Vælg den rigtige Webshop løsning – Guide til webshops
Forfatter: Luciano Bellacci
Hvad er en webshop?
En webshop er en online butik, som sælger varer over nettet. Der findes mange forskellige former for webshops, mange forskellige systemer til at lave dem og ikke mindst mange forskellige priser på webshops. Derfor er det ikke ligemeget, hvordan du griber dette an. At lave en webshop er langt fra det samme, som at lave en almindelig indholdsdrevet hjemmeside. Med webshoppen er der langt flere faldgruber og langt flere tekniske aspekter, man skal have fokus på.
Download GRATIS Webshop Guide
Udfyld formularen nedenfor, så sender vi en mail med Webshop guiden til dig
Indeks:
- Introduktion til webshops
- 1. Programmer din egen webshop eller vælg et etableret system
- 2. Valg af webshop-system/CMS
- 2.1 Fordele ved CMS
- 3. WordPress Woocommerce – Brugervenlighed, diversitet, SEO og lækre designs
- 3.1 Sådan kommer du igang med din Woocommerce Webshop
- 3.2 Woocommerce indstillinger en for en
- 3.2.1 Generel
- 3.2.2 Varer
- 3.2.3 Forsendelse
- 3.2.4 Betaling
- 3.2.5 konti og personoplysninger
- 3.2.6 E-mails
- 3.2.7 Avanceret
- 4. Opsætning af webshop
- 4.1 Teknisk SEO
- 4.2 Mere SEO: Keyword-analyse, tekstoptimering og linkbuilding
- 4.3 Sikker forbindelse (SSL), hosting og e-mail
- 4.4 Ubegrænset antal produkter – fysiske og virtuelle
- 4.5 Gavekort og rabatkoder
- 4.6 Opsalg og krydssalg
- 4.7 Bundles
- 4.8 Lagerstyring, fragtløsning og pakkelabels
- 4.9 Produktvarianter, -egenskaber og -filtreringer
- 4.10 Brand-optimerede sider
- 4.11 Kommentarer, anmeldelser og ratings
- 4.12 Integration med regnskabsprogram og ordreeksport
- 4.13 Salgs-statistik, Google Rankings og webanalytics
- 4.14 Automatisk intern linking
- 4.15 Save for later
- 4.16 Abandoned Shopping Cart optimering
- 4.17 Produkt add-ons
- 4.18 Avanceret søgning
- 4.19 Integration med annonceringsprogrammer
- 4.20 A/B splittest
- 4.21 Ønskeliste
- 4.22 B2B- og forhandler-priser
- 4.23 Dynamiske priser
- 4.24 Bedste prisgaranti
- 4.25 Live salgs-notifikation
- 4.26 Vandmærkning af e-bøger
- 4.27 Integration med Mailchimp
- 4.28 Webshop på flere sprog
Introduktion til webshops
Går du med overvejelser om at åbne din egen webshop, er det vigtigt at undersøger markedet grundigt, så du finder en løsning, der opfylder alle dine behov. Kan du ikke selv lave en webshop, findes der mange standardiserede webshop-løsninger på markedet, som kan fås for helt ned til 3-400 kroner pr. måned. Husk dog på, at sådanne løsninger formentlig vil være meget begrænset i funktionalitet og tilpasning.
Nogle af de mest anvendte standard-systemer til webshop er systemer som Woocommerce, Magento, Prestashop og Shopify. Alle disse kan, via relativ enkel udvikling eller via plugins, tilpasses efter behov. Ønsker du derimod fuld frihed med sin webshop, er løsningen at udvikle denne helt fra bunden – dette kan dog hurtigt blive en kostbar affære.
Selve systemet har ikke nødvendigvis en indflydelse på, hvordan din webshop kommer til at se ud rent visuelt. Her er det nærmere mængden af produkter og dermed kategorier der afgør, hvordan best practise for opbygningen af f.eks. din webshops forside bør være. Herunder følger et eksempel:
Dette er et eksempel fra den større danske webshop, bahne.dk. Bahne.dk er bygget i Magento og har rigtig mange produkter i rigtig magne forskellige kategorier. Dette gør, at de er nødt til at tage en hel del aktive valg i forhold til, hvad de ønsker at vise i hjemmesidens vigtigste indholdsblokke – dem der ligger “above the fold”.
Diskussionen blandt designere, UX-folk og SEO-folk om, hvilke indholdselementer der skal ligge hvor på siden, stopper nok aldrig. Faktum er, at søgemaskiner som Google, lægger mest vægt på indholdet over skillelinjen – problemet med dette er dog, at brugerengagementet formenlig vil dale, hvis det første brugerne møde er en lang tekstblok. Derfor er det vigtigt at gennemarbejde flere bud på forside-designs og teste de enkelte formater af på brugerne af sitet.
I dette tilfælde har bahne.dk valgt at vise billeder, der alle har hver deres funktion. Det øverste topbanner linker- og sender dermed brugerne direkte hen til den samlede udsalgssektion. De 4 underliggende billeder linker til hver deres område på websitet, defineret med den gule tekstblok, der går hen over sitet.
Dernæst følger 2 midtersektioner. Den øverste midtersektion er vist herunder. Denne består af 3 områder: et der linker ind til, hvad man må formode er en af deres mere populære kategorier, Normann puder. Den anden linker ind til deres overtøjskategori, hvilken giver god mening, årstiden taget i betragtning (januar 2020). Den sidste horisontale blok linker ind til en generel tilbudskategori, hvor man både finder bolig, mode og meget andet.
Nederste midtersektion er identisk med den øverste, i opbygningen. her henvises der til besparelser på et andet populært brand, Baum und Pferdgarten, samt besparelse på OBH Nordica køkkenudstyr. Den nederste horisontale blok linker ind til nye produkter på bahne.dk.
Den nederste sektion inden footeren består af to ting: en brand-oversigt og tekstindhold. Brand-oversigten linker ind til de respektive brands og teksten fungerer som en beskrivelse af selve forretningen og historien herom. Her begynder det, set fra et SEO-perspektiv at blive rigtig interessant. Tekst er nemlig den måde, hvorpå man kan informere søgemaskinerne om, hvad den pågældende side omhandler. Skulle der optimeres på denne, ville anbefalingen herfra klart være 4 ting:
- Teksten skal være længere
- Teksten skal være mere specifik omkring produkter og kategorier fra bahne.dk – vurderet ud fra en søgeordsanalyse
- Teksten skal have defineret interne links til de produktkategorier eller brands, der måtte nævnes. På den måde overføres der intern værdi gennem links og ankertekst (den klikbare tekst i et link)
- Teksten skal gøre brug af H-tags (overskrifter) i forbindelse med, at denne udvides
Det sidste område på bahne.dks forside er footer-sektionen. Inden selve footer-sektionen ligger der en tilmeldingsformular til Bahnes nyhedsbrev. En ting som alle der driver et website – uanset om det er en webshop eller en almindelig hjemmeside – bør gøre brug af. I selve footeren ligger der mere eller mindre det, man kan forvente, nemlig links til mindre vigtige sider, der som sådan ikke er en del af den samlede markedsføringsstrategi. Der er tale om sider som kontakt, privatlivspolitik, om-side, job-side, handelsbetingelser, returpolitik osv.
