Custom audiences: sådan rammer du målgruppe via Google Ads
Er din målgruppe på TikTok, er de vegetarer og går de på universitetet? Så har du lige lavet dig selv en skræddersyet, tilpasset målgruppe: Custom audiences.
Googles “tilpassede målgrupper” (custom audiences) – en kombination af “tilpassede intentionsmålgrupper” (Custom intent) og “tilpassede tilhørsforholdsmålgrupper” (Custom affinity), blev for godt en måned siden lanceret og rullet ud til fri afbenyttelse for annoncørerne.
I denne artikel vil jeg gennemgå, hvordan disse brugerdefinerede målgrupper fungerer i Display-, Discovery-, Gmail- og YouTube-kampagner.
Sidste år på “Google Marketing Live” sagde Google, at det ville forene custom affinity og custom intent under èn tilpasset målgruppemulighed. Custom audiences, som det hedder, er nu tilgængelige i Google Ads til Display-, Discovery-, Gmail- og YouTube-kampagner.
Sådan fungerer custom audiences. Du opretter ikke længere custom affinity eller custom intent-målgrupper. Nu fungerer det sådan, at du opretter en ny brugerdefineret målgruppe under “tilpassede målgruppe” – Her har du nu istedet mulighed for at opbygge dine målgrupper baseret på personer med specifikke købsintentioner, som vist ovenfor, eller personer, der søgte efter et specifikt udtryk på Googles platforme (såsom Google.dk og YouTube).
Du kan derefter klikke på nedenstående links for at udvide målretningen med webadresser og apps eller endda steder, som brugerne besøger, som f.eks. skoler, universiteter eller restauranter.
For eksempel kunne jeg oprette en målgruppe baseret på folk, der bruger appen TikTok ELLER besøger universiteter ELLER vegetarrestauranter, for at udvide min målgruppe.
Efterhånden som du opbygger en ny brugerdefineret målgruppe, vises rækkevidden i højre kolonne (som vist på første billede). Bemærk dog, at rækkevidde ikke er tilgængelige for mobilapps og steder endnu, hvorfor det ikke fremgår på billede nummer to, herover.
De tilpassede målgrupper målrettes derefter rækkevidde, overvejelse eller effektivitet afhængigt af dit kampagnemål og din budstrategi.
Eksisterende brugerdefinerede målgrupper. Alle eksisterende custom intent eller custom affinity målgrupper, du har, migreres automatisk til custom audiences.
Tilpassede målgrupper af typen “custom affinity” konverteres til “personer med nogle af disse interesser eller købsintentioner”, ligesom tilpassede målgrupper af typen “custom intent” på Display-, YouTube-, Gmail- og Discovery-kampagner konverteres til “Folk, der søgte efter et af disse udtryk på Googles platforme.”
Bemærk, at du altid kan identificere dine gamle custom affinity eller custom intent-målgrupper, der er blevet konverteret, da de er markeret som “Custom audience” eller “tilpasset målgruppe” i kolonnen “type”.
Vigtigt at bemærke. Custom audiences kan give dig mere fleksibilitet og specificitet i din målretning og er designet til automatisk at vælge den rigtige målgruppe baseret på de input, du giver, samt dit kampagnemål og budstrategi. Det er dog vigtigt at bemærke, at udvidelserne af webadresser, apps og steder faktisk er udvidelser snarere end forbedringer, da disse fungerer som ELLER-kommandoer snarere end OG-kommandoer.
Skriv en kommentar