, at du er omhyggelig med det. Du kan sammenligne det lidt med at bygge et hus.
Et godt hus består af mange større og mindre detaljer, der tilsammen gør, om huset opleves som godt eller skidt. I bunden har vi fundamentet, ovenpå dette en huskonstruktion og på toppen et tag og måske en skorsten – sådan lidt forenklet sagt. Det hele er fint pudset, malet og indrettet til vores behov og tilfredsstillelse.
Det samme kan siges om SEO. Først har vi et teknisk grundlag, det hele bygger på. Et fundament. Ovenpå dette er der noget indhold, som bruges mere eller mindre engageret af de besøgende og til sidst nogle eksterne kvalitetssignaler, som links og sociale omtaler.
Vi oplever desværre ofte, at folk går i gang med at male søde små blomster på skorstenen, alt imens de overser, at fundamentet er pilråddent. So to speak.
I hus-analogien burde det stå klart for enhver, at det er en rigtig dårlig strategi. Uanset hvor smuk din skorsten bliver, så ender huset sikkert med at styrte sammen, hvis der er fugt i fundamentet.
Teknisk SEO er ubetinget det område inden for søgemaskineoptimering, som er mest kompliceret og teknisk avanceret. Hvis du ikke selv har en teknisk baggrund, kan nogle af de ting, du skal have styr på, derfor godt være lidt svære at forstå.
Man kan, lidt forenklet sagt, opdele de tekniske SEO-faktorer i to dele: Must Have og Nice to Have.
Must Have inkluderer blandt andet, at dit website faktisk kan indekseres af Google. Der skal være links til alle sider, så de kan finde dem, indholdet på dine sider skal udskrives i et format, som de forstår, det skal fungere på mobile enheder, og det skal være hurtigt.
Alle disse ting er ikke blot vigtige i forhold til Google. En teknisk solid hjemmeside, med en god navigation der er mobilvenlig og hurtig, er også god for forbrugervenligheden – og vil være med til at give flere salg.
Nice To Have inkluderer blandt andet brug af Schema-data, AMP-format (særligt mobiloptimeret format), XML-sitemaps (f.eks. til video) og korrekt semantisk kodning af dine HTML-templates.
Fælles for alle Nice to Have features gælder, at de ikke er et krav – men en mulighed. Udnyttes de, vil du typisk opleve større synlighed i Google, få flere besøg og flere salg. Så det er absolut værd at få med.
I praksis er der flere hundrede tekniske faktorer, som bør optimeres på din hjemmeside. Selv for erfarne webudviklere kan det være svært at overskue og ikke mindst vurdere, hvor vigtige de er i forhold til både brugervenlighed og SEO.
Teknisk optimering er derfor et af de områder, hvor du med fordel kan få hjælp fra specialister. I Waimea har vi hjulpet hundredvis af virksomheder med alle former for teknisk optimering – både med nye og eksisterende hjemmesider.
Du kan eventuelt starte med at læse vores gratis guide om SEO, som du finder her.
Du er også meget velkommen til at kontakte os på info@waimea.dk, hvis du vil have en uforpligtende snak om dit hjemmesideprojekt.
Et godt hjemmeside-design sælger
Når du har valgt dit CMS og eventuelle hostingfirma, skal du have lavet et godt design af din hjemmeside.
På samme måde som med det tekniske, vil vi meget anbefale, at du vælger den mest enkle løsning, der kan opfylde dine og kundernes behov.
Lad være med at designe for at tilfredsstille dit eget ego eller dine grafikeres våde drømme foran en stor, højopløst skærm. Fokuser på dine brugere og det, som skal til for at flytte dem fra den spirende interesse, de sikkert har, når de lander på dit website, til det, som skal til for at få dem overbevist om, at lige netop du er den rette leverandør.
Dine kunder er, med overvejende sandsynlighed, ikke ude efter at få en stor multimedieoplevelse, når de besøger dit website (måske lige med mindre hvis det faktisk er det, du sælger). Det er ikke derfor, de besøger dit website. De vil bare gerne finde ud af, om du måske kunne være den rette leverandør for dem, finde og købe varerne i din webshop, eller kontakte dig.
Du bør derfor fokusere på brugervenlighed og enkelhed i valget af dit webdesign.
En god tommelfingerregel er at læne sig meget op ad de standarder, som de fleste andre bruger. Brug et grundlæggende design, en navigationsstruktur, eventuel indkøbskurv (hvis du har webshop) og opbygning af dine sider, der ligner det, du kender fra de fleste andre websites.