Ovenstående eksempel var som sagt kun for webshoppens forside. Undersider som f.eks. kategorisider er mindst lige så vigtige. Senere i dette dokument vil vi komme omkring selve opbygningen af webshoppen og hvilke elementer du skal være opmærksom på at få med.
Det er dog vigtigt at både footer og header-sektionen på webshoppen går igen på alle sider – det vil den næsten altid gøre, men vigtigheden ligger især i to ting:
- Interne links: De links der ligger i den primære navigation – altså menuen i toppen – anses som de vigtigste og er derfor helt essentielle for din SEO. Disse links fremgår som sagt på alle sider, hvilket betyder, at der fra alle sider på websitet, vil være links til webshoppens vigtigste områder.
- Brugerengagementet: Forestil dig, at menuen forsvandt, når du navigerede til en ny side, eller at der ikke var en menu på den side, du landede på. Dette efterlader brugerne med meget få valgmuligheder og ofte – hvis de ikke finder det, de leder efter – vil de blot forlade webshoppen igen. Dette kan give en høj bounce rate og generelt dårligt brugerengagement. Der er dog en undtagelse. Ofte laver man dedikerede kampagnesider – disse kan med fordel være uden header og footer-sektion da man på disse sider ønsker at brugerne skal foretage en handling. Såkaldte “køb eller skrid-sider”.
Selvom der findes et utal af løsninger til, hvordan man laver en ny webshop og selvom formålet med disse kan være vidt forskellige, er der ét fællestræk for dem alle: at der bliver solgt enten fysiske varer eller ydelser, som købes via et transaktionsdrevet check-ud flow. Husk altså, at det ikke nødvendigvis skal være fysiske varer, der sælges via en webshop, men at det i lige så høj grad kan være digitale varer som e-bøger og gavekort eller ydelser som f.eks. behandlinger, tekstarbejde eller måske SEO.
Programmer din egen webshop eller vælg et etableret system
Årsagen til, at det nok er de færreste, der vælger at gå i krig med at udvikle egen webshop er, at det kræver en del teknisk forståelse at programmere en webshop og rigtig meget tid at lære det. Hvis du ikke har tiden, kan du naturligvis få en programmør til at stå for udviklingen – men her er det, at taxameteret begynder at rulle. En udvikler koster hurtigt et par tusinde kroner i timen og en webshop tag hurtigt 100 timer at lave – så kan du jo selv begynde at regne.
Derfor anbefaler vi, hos Waimea, at du anvender et af etablerede webshop-systemer, der allerede findes på markedet. F.eks. er Woocommerce et yderst populært system, der let kan håndtere små og mellemstore webshops. Vælger du et af de etablerede systemer kan du ofte også drage fordel af allerede godt optimeret brugerflade, hvor du har god adgang til lækre, brugervenlige og mobiloptimerede designs, som inkluderer alle de grundlæggende funktioner, du som udgangspunkt skal have, når du får dig en webshop. Dette inkluderer bl.a.:
- Sikker hosting (SSL)
- Understøttelse af betaling med kort, Mobilepay, Viabill osv.
- Fleksible og enkel redigering af produkter
- Mulighed for salg af både fysiske og virtuelle varer (f.eks. e-bøger), gavekort osv.
- Grundlæggende søgemaskineoptimeret system så du kan findes i Google
- Mulighed for integration med automatisk lagerstyring og fragt (f.eks. med Shipmondo)
- Mulighed for integration med de største regnskabsprogrammer
- Mulighed for integreret statistik og synkronisering med Google e-handels sporing, så du kan se, hvad du reelt har solgt for og om dine kunder kommer fra Google, Facebook, Google Ads osv.
Derfor dykker vi nu endnu dybere ned i de ”færdige” webshop-løsninger. I den resterende del af dette dokument vil jeg komme ind på, hvilke systemer du kan anvende, hvilket jeg anbefaler og hvilke funktioner, du bare skal have implementeret, når du driver en webshop.
Valg af webshop-system/CMS
Når du vælger enten at lave en webshop selv, eller købe en webshop-løsning, skal du tage stilling til, hvilken platform, du ønsker at anvende. Der findes flere mere eller mindre gode på markedet, men nogle af de mest populære er uden tvivl:
- Shopify
- Magento
- Woocommerce
2 af disse systemer er det, man kalder Open Source CMS. ”Open Source” betyder ”åben kildekode”. Open source dækker over mange forskellige softwarelicenser og formålet med dette er, at brugerne kan få adgang til kildekoden for det pågældende program. Dermed vil brugerne ligeledes kunne ændre i kildekoden og lave nye versioner af programmet – f.eks. versioner der byder på flere funktionaliteter eller lignende.
Woocommerce er et webshop-modul der lægges på WordPress CMS og som herefter varetager selve webshop-delen for hjemmesiden. CMS står for Content Management System som på dansk dækker over “indholdsstyrings- og vedligeholdelsessystem”. I grove træk er essensen af et CMS, at man kan styre hjemmesidens indhold, herunder tekst, billeder, video osv. Et CMS kører på en webserver og er ikke begrænset til webshops – flere af disse er bygget op omkring andre formål som f.eks. blogs, hvor det især er systemer som WordPress, Joomla og Drupal, der er de førende på markedet – WordPress i sig selv siges at stå for mere end 25% af alle hjemmesider i verden.
Grundlæggende fungerer et CMS sådan, at man via hjemmesidens administrationspanel – i fagsprog omtalt som backend, kan indsætte og udskifte forskellige typer af design-templates for visuelt at gøre sin hjemmeside eller webshop pænere. I templaten tillades det endvidere, at man kan indsætte tekst, billeder, video mm. for derigennem at publicere indhold til brugerne og søgemaskinerne.
Fordele ved CMS
Der er en række fordele ved at anvende et CMS. Herunder følger nogle af disse:
- Indholdet på din hjemmeside kan redigeres relativt nemt via det pågældende CMS backend og direkte i den internetbrowser, man anvender til dagligt.
- Det er ikke nødvendigt at have erfaring med programmering for at sætte en simpel hjemmeside op.
- Det er lettere at opdatere din hjemmeside med et CMS og du er i mange tilfælde bedre stillet fremadrettet, da der sjældent vil forekomme større tekniske ændringer, der f.eks. kan ødelægge din SEO, når dette opdateres.
- Virker som udgangspunkt godt til alle enheder, herunder mobil, tablet og desktop i de forskellige skærmstørrelser, der findes.
- Man vil typisk have langt mindre brug for support, hvis hjemmesiden eller webshoppen kører på et CMS.
Der er fordele og ulemper uanset hvilket system du vælger, at bygge din webshop i. Min anbefaling til dig, der ønsker en mindre eller mellemstor webshop er, at anvende WordPress med webshop-modulet Woocommerce på. Lad os dykke lidt dybere ned i dette system.
WordPress Woocommerce – Brugervenlighed, diversitet, SEO og lækre designs
Overskriften for dette afsnit siger det hele. WordPress i sig selv er et fantastisk system at arbejde i og man kan – med meget lidt erfaring – selv sætte en simpel hjemmeside op. WordPress er en dedikeret blogsystem, der har stor fokus på indhold. Derfor er WordPress ligeledes ekstremt egnet til bloggere og erhvervsdrivende der tilbyder diverse services – f.eks. håndværkeren, frisøren, psykologen, skrothandleren, vinduespudseren, gulvlæggeren og mange mange flere.
