Hvad betyder SEM ?
SEM er en forkortelse for “Search Engine Marketing”, eller på dansk “Markedsføring i Søgemaskiner”.
Betegnelsen SEM dækker over alle former for markedsføring i søgemaskiner. Både organisk optimering (SEO) og betalte søgeordsannoncer, som Google AdWords og Bing Ads.
I modsætning til hvad nogle tror, står SEM ikke i kontrast til SEO (Organisk Søgemaskineoptimering). SEM er ikke en betegnelse, der alene dække de betalte søgeordsannoncer. SEM dækker det hele.
Nedenfor kan du se en illustration, der viser hvordan det hænger sammen.
Hvorfor er det vigtigt hvad SEM betyder?
Der er (mindst) to gode grunde til, at bruge betegnelsen SEM rigtigt:
- Når vi snakker samme sprog – bruger de samme begreber og ord, så bliver det lettere at forstå hinanden og undgå dumme misforståelser.
- Der er desværre stadig nogle i branchen, særligt indenfor de større mediebureauer, som øjensynligt har forsøgt at ”hijacke” et enkelt bredt begreb som SEM og gjort det til noget meget snævert (søgeordsannoncer). Det kan i værste fald betyde, at du køber katten i sækken eller bare får noget helt andet end det du troede du købte.
Skriv en kommentar