Hvad betyder Spam ?
Spam er en betegnelse, der som regel bruges om uønskede reklamer, man ikke selv har bedt om, og som normalt sendes via e-mails eller SMS. Men spam bruges også af søgemaskinerne, som et udtryk for SEO (søgemaskineoptimering) der ikke følger søgemaskinernes regler.
I Danmark har vi en meget stram lovgivning mod spam i form af uønskede elektroniske henvendelser. Lidt forenklet sagt, skal forbrugere give virksomheder lov til at sende dem elektroniske reklamer for at det er lovligt. Hvis du modtager e-mail spam kan du anmelde det til Forbrugerombudsmanden.
Indenfor søgemaskineoptimering (SEO) snakkes der også meget om spam, eller, som det også kaldes; søgemaskinespam.
Betegnelsen er opfundet af søgemaskinerne og dækker i bred forstand alle de metoder og teknikker til SEO, som søgemaskinerne ikke vil have. Det kan være både tekniske detaljer som “Cloaking“, redaktionelle teknikker som automatisk generering af indhold og ikke mindst links, der oprettes først og fremmest for at få søgemaskinerne til at opfatte et website som ere populært.
Du kan læse Googles Webmaster Guidelines her.
I modsætning til e-mailspam er søgemaskinespam dog som udgangspunkt ikke i sig selv ulovligt. Der er ingen love der kræver, at man publicerer sit website på lige præcis den måde Google, MSN eller Yahoo vil have det. Det er dit eget valg. På den anden side er de samme søgemaskiner, meget naturligt, berettiget til at afgøre hvad de vil eller kan, optage i deres indekser.
Der kan dog være konkrete tiltag, der kan være på kant med Markedsføringsloven, særligt i forhold til, at forbrugere har ret til at vide at en reklame er en reklame, når den er det.
For mange websites vedkommende kan det godt betale sig slavisk at følge de retningslinier søgemaskinerne publicerer. Men for andre typer af websites og brancher er det ganske simpelt ikke nok. Og det anerkender søgemaskinerne faktisk også selv. Således blev en af de mere kendte (tidligere) ledere på Yahoo, Tim Mayer, citeret for at det ikke nytter noget at “… møde op med et sværd til en pistolkamp!”. Med dette mente han, at man må acceptere at anvende de metoder, som nu engang er nødvendige i forhold til den enkelte “kamp”.
I praksis forholder søgemaskinernes algoritmer sig da også meget forskelligt til hvilken branche du er i. Det er ikke helt den samme måde websites indenfor f.eks. adult- eller gambling- industrien behandles, som websites indenfor langt mindre konkurrenceprægede områder.
Skriv en kommentar