Sådan kommer du igang med din Woocommerce Webshop
Det første, du skal gøre, er at installere WordPress på dit domæne. Dette kan gøres via FTP-programmer som f.eks. Filezilla. Flere webhoteller tilbyder det også via deres administrationspanel, som f.eks. Unoeuro gør det gennem deres One-click installation.
Når WordPress-installationen er oppe at køre vil den som udgangspunkt ligget et standard tema/design på din webshop. Herefter kan du selv købe en ny template/design på en af de mange hjemmesider, der tilbyder dette – f.eks. themeforest.net.
For at redigere indholdet på din webshop skal du gå til dinhjemmeside.dk/wp-admin hvor login som udgangspunkt er placeret. Login-siden ser således ud:
Når du er logget ind her, kan du gå til plugin-installationen og søge efter Woocommerce – tilføj dette plugin og du er kørende med første del af din webshop.
Når Woocommerce er installeret fremgår den af oversigten til venstre, som det kan ses på ovenstående billede. Derudover vil du opleve, at der er blevet genereret nye sider under området af samme navn. her finder du de generelle Woocommerce-sider, du skal bruge, som f.eks. kasse-siden, tjek ud-siden, shop-siden osv.
Woocommerce har en række indstillinger, der skal sættes, førend din webshop virker optimalt. Dise fremgår under indstillinger, som vist herunder:
Woocommerce indstillinger en for en
Generel – her finder du de generelle indstillinger for din webshop, herunder:
- Webshop adresse: her angives adressen for dit firma. Vær opmærksom på, at momssatser og forsendelsespriser vil blive baseret på denne adresse.
- Valutaindstillinger: Her angives det, hvordan priser vises for kunder på webshoppen.
Varer – her finder du 3 øvrige områder: Generel, beholdning og varer til download.
- Under generel sætter du din webshops shop-side, altså den side, der er shoppens forside. Her er det almindeligt at vælge “shop”. Det er også her, at du sætter behandling af brugere, der tilføjer vare til kurv – hvorvidt disse brugere skal omdirigeres til kurv-siden, efter de har tilføjet produkter til denne. Derudover kan du under generel sætte mål- og vægtenheder, samt aktivere vare anmeldelser og bedømmelser.
- Under fanen “beholdning” definerer du lagerstyring og har derudover mulighed for, at tilbageholde varer, som kunder har lagt i kurv, men endnu ikke bestilt Woocommerce giver dig mulighed for at indtaste antal minutter, som disse skal tilbageholdes i. Når tidsgrænsen er nået, vil den afventende ordre blive annulleret. Du kan lade feltet være tomt for at gøre funktionen inaktiv.
- Det sidste område er “varer til download” – Her kan du sætte regler for produkter til download, som f.eks. at kræve login før mulighed for download.
Forsendelse – Igen finder du 3 øvrige områdefaner, der har hver deres funktion.
- Forsendelseszoner er der, hvor du kan sætte geografiske områder, hvor et bestemt sæt af forsendelsesmetoder gælder. Herefter matcher WooCommerce hver kunde med en enkelt zone ved hjælp af kundens forsendelsesadresse og viser de forsendelsesmetoder, der er tilgængelige for den pågældende zone.
- Forsendelsesindstillinger gør det muligt at administrere selve forsendelsesberegneren og definere, om denne skal være på kurv-siden. Derudover er der mulighed for at definere hvilken leveringsadresse, der vil blive brugt som standard.
- Den sidste er “forsendelsesklasser”. Dette område kan bruges til at gruppere varer, der ligner hinanden og kan bruges af visse forsendelsesmetoder.
Betaling er områder, der håndterer alle de forskellige betalingsmetoder.
- Her vises de installerede betalingsløsninger, og de kan med træk og slip sorteres i den rækkefølge, som de skal vises i på shoppen. Det kunne f.eks. være betalingsløsninger som Paypal, Stripe, ePay eller QuickPay.
Konti og Personoplysninger gør, at du kan definere en masse forskellige ting omkring brugernes konti og de oplysninger, der er tilknyttet den enkelte bruger.
- Her sætter du grundlæggende regler for brugerne og de oplysninger, de skal give før bestilling. F.eks. er det her at du definerer om brugerne kan gennemføre en ordre i din webshop, uden at oprette en konto. Det er også her, at du sætter indstillingerne for, hvorledes en bruger kan anmode om sletning af data automatisk og hvornår adgangen til downloadbare filer skal ophæves.
E-mails håndterer de enkelte e-mailnotifikationer, der sendes fra WooCommerce.
- Du kan klikke på en e-mail for at tilpasse den til dine specifikke info og med dine grafiske elementer. Det kunne f.eks. være de mails, som en kunde modtager ved genenmført ordre, annulleret ordre, behandlet ordre osv.
Avanceret er det sidste område. Dette område indholder 4 underliggende områdefaner.
- Sideopsætning er den første fane. Her skal sider indstilles sider således, at WooCommerce ved, hvor brugere skal sendes hen, når de går til kasse. Slutpunkter er tilføjet dine webadresser for at håndtere specifikke handlinger under betalingsprocessen. Slutpunkter er vedhæftet til dine siders URL’er for at håndtere specifikke handlinger på kontoens sider. De skal være unikke og kan efterlades tomme for at gøre dem inaktive.
- REST API tillader i korte træk eksterne apps/programmer at læse og styre data i din webshop. Adgang bliver kun givet til dem med gyldige API nøgler.
- Webhooks er handlings-meddelelser, der sendes til URL’er efter eget valg. De kan bruges til at integrere med 3. parts ydelser, der understøtter dem.
- Den sidste er Woocommerce.com. Her Kan du give adgang til at Woocommerce indsamlet data om din webshop til forbedringer – din webshop vil blive gennemgået, når der evalueres på nye funktioner. Her vurderes kvaliteten af en opdatering, hvor det besluttes om den enkelte forbedring giver værdi til webshoppen.
Det var de generelle indstillinger for Woocommerce. Når du har styr på dette, kan du gå videre til selve opsætning af webshoppen.
Opsætning af webshop
En webshop består grundlæggende af 3 sidetyper:
- Forside
- Kategorisider
- Produktsider
Ud fra disse kan der genereres flere sider – enten via ordinær oprettelse eller via dynamisk genererede sider. Med dynamisk genererede sider menes f.eks. filtreringssider. Har du en meget generisk vareoversigt for f.eks. sko, kan denne, ved hjælp af filtrering, vise sko i bestemte størrelser, farver, brands osv. og dermed gøre det mere overskuelig for brugeren.
Hertil kommer de øvrige sidetyper, som f.eks. blog, om-side, kontakt osv.