Det kan måske godt lyde lidt kedeligt, men det virker! Det er de færreste af dine besøgende, der er så interesseret i dig, at de gider bruge en masse tid på at lære at forstå, hvordan lige din hjemmeside virker.
Hvis du opbygger din hjemmeside på en måde, der ligner det, de besøgende allerede kender fra andre sites, så kan de koncentrere sig om at fordybe sig i dine produkter og services.
Det er ikke dit webdesign, der skal være unikt. Det er dig, og det du tilbyder, dine gode priser og eventuelt det lokalområde, du servicerer, som skal gøre dig attraktiv.
Uanset om du vælger en software- eller hostet CMS–løsning, vil der normalt være adgang til flere forskellige design-templates. Jeg vil meget anbefale, at du tager udgangspunkt i en af disse, frem for at lave dit helt eget unikke design, og al den kodning, der skal til helt fra grunden.
En design-template er rammen for, hvordan dit website opbygges, hvor de forskellige elementer på siden kan placeres, og hvilke features der er inkluderet.
Når du har valgt din design-template, kan du tilpasse og justere den med egne farver, tekster, links og billeder, så den har det udtryk, du ønsker.
Når det så er sagt, er der enkelte vigtige designmæssige faktorer, du skal have i baghovedet, når du vælger dit webdesign, samt en enkelt type, du bør holde dig helt fra. Det vil vi forklare lidt nærmere i de næste afsnit.
Optimer til mobile brugere
Over 50% af al webtrafik foregår i dag på mobile enheder – smartphones og tablets. Det stiller nogle særlige krav til dit webdesign.
Din hjemmeside bør fungere godt på alle enheder – fra de helt små skærme på mobiltelefoner, til de helt store skærme på desktop computere.
Den bedste måde at løse det på er med det, som kaldes et ”Responsivt Web Design” (RWD).
RWD er en måde at designe websider på, der gør, at de automatisk tilpasser sig den skærmstørrelse, som den en bruger besøger dit website med. Det betyder, at det er den samme side – den samme URL, som alle brugere får.
Med RWD slipper du derfor for at vedligeholde flere forskellige versioner af dit website, og du undgår de indekseringsproblemer, du kan få, hvis du laver en separat mobilversion af dit website.
RWD er absolut den løsning, vi anbefaler – og som Google i øvrigt også anbefaler for at mobiloptimere dit website.
Du kan læse lidt mere om RWD her.
De fleste CMS og udbydere af hostede webløsninger tilbyder heldigvis som standard RWD-templates. Det betyder, at du ikke skal bekoste udviklingen af de grundlæggende design-funktioner selv.
Hvis du ovenpå disse standard-templates udvikler særlige sidetyper og funktioner, skal du være opmærksom på, at RWD også skal implementeres på dem.
Fokuser på synligt indhold, der vises øverst på siden
Google har i praksis erfaret, at dem, der klikker sig ind fra et søgeresultat meget hurtigt, beslutter sig for, om de er havnet det rette sted. Det samme gælder, hvis folk klikker sig ind på din side fra en anden kilde.
I gennemsnit bruger folk kun ganske få sekunder på denne vurdering. Erfaringerne viser, det er helt ned til 1-3 sekunder!
Hvis dit website ikke med det samme fanger folk, så går de derfor typisk tilbage til søgeresultatet eller der, hvor de nu kom fra, og vælger en af dine konkurrenter i stedet for.
Det er derfor stort set kun det, folk kan se med det samme – uden at scrolle ned på siden eller klikke på noget, som danner grundlag for deres første og hurtige vurdering.
Hvis de umiddelbart kan lide det, de ser, bliver de i bedste fald hængende lidt længere. Og det er det, som i første omgang er dit mål. For hvis de smutter alt for hurtigt igen, så får du ikke solgt noget til dem.
Med baggrund i denne viden er det meget naturligt, at Google vægter det indhold højere, som vises above the fold (det man kan se øverst på siden, før der scrolles ned), som ikke kræver, at man klikker på noget.
Folk er ikke ens, og der findes ingen gennemsnitsbrugere!
Nogle folk er meget grafisk orienterede, og du fanger derfor bedst deres opmærksomhed med et godt billede. Andre er mere tekstfokuserede og har brug for nogle ord for at blive inspirerede. Nogle vil bare gerne have en helt kort tekst, der bekræfter dem i, at de er havnet det rette sted. Og andre vil vide alt, inden de tør stole på eller handle med dig.
