Facebook Annoncering
Sociale medier kommer mere og mere på banen i forhold til annoncering. Især Facebook er efterhånden ved at være godt med. Facebook har deres eget business interface, hvorfra man kan styre sine kampagner. Der er mange facetter indenfor Facebook annoncering, og som tiden går, bliver listen med muligheder kun større.
Facebook understøtter flere forskellige annonceringstyper på tværs af platformen selv, Instagram, som også er ejet af Facebook, Audience Network og Messenger. Hver annonce består af to komponenter: Det der kaldes format, som dækker over, hvordan annoncen ser ud og det der hedder placering, som dækker over, hvor annoncen vises.
Hvert format og placering indeholder krav til selve annoncering – det er meget vigtigt, at du læser op på disse krav, førend du selv giver dig i kast med annoncering på Facebook. Det kunne f.eks. være krav i forbindelse med mål, filstørrelse og tegnbegrænsninger osv.
Når du annoncerer med Facebook har du mulighed for, at målrette dine annoncer meget præcist, men som med så megen anden annoncering kræver det, at Facebook-brugeren har udfyldt sin profil tilstrækkeligt ift. demografiske oplysninger, interesser, uddannelse, job osv.
Ud over disse muligheder kan du, med Facebook annoncering, også målrette annoncer mod geografiske placeringer, helt ned på lokalt niveau.
Facebook annoncering giver dig også mulighed for, at køre retargeting kampagner. Facebook retargeting foregår sådan, at der oprettes såkaldte retargetinglister, som kan benyttes i den gældende målretning. Denne liste kunne f.eks. bestå af personer, der har besøgt dit site eller interageret med specifikke dele af websitet.
Kort om annonceformaterne
Uanset om du ønsker at gøre brug af video, billeder eller ord – eller endda en kombination af disse elementer, vil det kunne lade sig gøre at finde et Facebook annonceformat, der passer godt ind. Facebook tilbyder efterhånden formater, der passer til enhver lejlighed. Fælles for dem alle – uanset om der er tale om annoncer på Instagram, Messenger eller Audience Network er, at de har fokus på dine mål og tager sig godt ud på alle enheder, herunder mobil, tablet og computer.
Billedeannoncer: Billedannoncer er et meget stilrent og enkelt annonceformat, der kan bruges til at vise inddragende billeder og tekst som annoncer. Her kan du let formidle hvem du er som virksomhed og hvad du laver.
Videoannoncer: Med videoannoncer kan du fortælle din historie meget mere visuelt og engagerende gennem lyd og bevægelse. Videoannoncer kan publiceres i forskellige længder og typer. Det kan være alt lige fra korte annoncer i nyheder, som brugerne ser på farten, til længere annoncevideoer, som brugerne ser hjemme i sofaen.
Stories: Stories kender de fleste fra deres egen dagligdag, hvor man selv, og dem man er forbundet med, viser billeder eller videoer, som ligger sig i toppen af Facebook startsiden. Stories fungerer som en fuldskærmsoplevelse, og kan let tilpasses. Disse annoncer gør dit indhold altopslugende for folk og har til formål at få brugerne til at handle direkte fra deres mobil.
Messenger: Messenger-annoncer figurerer i Messenger-appen – der hvor du typisk chatter med dine Facebook-forbindelser. Annoncer i selve Messenger, kan hjælpe folk igang med at starte samtaler med din virksomhed. Her har du mulighed for at tale personligt med nuværende eller potentielle kunder, samt tilføj interaktive eller automatiske funktioner.
Karrusel: Karruselannoncer fungerer, som navnet antyder, som en karrusel i form af billeder. Dette format gør det muligt at vise op til ti billeder eller videoer i en enkelt annonce. Disse billeder kan endda have hvert sit link ind til hjemmesiden. Med karruselannoncer kan du fremhæve forskellige produkter eller fortælle en lille historie om f.eks. et brand gennem billeder, der alle hører sammen.
Diasshow: Annoncer i formatet Diasshow er videolignende annoncer, der blot består af bevægelse, lyd og tekst, sådan lidt som man kender det fra GIF – altså flere klip, sat sammen til en video. Disse annoncer er ikke så “tunge” at køre, hvorfor det ikke kræver en specielt solid forbindelse, som f.eks. flere videoer gør, førend brugerne vil kunne se dem.
Samling: Samlingsannoncer gør det muligt for folk at finde, se og ikke mindst købe det du tilbyder. Brugerne kan f.eks. trykke på en annonce for at læse mere om et bestemt produkt. Dette indlæses ekstremt hurtigt, hvilket gør samling til et meget attraktivt annonceringsformat.
Afspillelige annoncer: Afspillelige annoncer er en slags prøv-før-du-køber-oplevelse. Dette format giver folk en interaktiv forhåndsvisning, før de f.eks. downloader din app.
Hvorfor benytte Facebook til annoncering?
Når du målretter annoncer er det ofte et spørgsmål om, hvorvidt din målgruppe er til stede på det medie, du har i tankerne – på Facebook kan du være sikker på, at de er til stede. Selvom mange måske opfatter Facebook som de unges platform, er det bestemt ikke tilfældet – stort set alle er på Facebook og mange tjekker ind flere gange dagligt.
Med det in mente og en kombination af de målretningsmetoder, som Facebook stiller til rådighed, er grundlaget altså dannet for den perfekte annoncering, der rammer din målgruppe meget præcist.
Som før nævnt kan du også benytte retargeting via Facebook. Du kender det muligvis fra Google Ads, hvor du kan målrette specifikke annoncer mod personer, der har besøgt dit site, eller bestemte sider på dit site – det er helt det samme på Facebook. Her foregår al annoncering bare indenfor Facebooks rammer, og ikke på tilfældige websites der er med i et større displaynetværk, som det er tilfældet med remarketing (som det hedder hos Google) via Google Ads.
Kontakt os i dag – og få et uforpligtende tilbud
Udfyld nedenstående formular, så vil en af vores rådgivere kontakte dig for en helt uforpligtende snak om dine behov. Eller ring på: 70 22 80 82
Hvilke annonceformater findes der
Facebook rummer mange former for annoncetyper. Herunder kan du se dem alle, der er yderligere beskrevet i indholdet.
- Billedeannoncer
- Videoannoncer
- Stories
- Messenger
- Karrusel
- Diasshow
- Samling
- Afspillelige annoncer
Hvorfor annoncere på Facebook
Der er mange rigtig gode muligheder, når man annoncerer på Facebook – både når det kommer til annoncetyper og selve målretningen. Her kan du målrette mod alt lige fra demografi til geografi og interesser. En ting kan du være helt sikker på: Din målgruppe ér tilstede på Facebook.
Hvilken målretning findes der på Facebook
Der findes flere gode målretningsmuligheder på Facebook. Nogle af de mest brugte er målretning efter demografi, geografi og interesser. Derudover er det meget populært at målrette via retargeting, som er målgruppelister for brugere, der f.eks. har udført en specifik handling eller besøgt en specifik side på websitet.