Herunder vil jeg nu gennemgå de forskellige features, indstillinger og øvrige områder, som jeg mener du bør være opmærksom på og som bør være en del af enhver webshop. Faktisk er alle de følgende features, indstillinger og markedsføringselementer noget som følger med i én samlet pakke, når du vælger en Waimea Business webshop-løsning. I eksemplerne nedenfor vil jeg tage udgangspunkt i websitet demib.dk, der har både webshop og blog – en mindre shop, som sælger 2 grundlæggende produkttyper og som anvender mange af de absolut vigtiste features, når det kommer til at drive en seriøs webshop. Enkelte eksempler vil også tage udgangspunkt i andre webshops, som har implementeret de generelle løsninger, jeg kommer omkring.
Teknisk SEO
Vi starter et lidt andet sted end der, hvor man ellers skulle forvente at starte, når det kommer til webshops. Nemlig søgemaskinemarkedsføring også kaldet SEO. SEO dækker over flere hundrede parametre, men grundlæggende handler det om, at få din webshop til at rangere godt i søgemaskiner som Google, når brugerne søger efter de brands, produkttyper eller specifikke produkter, du tilbyder.
Den tekniske del af SEO dækker mere konkret over hjemmesidens opbygning, herunder kodning, indhold og serverplads der danner grundlag for hastigheden, men også tekstopbygning, designelementer TITLEs og META-descriptions, der alle på hver sin måde har indflydelse på webshoppens placering i søgemaskinerne. Derudover dækker det over struktureret data (Schema-format), Local SEO, indholdsstruktur og navigation.
Med en Waimea Business webshop-løsning er alt dette let at tilgå gennem de integrerede moduler, der blandt andet tilbyder, at du kan tilføje TITLEs og META-descriptions direkte på den pågældende side, håndtere generelle SEO-indstillinger og tilføje de nyeste elementer, som for nuværende dækker over FAQ-elementer, der vises direkte i søgeresultatet, som vist herunder.
Mere SEO: Keyword-analyse, tekstoptimering og linkbuilding
Når du vælger at få en webshop, hvad enten du laver den selv, eller får nogen til det, er der nogle redaktionelle krav, som jeg anbefaler, at du overholder, hvis du ønsker at rangere godt i søgemaskinerne. Ud over den redaktionelle del findes der et stort område indenfor SEO, der hedder linkbuilding. Arbejdet med linkbuilding varierer meget, men faktum er, at det er et ufravigeligt krav, hvis du ønsker gode placeringer i Google. Linkbuilding-arbejdets omfang og afvikling er afhængig af den søgeordsanalyse, som du også skal have på plads – ja faktisk bør denne være helt på plads inden du går i krig med at lave din webshop.
Vær derfor ekstra opmærksom på, om dette er en del af din “pakke”, når du køber en webshop. Hvis ikke bør du lægge en plan for afviklingen af dette. Der er altså 4 ting, du skal have styr på, inden du påbegynder arbejdet med din webshop. Disse er:
- Teknisk SEO
- Linkbuilding
- Søgeordsanalyse
- Tekster
Men alt dette hjælper vi dig også med, hvis du bestiller en Waimea Businesswebshop-løsning
Her skriver vi gode kunde- og søgemaskineoptimerede tekster til dit website. Teksterne tager udgangspunkt i en omhyggelig søgeordsanalyse, som afdækker, hvordan din målgruppe faktisk søger efter det, du tilbyder.
Meningen er, at dine tekster i kombination med et godt design og optimeret navigation skal resultere i et højt brugerengagement, som i dag er den ubetinget vigtigste ranking-faktor i Google.
Når det kommer til links fungerer det sådan, at jo flere gode websites der linker til dit, jo større chance er der for at blive fundet i Google. Dette kaldes linkbuilding og er ligeledes en integreret del af en Waimea Business-aftale. Du kan se det lidt på samme måde, som tingene fungerer i den virkelige verden: Spørger du en anden person, hvor det bedste pizzaria ligger, får du formentlig en anbefaling fra vedkommende. Denne anbefaling er det samme som et link til pizzariaet – når én hjemmeside linker en anden, fungerer det som en anbefaling.
Sikker forbindelse (SSL), hosting og e-mail
Til enhver hjemmeside burde høre en anstændig host, der sørger for stabilitet. Dette er desværre ikke altid tilfældet. Når du får dig en webshop, så sørg for at få den hosted et godt sted. Jeg anbefaler meget, at du anvender Google Cloud, som vi selv gør det på alle vores Waimea Business-kunder. Dette er med til at give et ekstremt god brugeroplevelse, når det kommer til hastighed.
Dernæst er det vigtigt, at din webshop anvender SSL. SSL er en sikkerhedsteknologi, som gør det muligt at etablere en krypteret (sikker) forbindelse mellem en webserver og en browser. Dette gør at al data, der sendes mellem webserveren og browseren er privat. Dette er især vigtigt på sider, hvor der indtastes personfølsomme oplysninger – disse oplysninger kan, ved hjælp af SSL, krypteres, så de er langt sværere at få fat i. Det er dog efterhånden et must, at hele dit website kører på en sikker forbindelse. Se f.eks. dette ekempel, vist i Google Chrome browser, hvor det pågældende website ikke anvender SSL og dermed fremstår som “ikke sikkert” – et sand salgsdræber for enhver webshop.
Ubegrænset antal produkter – fysiske og virtuelle
Når du vil åbne en webshop og dermed ønsker at sælge varer online, er det vigtigt, at du som sådan ikke begrænser dig til et antal af varer. Du vil opleve, at der næsten altid kan oprettes flere varianter af de enkelte varer, eller at du måske får behov for at udvide dit varesortiment med tiden. Derfor er det også vigtigt, hvis du køber en webshop-løsning, at denne ikke er begrænset til x antal varer – hvad enten der er tale om fysiske- eller virtuelle produkter. Det samme gør sig gældende med antal billeder, der kan tilføjes til de enkelte varer. Her vil det altid være en fordel at tilføje flere og dermed tilknytte et produktgalleri til den enkelte vare.
Har du f.eks. bare 3-4 varekategorier, vil du lynhurtigt komme op og have knap 100 varer, hvis ikke mere.
Gavekort og rabatkoder
Uanset hvilken type forretning, du har, vil salg af gavekort og muligheden for at anvende rabatkoder næsten altid give mening. Det vigtige er, at dette er en integreret del af din webshop, så du undgår alt det arbejde, der ellers vil følge med, hvis dette skal håndteres manuelt.
Gavekort
At sælge gavekort kan være en super god måde at tjene mere på, når du har en webshop. Det er præcis på samme måde, som når du anvender en fysisk butik – her købes gavekort ofte, når afsenderen ikke ved med sikkerhed, hvad modtageren ønsker sig. Derudover kan gavekort udgøre dele af det samlede køb. Det vil sige, at gavekortet kan fungere som et tilskud til det enkelte produkt – ja faktisk kan du ofte købe gavekort direkte til enkelte produkter.
Når kunden køber et gavekort i din webshop er det vigtigt, at gavekortet sendes direkte til køberen af gavekortet – giv dog gerne vedkommende mulighed for også at sende direkte til modtageren. Kunden bør modtage gavekortet i form af en kode i en e-mail eller som en flot PDF, der kan printe ud og tages med ned i den pågældende butik.
Indløsning af gavekortet skal også være ligetil. F.eks, hvis det anvendes online Bruges, bør brugerne have mulighed for at tilføje gavekortnummeret direkte i checkout-fasen. Skal det bruges i en fysisk butik, skal der være en enkel administrationsside, hvor butiksejeren kan trække beløbet og/eller se, hvor meget der er tilbage på gavekortet.