En af de største fejl, du kan lave i dit webdesign (og indhold), er, at lave det på en måde, der alene tilgodeser en af de forskellige typer af mennesker, eller dig selv, fordi du tror, alle er som dig.
Når du skal designe den øverste del af dine sider, er det derfor bedst, hvis du kan tilgodese de forskellige typer af mennesker og prøver at få plads til både:
- En god og enkel navigation
- Et godt grafisk blikfang
- En god overskrift, der fanger folks opmærksomhed
- En kort indledende tekst, der bekræfter folk i, at de er havnet det rette sted og inspirerer dem til at læse mere (hvis de ønsker det)
- En klar call-to-action – en knap eller link, der kan lede folk hen til den næste ønskede handling. På en produktside vil det være en købsknap. På en produktkategoriside kan det være et udvalg af de mest søgte produkter. På en artikel-side kan det være et link til at læse mere eller relaterede artikler.
Og nu tænker du måske, at det kan være svært at få plads til alt det øverst på alle sider – above the fold. Og ja, det kan godt være udfordrende, men er bestemt ikke umuligt.
Et godt eksempel er webshoppen Gadgets.dk. En typisk kategoriside ser således ud:
Top-navigationen består af blot 5 letforståelige hovedkategorier. Herefter følger en klar overskrift og en indledende tekst, der fortæller lidt om kategorien. Lige nedenunder vises et udvalg af de mest efterspurgte produkter i kategorien. Call-to-action – det ønskede næste skridt er at få folk til at klikke sig ind på et af produkterne i kategorien.
Billeder, tekst, enkel navigation og call-to-action forenet i ét samlet overblik – alt above the fold.
Google læser også tekst, der vises længere nede på siden. Det gør dine kunder også – hvis de altså ikke er smuttet hurtigt fra siden igen. De vægter det bare ikke ligeså højt. Derfor er det vigtigt, at du i dit webdesign tager højde for det.
Hvis hele den øverste del af dit design er domineret af et eller flere store billeder, andre grafiske elementer eller navigation og ikke indeholder noget rigtig tekst, så vil det være meget sværere at få den til at ranke godt i Google eller fastholde folk.
Undgå dominerende reklamer og pop-ups
Hvis du viser annoncer på dit website – uanset om de er for egne eller andre virksomheder, så skal du i forhold til både SEO og brugervenlighed være opmærksom på, hvordan Google og brugerne opfatter dem.
Google er som sådan ikke imod reklamer. Det ville også være lidt hyklerisk set i lyset af, at det selv tjener de fleste af deres penge på den måde.
Men Google har erfaret, at hvis folk, der klikker på et søgeresultat, kommer ind på en side, hvor det meste af det, som vises above the fold er reklamer – og altså ikke det indhold, de faktisk søgte efter, så hopper de hurtigt tilbage til søgeresultaterne og klikker på noget andet.
Det samme gør sig gældende i forhold til pop-ups – uanset om det er reklamer eller beskeder fra din egen virksomhed (f.eks. gode tilbud lige nu, tilmelding til nyhedsbrev osv.) eller andre, som dækker det meste af skærmen.
Særligt på mobil er det et problem, fordi der er så lidt skærmplads. En pop-up, der måske kun fylder 20% af skærmen på en desktop computer, kan, hvis du ikke er opmærksom på det, hurtigt kommer til at fylde stort set det hele på en mobiltelefon.
Som en konsekvens af Googles erfaringer forsøger de i stigende grad at identificere websider, der næsten kun viser reklamer i toppen af siden, eller som bliver overskygget af en dominerende pop-up.
Det lykkes naturligvis ikke altid for dem, men oftere og oftere gør det. Og når de ser det, så er det et stærkt negativt signal. Faktisk så negativt, at vi har oplevet websites, der ellers lå i toppen af Google, pludselig ryge mange pladser ned og dermed i praksis miste det meste af deres synlighed.
One-page websites er døden for SEO
Der er kun en enkelt type webdesign, vi meget vil anbefale, at du helt holder dig fra – det som kaldes et ”one-page webdesign”.
Det er et website, der blot består af en lang side. Nogle gange med lokale referencer til punkter nede på siden, andre gange ikke.
Smag og behag er forskelligt. Nogle elsker denne type websites, og man kan naturligvis diskutere, hvor god brugervenligheden er. Men en ting, der ikke kan diskuteres, er, at one-page websites er rigtig dårlige i forhold til SEO.
