Sådan skaber en SEO-Analyse værdi
En SEO-Analyse er en grundig gennemgang af dit website, hvor alle de faktorer der har betydning for synlighed i Google undersøges.
Måske har du tidligere fået lavet en SEO-Analyse. Men hvor meget fik du ud af den? Hvor meget mere synlig i Google blev du?
Få 30% rabat på din næste SEO-Analyse
Kontakt Rasmus Jørgensen på 78761030 eller rj@waimea.dk
OBS: Gælder kun de første 10 nye kunder
Mange oplever desværre, at en SEO-Analyse ikke rigtig fører til tydelige forbedringer – flere og bedre rankings i Google, flere besøg og konverteringer (f.eks. leads eller salg).
I dette indlæg vil jeg vise dig, hvordan en SEO-Analyse faktisk KAN skabe værdi. Meget værdi! Mere synlighed og mere salg. Min erfaring er, at en god SEO-Analyse, i kombination med den rette prioritering og opfølgning, er et af de bedste og mest effektive redskaber, når du vil optimere dit website i søgemaskinerne …
SEO-Analysen (mere end) fordoblede synligheden!
En af de mange gode eksempler på hvor effektiv en SEO-Analyse kan være, er SOS Børnebyerne. De havde kæmpet et stykke tid med, at blive mere synlig i Google og kom så til os.
Vi startede med at lave en omhyggelig SEO-Analyse og fandt (som vi stort set altid gør) en del ting, som burde forbedres. Det dygtige team hos SEO Børnebyerne tog straks fat på opgaverne, i den prioriterede rækkefølge og resultatet blev, på baggrund af SEO-Analysen, godt og vel en fordobling af deres synlighed i Google!
Det er et imponerende godt resultat. Men ikke usædvanligt.
Jeg har oplevet websites, som har opnået endnu større stigning i synligheden, efter de har fulgt vores gode råd i en SEO-Analyse. Og nogle oplever lidt mindre. Det afhænger helt af, hvor mange, og hvor alvorlige fejl, mangler og svagheder der er på det enkelte website.
Men uanset hvor mange problemer du har, og hvor meget der kan og bør forbedres, vil en SEO-Analyse altid være fornuftig at lave. Se den som et service-eftersyn. Både gode og dårlige ting er godt, med jævne mellemrum, at få dokumenteret.
Hvad er en god SEO-analyse?
Man kan lave en SEO-Analyse på mange måder, og inkludere flere eller færre detaljer i den, men vores erfaring er, at de absolut bedste resultater opnås, hvis man kommer hele vejen omkring alle faktorer.
Det er lidt ligesom hvis man skal reparere en bil. Hvis man nøjes med at kigge ned i motorrummet, opdager man ikke de – måske meget alvorlige fejl, der måtte være andre steder i bilen.
I de SEO-Analyser vi laver inkluderer vi derfor normalt alle aspekter af SEO:
- Website status
Vi starter med at udarbejde en status baseret på en prioriteret liste af keywords og konkurrenter. Vi ser på bl.a. indeksering – herunder om indholdet på dine sider udskrives på en måde der kan læses af søgemaskinerne (hvilket f.eks. JavaScript kan forhindre) og rankings, om der er indekserede sider som ikke findes, om serveren svarer med de rette header-koder, tester hvor hurtigt websitet er, undersøger om der er døde links og går derefter videre med:
- Website arkitektur (teknisk SEO)
Vi undersøger alt omkring bl.a.: om dine domæner bruges korrekt, site-struktur, URL-formater, interne links, navigation, duplicate content, SSL, sprog-opdeling, mobiloptimering, AMP, video og robots.txt. - Kodning (teknisk SEO)
Vi undersøger bl.a.: kvaliteten af din kodning, om alle sider bruger teknisk korekte TITLES, META-descriptions, Social META-tags og Schema data, H-tags, CSS og billeder. - Indholds-optimering
Her ser vi både på hvordan tekster generelt bruges på dit website, men også hvordan de bruges på de enkelte sidetyper – forside, kategorisider, produktsider, blog, FAQ osv., om TITLEs og META-descriptions er godt nok optimeret osv. - User engagement
Vi undersøger bl.a. bounce rates, tid brugt på sitet, antal sidevisninger pr. session, nye kontra gentagne brugere, konverteringsrater og andre handlinger. - Links
Vi undersøger både omfanget og kvaliteten af links til dit website, udgående links og kommer med konkrete forslag til, hvordan du kan få flere af de rette links. - Spam
Det er de færreste websites der bevidst forsøger at spamme Google, men ubevidst kan man let komme til at gøre noget, der KAN opfattes som spam af Google. Vi undersøger derfor om det er tilfældet, så du kan undgå negative overraskelser.
Hver af ovenstående punker er opdelt i tre underpunkter:
- En generelt forklaring på, hvorfor og hvordan det pågældende har betydning for SEO – og hvor vigtigt det er i det samlede billede.
- En analyse af det konkrete forhold på dit website – om der er fejl, mangler eller svagheder der bør rettes.
- En anbefaling til hvad der helt konkret bør gøres, og hvordan.
Alle punkter skal prioriteres!
Alle punkter prioriteres i første omgang i rød, gul og grøn – must have, nice to have og OK.
For de fleste websites vedkommende vil der være en del grønne punkter. Men det er godt at medtage dem i SEO-Analysen alligevel. Så har du dokumentation på, at det er rigtig lavet – og det er jo altid meget rart at se.