En gavekort produktside kan f.eks. se således ud med en Waimea Business webshop-løsning:
Herunder ses det, at der både er mulighed for at tilføje et beløb, leveringsdato, afsender, modtager og en custom besked. Alle disse punkter er helt essentielle ift. at give kunden mulighed for at personliggøre gavekortet.
Som det ses herunder, skal kunden have god og enkel adgang til at indløse gavekortet i forbindelse med checkout. Beløbet, som gavekortet er på, skal automatisk trækkes fra det samlede beløb.
Rabatkoder
Det skal også være muligt at lave rabatkoder – enten i faste beløb eller procent, og for specifikke eller alle produkter. Disse rabatkoder er mere til internt brug – til f.eks. venner, kollegaer, kunder eller nyhedsbrevsmodtagere, som du mener har fortjent en form for rabat. Det er også vigtigt, at rabatkoderne kan indstilles til at være tidsbegrænsede eller begrænset i brug – f.eks. kun på en bestemt dato eller en enkelt gang pr. kunde. Og sidst men ikke mindst skal disse kunne anvendes hurtigt og let i forbindelse med checkout – på samme måde som gavekortet.
Opsalg og krydssalg
Opsalg og krydssalg er virkelig noget der batter, når det kommer til at tjene det ekstra i din webshop. Med disse to muligheder er det muligt at efterligne de fysiske butikkers impulskøb – du ved, det man lige skal have med ved kassen, inden man betaler.
Opsalg og krydssalg følges ofte med sætningerne “andre købte også” og “du kunne måske også være interesseret i”, men der hvor det bliver rigtig smart er, når den pågældende webshop-løsning har mulighed for at parre produkter, der passer sammen. Det kunne f.eks. være, at du købte iPhone, hvorefter du blev præsenteret for skærmbeskyttelse og covers, der passer til den specifikke model. Har en kunde lige brugt 10.000 kr. på en telefon, har de som regel ikke noget imod at bruge 300 kr. på tilbehør, der beskytter denne.
Med en Waimea Business webshop-løsning kan du f.eks. tilføje relaterede produkter i forbindelse med, at kunden lægger et produkt i kurven. Det foregår via en pop up, så snart kunden har trykket på “læs i kurv”, som vist herunder:
Bundles
Bundles er i princippet ét produkt, der indeholder flere. Bundels er en supermart løsning til at samle flere varer i et samlet produkt og samtidig holde 100% styr på lagerbeholdningen. På bundle-siden, som ganske vist blot er en ordinær produktside, ses de produkter, som den enkelte bundle indeholder. Derudover giver et bundle mulighed for at definere en normal- og udsalgspris, da der typisk vil være rabat at hente ved at købe den respektive bundle.
Lagerstyring, fragtløsning og pakkelabels
Selvfølgelig er det vigtigt, at din lagerbeholdning er i orden. Der findes ikke noget værre for webshopejere (og kunder) at sælge/købe et produkt, der så viser sig ikke at være på lager alligevel. Derfor er det vigtigt at din webshop-løsning tilbyder registrering af lagerbeholdning på dine produkter, samt automatisk holder disse opdateret ved salg.
En webshop der sælger fysiske produkter, har som regel flere forsendelsesmetoder. De mest almindelige er mulighed for privat levering, levering til erhvervsadresse, samt levering til pakkeboks. Vælger kunde levering til pakkeshop er det vigtigt, at de selv kan vælge udleveringssted på et brugervenligt kort, som vist via en Waimea Business webshop-løsning herunder:
Waimea Webshop understøtter alle de største forsendelsesudbydere (bl.a. PostNord, GLS, Bring og DAO) og udskriver færdige pakkelabels til dig. Det bør din webshop-løsning også kunne tilbyde!
Produktvarianter, -egenskaber og -filtreringer
Produktvarianter er noget, enhver webshop har brug for. På den måde kan man lettere strukturere og opdele produkter i forskellige varianter og dermed præsentere brugerne for produktvisninger, der matcher deres søgning. Det er vigtigt, at din webshop-løsning kan kan tilføje varianter for hvert enkelt produkt – f.eks. forskellige farver, størrelser eller kvaliteter. Det er en meget brugervenlig løsning, som man, i det omfang det er nødvendigt, bør gøre brug af.
ofte, når der arbejdes med varianter, skal der oprettes produktegenskaber – f.eks. størrelse, farver, prisklasse eller strømforbrug. Disse egenskaber kan i første omgang bruges til bl.a. filtering, så kunderne kan vælge kun at se produkter med en bestemt egenskab.
Der er faktisk flere årsager til at oprette disse egenskaber – F.eks kan en god strukturering af dine produkters egenskaber være en god måde at øge aktiviteten for webshop på. Et godt struktureret datasæt for egenskaber vil kunne hjælpe med at levere data til andre parter, marketingkanaler eller generere automatiske tekster med teknologier som NLG.
Sortering efter egenskaber som størrelse, på produktniveau, kunne f.eks. se således ud:
Filtrerering efter egenskaber er noget lidt andet, da det ofte foregår på kategori-niveau, som vist herunder, hvor der kan sorteres på følgende parametre:
Brand-optimerede sider
Når du sælger varer fra en webshop har du næsten altid med brands at gøre – hvis ikke kendte brands så formentlig dit eget brand på braggrund af specialfremstillede produkter. Under alle omstændigheder er brand-optimerede sider en supergod ide at publicere på din webshop.
Brand-optimerede sider søger for at fange søgninger som henvender sig til det specifikke brand og det tillader at vise produkter, der er knyttet til dette. Derfor har du, rent SEO-mæssigt, udelukkende fordele ved at anvende brand-sider.
Et eksempel på en brand oversigtside kan f.eks. se således ud:
Navigerer man til et tilfældigt brand, fremkommer en oversigt for dette. F.eks. ARKK Copenhagen. Her ses det, at brand-siden er en dedikeret side til ARKK Copenhagen, det indeholder de samme sorterings- og filtreringsmuligheder som foregående afsnit. Derudover er der har plads til en brand-optimeret tekst og siden TITLE og META-description kan målrettes brandet direkte. Teksten i eksemplet kunne med fordel være længere og toppen af siden burde ligeledes indeholde en tekstblok.
Kommentarer, anmeldelser og ratings
Brugergenereret indhold er godt. Det er primært godt fordi, at det giver en god dynamik og tilfører en friskhed til websitet. Den næste årsag til, at brugergenereret indhold, såsom kommentarer, anmeldelser og ratings er godt er, at disse ofte kommer omkring (især kommentarer) synonymer, fejlstavninger, forkert brug af orddeling eller nutidsendelser. Ikke fordi, at det er en god ide, at du selv staver forkert på dit website, men fordi at disse fejl rent faktisk kan ramme det, som der ofte – eller nogle gange oftere – søges efter i Google. Husk på at det jo er brugerne der laver fejlen og ikke dig som webshop-ejer.