Og hvorfor så det? Lad os se lidt nærmere på et par af problemerne.
- One-page websites er ikke brugervenlige
De forskellige informationer på siden, som normalt ville være placeret på individuelle undersider, ligger på et one-page website som sektioner under hinanden på samme side – samme URL.
Det gør det bl.a. svært at linke til de enkelte dele, svært at printe og giver begrænset plads til den information, som er nødvendig for besøgende for at turde handle med dig. - One-page – til one-type-of-mind, giver dårlige konverteringer
One-page websites lider nok mest alvorligt af at være et design, der kun appellerer til en type mennesker. Hvis du gerne vil have gode konverteringer på tværs af de forskellige typer kunder, du sikkert ønsker, skal du optimere til alle – eller i hvert fald alle de vigtigste persontyper, ikke kun en!
Uanset om du er enig i ovenstående, og måske personligt synes, at et one-page webdesign er lækkert og indbydende, kommer vi ikke udenom det faktum, at de er umulige at optimere ordentligt til søgemaskinerne.
Det ubetinget største problem i forhold til SEO er, at et one-page website kun består af én enkelt side. Når der kun findes én side, så er der også kun én side at få indekseret, optimere og få til at ranke i Google. Flere sider indekseret giver flere muligheder for at blive fundet.
Tekster og indholdsoptimering
Det er naturligvis ikke nok med en teknisk stærk hjemmeside og et super flot design. Der skal også noget indhold på.
Den vigtigste type indhold er dine tekster. Billeder og video er andre elementer, som de fleste også vil have glæde af at bruge.
Der er to typer af indhold:
- Synligt indhold, der vises på din hjemmeside
- ”Skjult” indhold, der indlejres i koden, og som primært bruges af søgemaskiner for bedre at forstå din hjemmeside og til god præsentation af den
I første omgang skal du have styr på dit synlige indhold. Det er absolut Must Have.
Et godt udgangspunkt for optimeringen af dit indhold er SEO – og særligt de keywordanalyser du i den forbindelse bør lave. Så lad os starte med at se lidt nærmere på det.
Keywordanalyser – smutvejen til dine kunder
En keywordanalyse er en form for research, hvor du får afdækket helt nøjagtigt, hvordan din målgruppe søger i Google. Nogle vil søge meget målrettet efter lige de produkter og services, du tilbyder, nogle vil lede efter lidt mere generelle informationer og svar på spørgsmål inden for dit område, og nogle vil måske søge direkte efter din virksomheds navn.
Uanset hvor meget fokus du vælger at have på SEO og søgeordsannoncer (som Google Ads), er det altid en god ide at få lavet en keywordanalyse. For de giver et rigtig godt indblik i, hvordan din målgruppe tænker.
Hvilke ord bruger de for det, du tilbyder? Det er ikke altid det samme, som du ville kalde det.
F.eks. kalder professionelle VVS’ere en ”vandhane” for et ”armatur” – men skal du sælge til almindelige forbrugere, er det bedre at beskrive det som netop en ”vandhane”.
Hvad søger folk svar på? Hvad vil de vide, før de tør eller vil købe? Hvad er deres bekymringer, eller hvad er de usikre på?
Alt det kan en god keywordanalyse give dig svar på. Og når du ved det, kan du meget bedre planlægge, hvilket indhold det vil være en god ide at have på din hjemmeside.
At lave en keywordanalyse kræver dels, at du har adgang til en database med historiske søgninger. Det kan du f.eks. købe dig til hos en tjeneste som Ahrefs.com. Google tilbyder også et værktøj til det, som de kalder Keyword Planner, men det kræver, at du har en aktiv konto på Google Ads for at få adgang til det.
Uanset hvilke værktøjer du vælger at bruge, kræver det en vis portion erfaring at lave den form for research.
På samme måde som med teknisk optimering kan det derfor være en god ide at få hjælp til dine keywordanalyser. I Waimea hjælper vi både små og store virksomheder med det. Du er meget velkommen til at kontakte os på info@waimea.dk for en uforpligtende snak om dine behov.
Når du har fået styr på din keywordanalyse, anbefaler vi, at du laver nogle søgninger i Google på dine udvalgte ord. Se på, hvad Google viser. Er det bare almindelige links, eller viser de også billeder og video?
