Har du en stærk (nok) linkstrategi?
Få en gratis link-analyse
– af dit website og op til 5 konkurrenter
Google ser på hundredevis af faktorer, når de skal afgøre hvilke websites der er mest relevante på en søgning. Men en af dem, der fortsat vægter mest er links. Jo flere, og jo bedre links, du har til dit website jo større sandsynlighed er der for, at du dukker op når der søges på de informationer, produkter og services du sælger.
Det ved du sikkert allerede godt. Men har du en effektiv og stærk link-strategi? Hvad gør du helt konkret for, at flere linker til dit website? Og ved du om det er nok – og de rigtige links, i forhold til markedet og dine konkurrenter?
Det skal vi se lidt nærmere på i dette bindlæg – og ikke mindst, hvad du kan gøre ved det …
Links er benzinen, der driver bilen!
Lad os starte med lige at få helt på plads, hvad det er links gør i forhold til synligheden af dit website i Google. Det er – lidt forenklet, tre ting:
- Links forbedrer indekseringen
Jo flere gode links, jo hurtigere vil Google opdage nyt indhold på dit website og det vil give dig en hurtigere og bedre indeksering. Og det er først med en god indeksering, at du overhovedet kan gøre dig håb om at blive fundet.
. - Links giver en højere autoritet
Jo flere – og jo stærkere, websites der linker til dig, jo højere autoritet får du i Google. Autoritet er lidt ligesom branding. I sig selv er det ikke meget værd – en spand benzin kan du ikke bruge til så meget i sig selv. Men et stærkt brand – en stærk autoritet vil, i kobling med et godt (teknisk og indholdsmæssigt) website, give væsentligt bedre resultater.
Det kan betragtes lidt som benzinen på din bil. Det er ikke nok at selve bilen (svarende til teknisk SEO, eller indretningen af den (svarende til indholdet) er super godt – hvis der ingen benzin er på, eller du er ved at løbe tør, så kommer du bare ikke særlig langt. Med super benzin på tanken – med nok links og en stærk autoritet, får du meget mere ud af dine fine bil.
. - Links styrker din troværdighed
Det er ikke kun autoritet links påvirker. De rette links kan også styrke din autoritet. Allerede med Googles introduktion af E.A.T-parametrene begynde vi at se en stigende betydning af dette. Indenfor nogle brancher (særligt sunheds- og det finansielle område) er det altafgørende parametre i dag. Hvis ikke Google har tillid til din virksomhed, så kan effekten af alle dine øvrige investeringer i SEO være tabt.
Start med en link-analyse
Som med det meste anden SEO vil jeg meget anbefale, at du med jævne mellemrum træder to skridt tilbage, for at få et samlet overblik, og laver en grundig link-analyse.
Hvis du slet ikke har arbejdet målrettet med linkbuilding endnu, vil analysen danne grundlag for udarbejdelsen af din første – og effektive strategi.
Hvis du allerede har arbejdet med linkbuilding i et stykke tid, så vil analysen afdække om det du gør er godt nok – i forhold til markedet og dine nærmeste konkurrenter, og om der er svagheder i dine nuværende strategier.
Mange websites får alt for få nye links, og selv dem som faktisk får en del nye links får de “forkerte”. Det kan være der kommer for mange af kun en bestemt type links, at de alle bare peger på forsiden, eller at de ikke er stærke nok eller ikke i tilstrækkelig grad bidrager til forbedret autoritet, troværdighed, indeksering – og i sidste ende de rankings du er ude efter.
I tillæg til en ekstern link-analyse vil jeg også anbefale, at du også får set din interne linkstruktur igennem. Jeg har oplevet rigtig god effekt af dette! De sider og keywords som er vigtigst for dig at ranke på skal have interne links fra alle de øvrige sider der – helt eller delvist, dækker samme emne, så det bliver helt tydeligt for Google, at lige netop dine udvalgte sider, er dem som er vigtigst.
Det kræver både adgang til de rette værktøjer og en god portion praktisk erfaring at lave en god link-analyse. Har du ikke selv den fornødne ekspertise, hjælper vi naturligvis gerne med at lave analysen for dig.
Lav en stærk link-strategi
De to største fejl – som alt for mange virksomheder laver, i forhold til linkbuilding er:
- Du får for få nye links
- Du får for mange af den samme type links
Med for få nye links, links der ikke er stærke nok, eller alt for mange af den samme type links, opnår du ganske enkelt ikke den synlighed i Google, som du sikkert er ude efter.