Kommentarer
Kommentarer er godt til blog-formatet. Det vil sige at skriver du blogindlæg på dit website eller har du en blog-sektion på din webshop, bør du sørge for at tillade brugerkommentarer. Herunder følger et ekempel på et indlæg fra demib.dk – et indlæg der i skrivende stund har medført 88 brugerkommentarer.
Disse brugerkommentarer indeholder alle noget omkring SEO. Rent semantisk understøttes dette og ordet “bog” går ligeledes igen flere gange – både i brødteksten, men også med fornuftig frekvens i brugerkommentarerne. En kombination af disse (blandt andet) medfører at det pågældende blogindlæg ligger nr. 3, når det søges efter “seo bog”. Derfor er brugerkommentarer vigtige!
Anmeldelser og ratings
Det næste punkt er anmeldelser og ratings. Når man har en webshop er det vigtigt at gøre brug af produktanmeldelser. Produktanmeldelser kan i nogle tilfælde være en blåstempling og dermed gøre, at du sælger mere af det enkelte produkt, end du ellers ville have gjort.
Anmeldelser fungerer ofte via to ting: stjernebedømmelser og kommentarer – ofte begge dele sammen. På produkter er det normalt at brugerne kan skrive en kommentar og supplere denne med stjernebedømmelse. På blogindlæg har du, som beskrevet i tidligere afsnit, kommentarerne nederst, hvorfor stjernebedømmelser ofte her, ligger for sig selv.
Herunder ses stjernebedømmelser, som de kan se ud i en blog-sektion.
Integration med regnskabsprogram og ordreeksport
For nogle af regnskabsdelen det kedeligste ved at drive en webshop. Der er mange ting at holde styr på. Derfor anbefaler vi, at din webshop-løsning er direkte integrerbar med regnskabsprogrammer der kan lette hverdagen for dig. Disse regnskabprogrammer kan med fordel være Billy, Dinero eller eConomic.
Ordrer i din webshop vil dermed overføres direkte til disse regnskabsprogrammer, så du slipper for en masse kedeligt, manuelt arbejde.
Alle ordrer, der genereres på din webshop, får du med garanti brug for at kunne eksportere på et eller andet tidspunkt. Derfor er dette ligeledes en funktion, der er et krav til din kommende webshop-løsning.
Ønsker du at komme godt og hurtigt igang med dit regnskab, så anbefaler vi at du prøver den gratis version af Dinero. Klik på banneret herunder og kom hurtigt og gratis igang.
Salgs-statistik, Google Rankings og webanalytics
Kan din nuværende webshop integrares med et system, der trækker data ud for f.eks. besøgende, salg og placeringer i Google? Hvis ikke er det på tide at skifte. Førend du ved, om det arbejde du ligger i din webshop, er godt nok, skal du bruge information fra dine besøgende. Denne information er bygget på brugerengagementsdata som f.eks. hvor længe brugerne er på dit website, hvor mange sider de ser osv. Hertil kommer så, hvordan du ligger placeret på de enkelte søgeord, der er relevante for din forretning.
Hos Waimea gør vi det på den måde, at alle Waimea Business kunder har adgang til et unikt Client Center. Her kan man følge de vigtigste tal for sit website – hvor mange besøg man får, hvor de kommer fra, hvordan man ranker i Google på udvalgte keywords samt hvor mange salg eller henvendelser, du får på email og telefon.
Derudover får man adgang til særlig statistik for sin webshop, hvor man bl.a. kan se, hvor mange ordre der kommer og hvor godt de forskellige optimerings-elementer performer.
Når man logger ind i sit Client Center får man en samlet side, der viser alle de vigtigste tal. F.eks. som vist herunder. Har du det på din webshop?
Automatisk intern linking
Interne links er et af de vigtigste elementer, når det kommer til SEO. En side uden interne links betragtes som en orphan page og kan dermed aldrig gøre sig forhåbninger om at rangere i søgemaskinerne. Sider uden interne links kan derfor heller ikke findes af brugere på websitet.
Manuel implementering af interne links kan være et stort arbejde – især hvis man ikke har implementeret det fra start. Derfor anbefaler vi, at du i din webshop-løsning automatisk kan definere disse. Dette kan gøres ved hjælp af emne-tagging. her får du vist udvalgte produkter på relaterede blogindlæg, FAQ- og ordbogssider – og omvendt.
Dette er en super intelligent feature, der inspirerer de besøgende til at bladre mere rundt på dit website og øger den generelle troværdighed. Det giver højere loyalitet og flere salg.
Interne links fremgår flere steder på et website – f.eks. er den primære navigation også interne links. Den primære navigation, eller top-menuen, figurerer ofte på alle sider, hvorfor disse anses som websitets vigtigste sider.
Save for later
Funktionen save for later er især kendt fra internetgiganten Amazon. Med save for later kan dine kunder gemme deres indkøbskurv, så de kan komme tilbage senere og gennemføre købet.
Funktionen er faktisk ikke helt tosset. Det viser sig, at mange bruger indkøbskurven som en form for ønskeliste og med save for later kan denne gemmes lige så lang tid de ønsker. Det styrker både kundeloyalitet og salg.
Abandoned Shopping Cart optimering
Abandoned Shopping Cart eller forladt kurv er en genial opsalgsmulighed for webshops. Med denne funktion kan du sende mails til brugere, der har forladt kurven uden at gennemføre købet. Dette er en simpel feature, som alle webshopejere skal have med i deres løsning.
Det foregår sådan, at en bruger putter en eller flere vare i kurven. Herefter går vedkommende til checkout og udfylder formularen med brugeroplysninger. Herfra forlader brugeren så checkout – enten fordi vedkommende har fortrudt eller fordi at vedkommende måske at blevet afbrudt i købet. Uanset årsagen har du nu mulighed for at minde dem om, at de går glip af noget – dette kan gøres med abandoned Shopping Cart.
Indstillingerne for denne feature fungerer sådan, at men selv definere de enkelte tidsintervaller, hvor brugerne skal modtage mails. Dette kunne f.eks. se således ud:
Mail 1 – sendes 30 min efter forladt kurv:
Emnelinje: Problemer med at gennemføre købet?
Besked: Hej (kundenavn)
Jeg kan se, at dit seneste ordreforsøg ikke er gået igennem. Er der noget, jeg kan hjælpe med?
Ønsker du at fortsætte dit køb, hvor du slap, så tryk blot på linket herunder:
(Link til den forladte kurv)
Med Venlig Hilsen
(Dit navn og firma)
Mail 2 – sendes 24 timer efter forladt kurv
Emnelinje: Kan jeg hjælpe dig?
Besked: Hej (kundenavn)
Det er (navn) fra (firma) igen. Jeg bemærkede at du ikke havde mulighed for at gennemføre dit køb af (vare) og vil derfor høre, om der er noget jeg kan hjælpe med?
Ønsker du at gennemføre dit køb af (vare), kan du blot trykke på linket herunder. Så fortsætter du fra, hvor du slap.
(Link til den forladte kurv)
Tak og rigtig god dag 🙂
(Dit navn og firma)
Mail 3 – sendes 3 dage efter forladt kurv
Emnelinje: Eksklusiv rabat kun til dig – Lad os så komme igang!