Søger du på f.eks. ”fitness træning”, viser Google ofte links til videoer.
Søger du på ”blomsterbuketter”, viser Google ofte mange billeder:
Søger du på ”juridisk rådgivning”, viser Google normalt kun links til almindelige tekstsider:
Google er rigtig dygtig til (automatisk) at vurdere hvilken type indhold, folk efterspørger på forskellige typer emner. Så uanset hvor meget fokus, du har på SEO, er det klogt at se, hvad de vælger at vise, så du kan tilbyde dine besøgende den type indhold, de sandsynligvis helst vil have.
Fokuser på synligt indhold above the fold
Vi snakkede lidt om indhold above the fold i forrige afsnit, men da det er en meget vigtig detalje, vil jeg, med fare for at gentage mig selv, genopfriske, hvorfor det er så vigtigt.
Generelt er folk meget utålmodige. Når de kommer ind på din hjemmeside, har du i reglen kun få sekunder til at fange deres opmærksomhed. Får de ikke lynhurtigt bekræftet, at de er havnet det rette sted, smutter de igen.
Det ved Google godt, og derfor prioriterer de også tekster above the fold højere end tekster længere nede på siden.
En stor undersøgelse fra brugervenlighedsguruen Jacob Nielsen bekræfter også dette. Undersøgelsen viser, at 57% af brugernes opmærksomhed falder på indholdet above the fold. Og hele 74% på de første to fulde sidevisninger. De resterende 26% fordeler sig på alle de underliggende informationer.
Du kan læse undersøgelsen her.
Google læser også den tekst, der befinder sig længere nede på dine sider, og som regel også tekster der ”gemmer” sig bag vis mere funktioner og tabulatorer. De vægter det bare ikke nær så højt.
Betyder det så, at du bare skal skrive nogle helt korte sider og alene fokusere på indholdet above the fold?
Nej, bestemt ikke. Faktisk kan meget lange sider ofte være rigtig gode. Og helt korte sider, under 2-300 ord, risikerer at blive opfattet som tyndt indhold af både dine kunder og Google.
Særligt når folk søger på svar på lidt mere komplekse spørgsmål, kan lange sider være en fordel. Som f.eks. hvordan man vælger den rette bil, hvad radon i huset betyder for sundhed og økonomi, eller hvordan man bedst sammensætter et godt træningsprogram.
Kostbare produkter, der kræver store overvejelser, inden man køber dem, vil også ofte have gavn af lidt længere tekster, hvor der gås i dybden og svarer på alle de mange spørgsmål, køberne har.
Men uanset om dine sider er meget lange eller lidt kortere, er det, du skal huske på, når du skriver dem, at det eller de keywords, du vil have siden til at ranke på, i hvert fald skal bruges. De skal være med i den første del af teksten – den tekst der vises above the fold uden at man skal klikke på noget for at se den.
Det giver både gode resultater i søgemaskinerne og i forhold til konverteringer.
Optimering af de ”skjulte” tekster er (også) vigtigt
Udover de synlige tekster på din hjemmeside er der også nogle vigtige ”usynlige” tekster. Det er tekster, der er indlejret i koden og som primært læses af søgemaskiner og browsere.
De to vigtigste – som er absolut ”Must Have” for alle dine sider er:
- TITLE
- META-description
HUSK!
Al META-data – som TITLEs og META-descriptions, er unikke data om det enkelte dokument. Det skal derfor ikke bruges til en mere generel beskrivelse af din hjemmeside, men helt specifikt hvad de enkelte sider handler om. Alle TITLEs og META-descriptions på din hjemmeside bør være unikke for at opnå de bedste resultater i Google.
Udover TITLEs og META-descriptions anbefaler vi meget, at du også indsætter Social META-tags, som blandt andet Facebook og Twitter læser, samt al relevant Schema-data, som både søgemaskiner og nogle sociale medier læser.
Optimering af TITLEs
Med TITLE-tag angiver du titlen på dine websider. Det skrives på følgende måde og placeres mellem header-sektionen.
<head>
<title>Sidens titel</title>
</head>
TITLE-teksten er den tekst, der normalt vises i søgeresultaterne, som det klikbare link. Google ligger meget stor vægt på TITLE-teksten i forhold til at forstå, hvad dine sider handler om.
Nedenfor kan du se et eksempel fra Waimea.dk.
TITLE vises også i faneblade i din browser, så man kan se navnet på de sider, du har åbnet.
