Hvad betyder PageRank ?
Google PageRank er en værdi som tildeles alle websider i Googles indeks. Jo højere en PageRank er, jo større chancer er der for at dine sider bliver fundet i Google. I hvert fald i teorien.
Google “PageRank” er navnet på det patent, som de to stiftere af Google, Lary Page og Sergey Brin, udviklede under deres studier på Standford universitetet i USA. Patentet ejes af Stanford, men Google har de eksklusive rettigheder til at bruge det.
PageRank er også et varemærke, der ejes af Google. Google bruger i dag “PageRank” betegnelsen i meget bredere forstand end hvad der ligger i selve patentet til, forklare deres måde at ranke websider på.
PageRank algoritmen er en “popularitsværdi”, der tilskrives hvert enkelt dokument i en søgemaskines indeks, baseret på analyser af hvem, der linker til hvem. Lidt forsimplet sagt, så får de dokumenter som flest linker til en højere popularitetsværdi, altså en højere PageRank. PageRank bruges sammen med andre metoder, til at finde frem til de mest relevante sider, når der søges. I teorien, i hvert fald.
Mange professionelle søgemaskineeksperter, inklusiv os selv, mener ikke at PageRank-værdien i sig selv er en særlig god måde at måle et websites potentielle synlighed i søgemaskinerne. Det skal ses i sammenhæng med andre data. Vi anbefaler, at man ser på PageRank sammen med målingerne af linkpopularitet. Hvis begge tal er høje bekræfter de hinanden. Hvis kun det ene tal er højt, kan der være en årsag til dette.
Google viser ikke offentligt PageRank værdien på websites og websider mere, som de tidligere var tilfældet via deres toolbar.
Skriv en kommentar