Besked: Hej (kundenavn)
For et par dage siden efterlod du (varer) i din kurv på (hjemmeside)
Jeg vil elske, hvis du har lyst til at handle hos os. Derfor tilbyder jeg dig en eksklusiv rabat på 20%. Du skal blot anvende rabatkoden (rabatkode) ved check ud.
(Link til den forladte kurv)
Men skynd dig. Din rabatkupon gælder kun i 24 timer.
Har du brug for hjælp til at gennemføre ordren, svarer du blot tilbage på denne mail, så skal jeg nok hjælpe dig igennem.
De bedste hilsner
(Dit navn og firma)
Når du sender disse mails ud i takt med, at kunderne forlader kurven, skal du også have mulighed for at følge med i, hvor meget du rent faktisk vinder på det. Det kan du f.eks. med det system vi anvender på en Waimea Business webshop-løsning.
Som det ses på billedet herunder, er der 6 datasæt, der er interessante:
- Recoverable orders: Antal ordre, der kan genoprettes
- Recovered orders: Antal ordrer der er blevet genoprettet
- Lost orders: Ordrer der er tabt og ikke kan genoprettes
- Recoverable revenue: Omsætning der kan hentes fra antallet af “recoverable orders”
- Recovered revenue: Omsætning der er blevet hentet fra antallet af “recoverable orders”
- Recovery rate: Procentsats for genopretningsraten af det samlede antal ordre
Produkt add-ons
Product add-ons er vigtig for dig, der har en webshop eller tilbyder køb, der kan kombineres med andre services eller produkter. Moduler som dette kan være guld værd for din forretning. Det Product add-on kan bruges, hvis du sælger tilbehør til produkter, som kun kan købes som en del af dem.
Som et led i et servicesalg kan det f.eks. være, at du sælger opbevaring, og som et add-on tilbyder at kunderne kan købe opbevaringskasser. Det kunne også være at du sælger smykker og i den forbindelse vil tilbyde et add-on, hvor kunden har mulighed for at få indgravering i disse. Der er uendeligt mange muligheder for at øge din indtjening med denne feature.
Avanceret søgning
Den avancerede søgefunktion er en udvidelse af den traditionelle, som langt de fleste websites har. I den traditionelle funktion foretager brugeren en søgning i et søgefelt og bliver herefter præsenteret for en dynamisk resultatside, med de matchende resultater. Herunder ses en sådan søgefunktion, hvor en søgning – i stedet for at vise en resultatside – viser en oversigt over passende kategorier og produkter ud fra den søgning jeg har lavet. Bemærk at der både er direkte match samt match, hvor kategori eller produkt blot indeholder ordet eller dele af dette.
Integration med annonceringsprogrammer
Når du har en webshop er der en række muligheder for at øge dit salg markant. Udover SEO, som vi har været inde på er der alle de betalte annonceringskanaler. Ofte kan det være besværligt at efterleve alle de gældende retningslinger for den enkelte platform, men ikke desto mindre er det et krav, hvis du ønsker at annonce på disse. Derfor anbefaler vi, at din webshop-løsning har direkte integration med disse platforme.
Google Shopping feed
Google Shopping er et af de absolut vigtigste annonceringsformater, når man har en webshop. Shopping foregår for det meste direkte i Google og vises i form af produkt-billedannoncer øverst eller ude i højre side af søgemaskinen. Shopping-annoncer sættes op via Google Ads som en integreret del af Google Merchant Center, hvor dit product feed skal lægges op. Det svære ved Google shopping kan være, at definere alle de nødvendige attributter som f.eks. titel, beskrivelse, billede URL, SKU, GTIN mv. Der er, for hver af disse, en specifik definition de skal implementeres efter. Derudover kan du løbe ind i produkter, som ikke har en eller flere af disse attributter, som f.eks. specialfremstillede produkter der ikke har UPI (Unique Product Identifier).
I en Waimea Business webshop-løsning er ovenstående direkte integreret i din webshop-løsning. Under hvert produkt kan du definere de enkelte attributter, hvorefter du helt enkelt kan trække et dynamisk product feed ud fra din webshop og anvende til annoncering med Google shopping.
Det anbefales derfor at din webshop kan trække disse attributter ud direkte fra produkterne og generere et dynamisk product feed i formatet .xml – dette er nødvendigt, da du ellers manuelt skal opdatere indholdet i feeded, hver gang der laves ændringer i produkterne. Med .xml sker dette automatisk.
Herunder er et eksempel på, hvordan Google shopping kan se ud i Google. Med det rigtige produkt, et godt billede og den rigtige pris, kan det være guld værd at ligge her.
Facebook Ads integration
Facebook kan for mange være svært at integrere direkte med din webshop. Facebook-annoncer er ikke bare at booste de opslag, du publicerer på din side. Facebook handler om at kortlægge sin målgruppe ned til mindste detalje. Dette kan f.eks. gøres via en Facebook pixel – et stykke kode, der skal integreres på din webshop. Dette samler data om de enkelte brugere og den måde de engagerer sig i din webshop på. Ud fra disse data kan der oprettes målgrupper og kopimålgrupper med personer der minder om dem, der har udvist stor interesse i din butik.
Det er smart, men det kræver opsætning. Derfor skal din webshop ganske enkelt kunne håndtere dette og ikke nok med det – din webshop skal også kunne håndtere dit produktkatalog, så de produkter, du har på webshoppen, synkroniseres automatisk med din Facebook-konto.
Måden dette gøres på med Waimea Business webshops er, at vi danner en kobling direkte i dit administrationspanel. Her kan man forbinde sin facebook-konto, virksomhedsside og pixel samt synkronisere sit product feed, så alt hænger sammen mellem webshop og Facebook. Herefter er det bare at komme igang med at annoncere med alle de fantastiske annonceformater, som Facebook tilbyder.
Amazon og eBay Shopping feed
Den sidste ting i forhold til annoncering er, for os her i Danmark, et nyere tiltag. Det er to af de absolut største markedspladser i verden. Nemlig Amazon og eBay. disse kanaler kan i den grad være med til at eksplodere dit salg som webshop-ejer, men igen, kan integrationen let give store udfordringer.
Derfor er det også her vigtigt, at din webshop-løsning er let integrerbar med disse to markedspladser, så du hurtigt kan komme igang med at sælge på Amazon eller eBay. Du bør også sørge for at have enkel adgang til at redigere, hvilke produkter du ønsker at medtage og opsætte særlige priser og betingelser for.
Dette er, som Facebook og Google Shopping også integreret i din webshop-løsning hos Waimea.
A/B splittest
Ved du hvilken landingsside på din webshop, der fungerer bedst – er du helt sikker? De fleste har en ide om dette, man langt fra de fleste ved det med sikkerhed. Det viser sig at rigtig mange, af gode grunde, er en smule brancheskadet og dermed tror de ved, hvad brugerne søger efter – f.eks. tror VVS’eren ofte, at brugerne søger efter armatur, men i virkeligheden søger de efter vandhane.
Den næste del af A/B splittest er den design-mæssige del. Hvilke elementer skal stå hvor, hvordan skal indholdet udformes og hvilke farver skal anvendes. Førend du kan få et klart svar på dette, skal der anvendes professionelle værktøjer – disse skal også integreres med din webshop. Jeg anbefaler at du anvender værktøjer som f.eks. Google Optimize, Pricelab og Nelio, der hver især har forskellige fordele og ulemper.