Så alt i alt er det derfor meget vigtigt, at alle sider indeholder en TITLE.
De fleste CMS indsætter automatisk et TITLE-tag – ofte baseret på sidens overskrift, og du vil som regel selv kunne redigere teksten i det.
Men der er nogle vigtige detaljer, du bør sikre dig, for at Google læser dine TITLE-tags korrekt:
- Brug kun et TITLE-tag
Der må kun være et TITLE-tag på hver side. Hvis der ved en fejl indsættes flere, kan du ikke være sikker på, hvilket Google læser, eller om de springer dem helt over. - Unik tekst
Alle dine TITLE-tags bør være helt unikke. Identiske TITLE-tags kan i værste fald være med til, at Google tror, dine sider er identiske og dermed filtreres ud af søgeresultaterne. - Begrænset længde
Google læser kun teksten i TITLE-tags op til en vis længde. Udfordringen er, at det ikke er et bestemt antal tegn, men derimod hvor meget teksten fylder, der er afgørende.
Ord med mange brede bogstaver som M, P, eller K, fylder mere end smalle bogstaver som I og J. Og store bogstaver fylder mere end små.
I skrivende stund viser Google maksimalt ca. 554 pixels. Men at udregne, hvor bred din konkrete tekst er, kan godt være lidt besværligt.
Vores praktiske erfaring er dog, at hvis du holder dig til under 55 tegn, vil Google stort set altid læse det hele og vise det i søgeresultaterne.
Dine TITLEs har to formål:
- At få Google til at forstå, hvad dine sider handler om, og få den til at ranke på det. Sørg derfor for at bruge det/de keyword(s), du ønsker, siden skal ranke på i dine TITLEs
- At få søgebrugerne til at klikke på lige netop dit link frem for en af de mange andre på søgeresultatsiden. Inkluder ord og call-to-actions i dine TITLEs, der kan motivere folk til at klikke på lige netop dit link
Optimering af META-descriptions
Med META-description kan du foreslå en tekst, som Google som regel viser lige under den klikbare titel.
Det skrives på følgende måde og placeres mellem header-sektionen på dine websider.
<head>
<META name="Description" content="Her skrives din beskrivelse …">
</head>
I søgeresultaterne kan det se således ud:
I modsætning til alle andre tekster på dine sider, er META-description ikke en direkte ranking faktor. Men META-description har en meget stærk indirekte betydning.
For med en god META-description vil der være flere, der klikker på lige netop dit link – frem for en af de andre på søgeresultatsiden, og en høj klikrate kan være med til, at du kommer til at ranke bedre.
På samme måde som med TITLE-tags-tekster kan du dog aldrig være helt sikker på, at Google anvender den tekst, du skriver. Men hvis teksten opfylder de tekniske krav og er relevant for søgningen, vil Google normalt bruge den. Og i alle fald er det den eneste måde, du kan påvirke det Google viser.
Så alt i alt er det derfor meget vigtigt, at du har en god META-description på alle dine sider. Der er dog visse tekniske krav, du altid skal overholde:
- Brug kun et META-description tag
Der må kun være et META-description-tag på hver side. Hvis der ved en fejl indsættes flere, kan du ikke være sikker på, hvilket Google læser, eller om de springer dem helt over. - Unik tekst
Alle dine META-description tags bør være helt unikke. Identiske META-descriptions kan i værste fald være med til, at Google tror, at dine sider er identiske og dermed filtreres for Duplicate Content. - Begrænset længde
Google læser kun teksten i META-description-tags op til en vis længde. Udfordringen er, på samme måde som med TITLE-tags, at det ikke er et bestemt antal tegn, men derimod hvor meget teksten fylder, der er afgørende.
I skrivende stund viser Google maksimalt ca. 930 pixels. Men at udregne, hvor bred din konkrete tekst er, kan godt være lidt besværligt.
Vores erfaring er dog, at hvis du holder dig til under 155 tegn, så vil Google stort set altid læse det hele og vise det i søgeresultaterne.
Gode META-descriptions kan være med til at få flere til at stoppe op og klikke på dit link i søgeresultaterne.
Det er vigtigt at forstå dine søgebrugeres Search User Intend, når du optimerer dine META-beskrivelser.
Search User Intend er et udtryk, der bruges om den intention, folk har med en søgning – det, de fleste forventer at finde, når de søger, som de gør.
Hvis søgebrugerne allerede ude i søgeresultaterne kan se, at din side vil give dem de svar, de søger, så bliver dine klikrater højere.