De fleste websites har desværre også nogle alvorlige – de røde, punkter. Det er ting som bør laves først. Uden at de bliver fikset vil alt andet næsten ingen positiv effekt have. Det kan f.eks. være alvorlige problemer med indekseringen, fejl og mangler i indholdet, fatal mangel på links eller (ofte ubevidste) spam problemer.
Tilbage står så, for de fleste websites vedkommende en række gule – nice to have, punkter. Det er forhold, som det absolut vil være godt at forbedre – hvis du vil blive mere synlig, men som ikke på samme måde, som de røde punkter, er akutte og stærkt kritiske.
Udfordringen er så at prioritere disse. For ofte er der mange punkter at tage fat på, og vi har jo alle begrænset tid og resurser.
Vi laver derfor ofte en yderligere prioritering af de gule punkter, med henblik på at finde de lavest hængende frugter. Hvis du starter med dem, vil du med den mindst mulige indsats se de største forbedringer i synligheden.
Vi har udviklet en rigtig god og objektiv model til dette, som ser på tre faktorer:
- Hvor meget påvirker det konkrete element synligheden
- Hvor mange resurser kræver det (tid og penge)
- Hvor hurtigt vil resultatet af en forbedring slå igennem
De tre punkter rates på en 5-punkt skala og regnes sammen i en sum, så du får et virkelig godt overblik – og kan prioritere dit arbejde. Du kan vælge det der går hurtigst, det som har den største effekt, det som koster mindst – eller en samlet kombination af de tre faktorer.
Det er vores erfaring, at denne – meget objektive måde, at prioritere på, er langt mere effektiv end blot at gå igang fra en ende af. Og de fleste af os vil jo gerne se så gode resultater, så hurtigt som muligt og så billigt som muligt.
Gennemgang af SEO-Analysen
En fuld SEO-Analyse kan godt være lidt af en mundfuld. Alt efter hvor komplekst dit website er, hvor mange sidetyper du har og hvor mange problemer vi finder, kan analysen ende med at fylde helt op til over 100 sider!
Der kan også være detaljer som du, på trods af at vi forsøger at beskrive det så godt og detaljeret som muligt, ikke helt forstår. Og derudover kan der være nogle af vores forslag til konkrete forbedringer, som du overvejer at løse på en anden måde.
Som en fast del af de SEO-Analyser vi laver, gennemgår vi derfor den færdige analyse med dig. Så kan du stille spørgsmål om det du måtte være i tvivl om, og vi kan gennemgå de forslag du måske har til andre løsninger.
Det er ikke nok med en SEO-Analyse
Det desværre ikke nok, at få lavet en SEO-Analyse. Sådan er det jo generelt med analyser. Hvis den blot ender med at ligge og samle støv i en skuffe, så får du intet ud af den.
Selv nok så mange flotte charts, analyser og regneark, skaber ingen værdi i sig selv. Anbefalingerne til forbedringer skal også føres ud i livet.
Men det er vigtigt, at du løser de identificerende problemer på den måde vi har anbefalet og ikke bare kaster dig ud i helt andre løsninger – for så risikerer du at det ikke virker som ønsket.
Så hvis du behov for at løse problemerne på andre måder end vi har foreslået, et er vigtigt at vi snakker det grundigt igennem først. Så kan vi sammen finde frem til løsninger, der både passer præcist til dine ønsker (og eventuelle begrænsninger i sine systemer vi ikke var opmærksom på) og som vi samtidig ved virker bedst i søgemaskinerne.
På mødet vil vi også snakke om hvem der tager fat i de forskellige opgaver. Det er vigtigt det bliver så konkret som muligt. Meget af det kan du sikkert selv lave, måske har du interne udviklere, teksteforfattere og kommunikations-medarbejdere der skal på banen, eller eksterne bureauer.
Der kan også være nogle af opgaverne, som du gerne vil have os til at klare for dig. Mange vælger f.eks. at lade os håndtere linkbuilding, visse dele af den tekniske optimering eller optimering af META-data.
Det står dig dog helt frit, om du – udover SEO-Analysen, vil have vores praktiske hjælp. Du binder dig ikke til noget.
Hvad koster en SEO-Analyse?
Som med det meste andet rådgivnings-arbejde afhænger prisen helt af omfanget af opgaven.
Har du et meget stort site, med mange elementer, webshop osv, tager det lidt længere tid at lave analysen, end hvis det er et mindre, og mere enkelt website. Men typisk koster en fuld SEO-Analyse fra ca. 25-65.000 kr.
Du kan sikkert finde leverandører, der på overfladen ser billigere ud end os. Men hvor gode er resultaterne så?
Som en kunde for nogle år siden fortalte mig, så havde han i første omgang fravalgt os, for han var bange for det blev for kostbart.
Den første leverandør han så valgte sendte blot et par enkelte sider, med tekniske udtræk. Det kostede 10.000 kr., men gav ham absolut ingen værdi. Herefter valgte han os, og med lige hans website kunne vi klare opgaven for knap 30.000 kr. han endte med næsten at fordoble trafikken fra Google. Så i sidste ende var vi meget billigere på trods af en lidt højere pris – og han var naturligvis meget tilfreds.
Som med al anden markedsføring handler det om ROI – ikke bare hvad det koster, men i endnu højere grad hvad du får ud af det. Jeg står personligt på mål for den høje kvalitet af de SEO-Analyser vi laver.
Få 30% rabat på din næste SEO-Analyse
Som et særligt tilbud giver vi lige nu 30% rabat på en SEO-Analyse.
Kontakt Rasmus Jørgensen på 78761030 eller rj@waimea.dk
OBS: Gælder kun de første 10 nye kunder
Skriv en kommentar