Hvad betyder PR ?
PR bruges normalt som en forkortelse for “Public Relations” – en strategisk disciplin, der har det formål at skabe goodwill og styrke en virksomheds omdømme i forhold til omverdenen. I SEO-sammenhæng bruges PR som en forkortelse for Googles “PageRank”.
Der er mange lighedspunkter mellem arbejdet med Public Relations (PR) og SEO.
Indenfor Public Relations handler det meget om at påvirke mennesker og medier til en mere positiv opfattelse og interesse i en virksomhed. Typisk vil en PR-rådgiver bl.a. hjælpe med, at få fortalt en virksomheds historier, og kommunikeret dens værdier på en måde som fanger større mediers opmærksomhed.
SEO er i modsætning til PR fokuseret på søgemaskiner – ikke mennesker, journalister og redaktioner. Men søgemaskinerne bygger på mange punkter på de samme grundlæggende kvalitetskrav om nyhedsværdi, troværdighed og autoritet, som traditionelle – menneskeligt drevet medier gør. Og det endelige mål er det samme – mere, og mere positiv dækning i mediet.
PR og SEO går hånd i hånd
Udover at der er en del lighedspunkter mellem PR og SEO i forhold til de faktorer der forsøges påvirket, så har de to discipliner også en direkte afsmittende effekt på hinanden.
Omtale i de store medier aflæses af Google som et (ud af mange) kvalitets- og autoritets-signaler. Så hvis du gennem arbejddet med PR får mere omtale kan det således også skabe grundlag for bedre synlighed i Google.
Journalister bruger ofte Google i deres research og arbejde med at skrive artikler. Og hvis de ofte støder ind i dig og din virksomhed i toppen af søgeresultaterne er der større chance for, at de vil bruge dig som kilde.
FAQ om PR
Nedenfor kan du se svar på de mest almindelige spørgsmål om PR
Hvad betyder PR?
PR bruges normalt som en forkortelse for “Public Relations” – en strategisk disciplin, der har det formål at skabe goodwill og styrke en virksomheds omdømme i forhold til omverdenen. I SEO-sammenhæng bruges PR som en forkortelse for Googles “PageRank”.
Hvad er Public Relations?
Public Relations (forkortet til PR), er en kommunikationsdisciplin, der arbejder med en virksomheds, organisations eller forenings interne og eksterne relationer.
Kan PR påvirke SEO?
Ja. Hvis din virksomhed omtales i større medier, som en konsekvens af arbejdet med PR, kan det have en æpositiv effekt på din synlighed i søgemaskiner som Google.
Hvad er forskellen på PR og SEO?
Hvor PR handler om at håndtere kommunikationen mellem mennesker og medier, handler SEO om at styrke et websites synlighed i Google.
Skriv en kommentar