Hvis du f.eks. sælger håndkøbsmedicin som Panodil, er der mange af dem, der søger efter det, som også vil vide noget om bivirkninger, virkningstid og om bestemte grupper som gravide og børn må tage dem.
For mange produktsøgningers vedkommende vil folk vide, hvor hurtigt det kan leveres, om der er tilbud på det, og hvilke varianter det findes i.
Sælger du fødevarer eller drinks, vil mange gerne vide noget om energisammensætningen, kalorier og opskrifter.
Når du søger på dit keyword i en af de keyword-værktøjer, vi nævnte i afsnittet om keywords, vil du kunne se, hvilke andre ord folk bruger i forbindelse med dit keyword. Det kan ofte give dig en indikation af, hvad mange af dem, der søger på dit emne, forventer at finde svar på.
En hjemmeside, der ikke markedsføres, er en øde ø
En hjemmeside har i sig selv ingen værdi. Uden godt og optimeret indhold, der er i stand til at inspirere og overbevise de besøgende om at handle med dig, og en effektiv markedsføring der giver (gerne mange) relevante besøg, ender din hjemmeside blot som en øde ø.
Mange undervurderer desværre det store arbejde, der er i at skrive gode tekster og markedsføre en hjemmeside. Den fejl skal du ikke begå.
Du kan markedsføre din hjemmeside på mange måder. Man kan opdele markedsføring i to kategorier:
- Organisk optimering
Organisk optimering er et udtryk for alle de ting, du kan gøre for at få omtale af og links til din hjemmeside, så den dukker naturligt op i f.eks. de organiske (ikke-betalte) søgeresultater eller i redaktionelle artikler i nyhedsmedier, på blogs og i online debatter. - Betalt annoncering
Der findes mange former for betalt annoncering – både on- og offline. Blandt de mest cost-effektive vil vi særligt fremhæve Google Ads (søgeordsannoncer) og Facebook Ads.
Nedenfor kan du læse lidt mere om et par af de metoder til markedsføring, som det er vores erfaring, at de fleste virksomheder vil have gavn af.
SEO – organisk søgemaskineoptimering
Googles søgeresultater er, på samme måde som mange andre medier, opbygget af både redaktionelle informationer og kommercielle – betalte, annoncer. Det redaktionelle indhold kalder vi for de ”organiske” søgeresultater.
Nedenfor kan du se et eksempel på et søgeresultat, der både indeholder annoncer (Google Ads) og organiske resultater.
Men hvordan sikrer du så at dukke op i toppen af Google, når din målgruppe søger efter det, du tilbyder? Og er det ikke bare de største virksomheder – og dem med flest penge, som totalt dominerer Google? Er det værd at ”spilde” kræfter på SEO?
Lad os starte med at svare på det sidste.
Nej, det er bestemt ikke kun de største virksomheder og dem med flest penge, der dominerer de organiske resultater i Google. Der er masser af gode eksempler på, at mindre og lokale virksomheder kan trænge igennem på relevante søgninger og få rigtig meget ud af det.
Så ja, det er helt bestemt værd at bruge lidt kræfter på søgemaskineoptimeringen af din hjemmeside. Men hvordan gør man så lige det?
En god start er at følge de mange gode råd, du har fået i denne guide. Så er du på rette vej. Hvis du vil vide mere om SEO og have mange flere konkrete tips til, hvad du kan gøre, anbefaler vi, at du læser vores gratis SEO-Guide, som du finder her.
Google Ads – søgeordsannoncer
De betalte annoncer i Google og Googles netværk af websites købes igennem deres annonceprogram: Google Ads.
Her betaler du kun for de besøg, som dine annoncer genererer. Og da der ikke er nogen nedre grænse for budget, kan denne annonceform også bruges af mindre virksomheder.
Med Google Ads kan du målrette dine annoncer meget præcist. Udover at vælge hvilke søgeord og websites du gerne vil vises på, kan du bl.a. også vælge hvilke dage og tidspunkter du vil vises, hvilke regioner og visse demografiske forhold som alder og køn.
På den måde kan du optimere dine annoncekampagner til lige præcis dem, som er i din målgruppe og dermed skabe nogle rigtig gode resultater.
Google Ads er et rigtig godt supplement til den organiske optimering. Du kan hurtigt komme til tops i Google med annoncerne, og du kan sikre synlighed på de keywords, som du ikke (endnu) ranker godt nok på organisk.