Ønskeliste
En ønskeliste er et supergodt redskab, da jeg ofte ser, at brugere tilføjer produkter, som de ønsker sig til disse. Når en bruger har gjort dette, kan vedkommende let dele listen med andre, der har brug for let adgang til det, de ønsker sig.
Ønskelisten skal implementeres på de enkelte produkter, som vise herunder:
Når en bruger har tilføjet varen til ønskelisten bliver de ført over til siden “min konto”. Herfra kan vedkommende dele listen med andre.
B2B- og forhandler-priser
B2B eller business to business er direkte salg til forhandlere og dermed andre virksomheder. Dermed ikke sagt, at du ikke kan sælge til både privat- og erhvervskunder, men ofte kræver disse to kundegrupper forskellige priser og det kan være et svært og meget dyrt set up at implementere fra bunden.
I en Waimea Business webshop-løsning er det muligt at tilbyde særlige priser på dine produkter til udvalgte kunder, kundegrupper eller forhandlere, så det kun er dem, der kan se disse priser. Opsætningen sker via et integreret modul hvilket gør, at indhold og priser for de enkelte kundegrupper let kan redigeres.
Dynamiske priser
Dynamiske priser bør være en del af enhver webshop, der ønsker at sælge flere stk. af samme produkt på en gang. Med et modul, der håndterer dynamiske priser, kan du opsætte regler for priserne i din webshop. Udover at du kan tilbyde ekstra rabat ved merkøb, kan du også tilbyde ekstra rabat på varer, der typisk sælges sammen med andre – f.eks. et sleeve til kunder, der køber en bærbar computer.
Herunder følger et ekempel på dynamiske priser. I eksemplet ses det, at der er indsat en boks med de dynamiske priser, der er sat i indstillingerne for modulet. Når en bruger tilføjer et antal vare indenfor et af de 3 intervaller tilføje rabatten automatisk til kundens indkøbskurv. I dette tilfælde, hvis en kunde tilføjer 4 bøger til kurven vil disse have en stykpris på 499 kr. og den samlede kurv vil dermed være på 1.996 kr. Tilføjer kunden en bog mere, så der i alt er 5, vil stykprisen falde til 449,10 kr. og dem samlede kurv vil så være på 2.245,5 og ikke 2.495 kr. som ville være den oprindelige kurvtotal med ved den normale udsalgspris.
Bedste prisgaranti
Forhandler du produkter, som mange andre webshops også forhandler – og ved du, at du kan konkurrere på den billigste pris – så er en integration med “bedste pris garanti” genialt. Dette gør nemlig, at kunden kan underrette dig om en lavere pris, de har fundet. Denne pris kan du så kan vælge at matche. Det styrker din profil som billigst på markedet.
Integrationen kan vises som en lille formular direkte på produktsiden, hvorfra brugerne kan underrette dig om en billigere pris.
Live salgs-notifikation
Troværdighed øger dit salg – det kan ikke diskuteres, men hvad der kan diskuteres er, hvordan man fremstår sådan. En af de bedste måder at fremstå troværdig på, er ved at vise, at andre faktisk også handler i din webshop. Netop denne kan du gøre med live salgs-notifikationer.
Disse notifikationer vises som en lille pop-up i bunden af din webshop, som vist på billedet herunder. Der er altså tale om visninger for brugere, der løbende køber eller har købt varer på webshoppen:
Vandmærkning af e-bøger
En webshop kan som bekendt også sælge virtuelle produkter, som f.eks. e-bøger. Når du sælger e-bøger på din webshop er det vigtigt at sikre dig så godt som muligt. En af de måder, du kan gøre det på, er ved at licensere dine produkter. Når det kommer til e-bøger er den bedste måde at gøre det på, gennem vandmærkning.
En sådan integration er det langt fra alle webshop-løsninger, der tilbyder. Det gør vi med Waimea Business. Her kan du tilføje præcis den tekst, du ønsker. Det kunne f.eks. være en tekst direkte i dokumentets sidehoved, som definerer personen bag købet. En sådan tekst kunne blot være “Denne bog er licenseret til (navn)”, som vist herunder:
Det kunne også være via et billede/vandmærke i selve dokumentet eller noget helt tredje.
Integration med Mailchimp
E-mail marketing er omfattende – meget omfattende. Derfor er der ingen grund til at overkomplicere selve opsætningen og indsamlingen af data til denne markedsføringskanal. Med Mailchimp, som vel nok er verdens mest populære e-mail software, kan du gøre opstarten og udførelsen af simple e-mail kampagner relativt let.
Integrationen af Mailchimp fungerer efterhånden på rigtig mange platforme og Waimea Business er en af dem.
Med Mailchimp kan du let tilføje tilmeldingsformularer til dit nyhedsbrev. Derudover kan du også få alle dine kundedata fra webshoppen synkroniseret.
I Mailchimp kan du så filtrere udsendelser på baggrund af dine kundedata og opsætte automatiske udsendelser f.eks. til kunder, der ikke har handlet i mere end 90 dage, nye kunder osv.
Webshop på flere sprog
Den sidste ting, vi skal omkring i denne guide er sprogvariationer. Skal du sælge til kunder i andre lande, er det vigtigt, at din webshop er tilgængelig på det sprog, de taler. Det giver meget bedre konverteringer. Derudover giver det lettere adgang til gode placeringer i søgemaskiner og en meget bedre performance på din annoncering med Google Ads og Facebook.
Når du arbejder med flere sprog i din webshop er det meget vigtigt, at du har let adgang til at administrere indholdet på tværs af sprog og at du ikke er begrænset af antallet af sprog, du kan oprette.
5 gode grunde til at vælge en webshop fra Waimea Business
- Du får en lynhurtig webshop optimeret til computer, tablet og mobil
- Der er intet max på antallet af produkter, du kan sælge
- Du har mulighed for at tage mod betaling med alle kort, MobilePay og ViaBill
- Du får høj datasikkerhed, driftsstabilitet og hastighed med Google Cloud
- Og sidst men ikke mindst er SEO (søgemaskineoptimering) inkluderet!
Hvor hostes min webshop-løsning?
Din webshop hostes på Google Cloud. Her får du høj datasikkerhed, driftsstabilitet, hastighed samt sikker forbindelse (SSL) der lever op til branchens højeste standarder.
Hvordan markedsføres min nye webshop?
Med en Waimea Business Webshop får du Søgemaskinemarkedsføring med (SEO) – Afhængig af løsning kan vi ligeledes håndtere både Facebook Ads og Google Ads, herunder også Google Shopping. Derudover er der mulighed for direkte integration med Amazon, Ebay og MailChimp.
Hvordan håndterer jeg regnskabsdelen på min nye webshop?
Vi understøtter som standard integration med tre af de bedste regnskabsprogrammer. Der er tale om regnskabsprogrammerne Dinero, Billy og eConomic.
Hvad koster min nye webshop?
En webshop varierer utroligt meget i pris. Både når det kommer til webshops der afregnes med engangsbetaling, men også når det kommer til webshops på abonnement. Hos Waimea får du en fuld fungerende webshop inkl. SEO fra 495 kr./mnd. +oprettelsen.