Den bedste løsning på dette er, at udarbejde en linkbuilding-strategi. Det som jeg også, lidt mere praktisk, kalder et “linkbuilding katalog”.
I din linkbuilding strategi skal du have beskrevet alle de forskellige metoder og strategier du med fordel kan anvende for at skaffe flere links. Ved at komme i dybden med de mange forskellige mulige metoder får du et bedre grundlag for, at skabe den diversitet i din linkbuilding som er så vigtig.
Strategien bør også indeholde en konkretisering af dit ambitionsniveau. Baseret på din link-analyse (foregående punkt) kan du sætte nogle mål. Hvor mange nye links hver måned skal du have?
Og endelig bør strategien indeholde en konkret plan for, hvordan de planlagte links skaffes, over tid, og hvem der skal have ansvaret for de enkelte opgaver.
Vi har gennem tiden udarbejdet mange stærke linkbuilding strategier for kunder. Og når planerne følges, er effekten af det virkelig god.
I tillæg til at udarbejde selve linkbuilding strategien hjælper vi ofte også med at eksekvere nogle af punkterne – men sjældent dem alle. Nogle elementer i strategien er det måske lettere, billigere og hurtigere at dit eget team klarer. Andre er det bedre at vi hjælper dig med.
Det vigtige er, at din link-building strategi bliver konkret og praktisk. Planerne der der bare ligger og samler støv i en skuffe har absolut ingen værdi.
Earned Links eller Acquired Links?
Målet med linkbuilding er – sådan overordnet set, at skabe en så naturlig (men stærk) linkprofil som mulig.
En “naturlig” linkprofil, er det som du ville have hvis du blot gjorde som Google siger vi skal gøre – lave et godt website, som andre så helt naturligt linker til. Det vil give en naturlig blanding af forskellige typer links og til forskellige sider på dit website.
For langt de fleste websites er det ikke dog langt fra nok bare at håbe på folk linker naturligt til dig. Slet ikke, hvis dine konkurrenter har en meget mere aktiv strategi. Det har mange. Og så skal der skal mere til.
Men du skal dog stadig tænke på, om de links du laver – den linkbuilding strategi du implementerer, resulterer i noget der kommer i nærheden af en naturlig linkprofil. For gør du ikke dette er der risiko for, at Google ikke i tilstrækkelig grad tilskriver autoritet til dine links – og så kan arbejdet være spildt.
Jeg anbefaler derfor, at du overvejer at inkludere “Earned Links” i dine linkbuilding strategier. Det er en linkbuilding-strategi, hvor man arbejder med elementer på din side, som vi ved naturliggt vil tiltrække links. Så det er på mange måder det Google siger vi skal gøre. Men med en Earned Links kampagne arbejdes der bare lidt mere målrettet strategisk med det. Og det virker!
Som supplement til Earned Links vil jeg bestemt også anbefale Acquired Links kampagner. Køb links, tig om links, udnyt egne netværk, lav gæsteindlæg, sponsorater og udforsk alle andre muligheder der er i dit marked. Det skal du ikke være bange for. Disse links bør bare ikke stå alene, for det ender hurtigt med en alt for unaturlig linkprofil.
Du kan læse lidt mere om forskellen på Earned Links og Acquired Links i dette indlæg.
Få en gratis link-analyse
Vi har gennem tiden hjulpet hundredevis af virksomheder med at skabe en stærkere link-profil – og det har ført til, at de er blevet meget mere synlige i Google.
Vi kan også hjælpe dig – både med at analyse, udarbejde de rette strategier og – i det omfang du ønsker det, eksekvere de ønskede linkbuilding aktiviteter.
Som et godt tilbud til dig i dag, tilbyder vi – helt gratis, de første 10 virksomheder der ringer, at lave en lille link-analyse, af dit website, holdt op imod 5 af dine konkurrenter.
Ring direkte til Rasmus på 78761030 og bestil din gratis analyse
– men vent ikke for længe – der er kun 10 gratis analyser på højkant denne gang
Lokalebasen skriver
Hej Mikkel, Jeg tog et godt tip fra dig. Tak for artikelen.
👍 Så meget nyttige oplysninger!