Men som med al anden markedsføring får du naturligvis mere ud af dit annoncebudget, hvis du optimerer dine kampagner.
Så hvis du overvejer at bruge Google Ads, vil vi meget anbefale, at du læser vores gratis Google Ads guide, som du finder her.
Facebook Ads
Facebook Ads er, i modsætning til Google, ikke centreret omkring keywords – men derimod målretning på basis af interesser. Det er et rigtig godt supplement til SEO og søgeordsannoncer – og i nogle tilfælde et nødvendigt alternativt.
De fleste folk bruger Google, når de skal finde, eller researche, det de vil købe. Men indenfor nogle få brancher søges der faktisk ikke så meget. Og så skaber søgeordsannoncer og SEO sjældent nok markedsføring.
Her kan Facebook Ads så bruges. For selvom folk ikke direkte opsøger det, du sælger – måske fordi de ikke er bevidste om, at de produkter og services, du sælger, findes, så kan der sagtens være mange, som kunne have interesse i dem.
Med den interessebaserede målretning af annoncer i Facebook kan du ramme de brugere, som kunne have interesse i dine produkter – også selvom de ikke selv er opsøgende i forhold til det.
Men Facebook Ads kan naturligvis også bruges i markeder hvor der søges meget – som et supplement til at få endnu flere relevante besøg.
Facebook kampagner kan opbygges på mange måder, de har flere forskellige annonceformater, flere forskellige mål – fra leads til salg, og mange måder at segmentere annoncerne på.
Vi vil ikke lægge skjul på, at det kan virke en smule uoverskueligt første gange, man prøver at opsætte en kampagne på Facebook. Du bør derfor overveje at overlade optimering til en professionel partner, som Waimea. Det kan give mere effektive kampagner, lavere priser og flere kunder.
Du kan læse lidt mere om de muligheder, der er med Facebook, og de services, vi tilbyder her.
Brug for hjælp?
Vi håber, at denne Hjemmeside Guide har givet dig et bedre grundlag for at få etableret den rette hjemmeside.
Hvis du ikke kan overkomme det hele selv, så ring til os på 70 22 80 82, eller skriv på info@waimea.dk – så tager vi en uforpligtende snak om dine behov.
Denne guide indeholder elementer fra bogen ”Grundbog i SEO”, der er udgivet i 2019 af deMib Holdings ApS. Der er givet en ikke-eksklusiv licens til brugen her.
Hjemmeside FAQ
Nedenfor kan du finde svar på et par af de vigtigste spørgsmål om hjemmesider
Hvad er en hjemmeside?
En hjemmeside – eller website, som det kaldes på engelsk, er en samling af en eller flere sider på internettet, som man kan se via en webbrowser, som f.eks. Googles Chrome, Microsoft Edge eller Firefox.
Hjemmesider er opbygget af en blanding af tekst og kode. Den grundlæggende kode er skrevet i opmærkningssprog HTML (en forkortelse for HyperText Markup Language). Ofte suppleres det med CSS (Cascading Style Sheets) og JavaScript elementer.
Hvordan laver man en hjemmeside?
De fleste vælger i dag at bygge deres hjemmeside på et CMS – Content Management System, som WordPress, Joomla eller Drupal. Det er lettere og giver større sikkerhed for godt design og stabil teknik. Men et godt CMS er ikke nok. Løsningen skal også tilpasses, optimeres og indholdet vedligeholdes. Læs mere i Hjemmeside Guiden, hvordan du gør det.
Hvad koster en hjemmeside?
Prisen på en hjemmeside afhænger helt af hvilke krav du har til den og hvor meget af det du selv kan lave. Hvis du kan lave det hele selv kan en hjemmeside i princippet laves helt gratis. Men det fleste har dog brug for lidt hjælp. Færdige hjemmesideløsninger fås fra få hundrede kroner og opefter.
Hvem ejer en hjemmeside?
Hvis du sørger for selv at eje dit domænenavn og det indhold du har på siden (f.eks. tekster og billeder) så ejer du det vigtigste. Selve platformen – den software du bruger til hjemmesiden, vil typisk være ejet af nogle andre. Men bruger du et OpenSource CMS som WordPress eller Drupal, skal du ikke betale for det – du kan gratis bruge det, men ejer det ikke. Hvis du lejer dig ind på en løsning, som Shopify eller Waimea Business, så vil du normalt også eje dit eget domæne og indhold, men selve platformen ejer du ikke.