SEO Ranking Factors 2019
Min gamle ven Rand Fishkin har netop afsluttet analyserne af godt 1.500 SEO-folks vurdering af hvad der er de vigtigste SEO Ranking Faktorer i 2019. Jeg var også selv inviteret og deltog naturligvis med min erfaring.
Undersøgelsen bygger videre på de undersøgelser han tidligere lavede, da han var på Moz og er som altid spændende løsning.
Men som altid skal man naturligvis læse den slags med et gran salt og i dette indlæg vil jeg krydre undersøgelsens resultater med et par af mine egne, helt uforbeholdne meninger.
Ranking faktorer afhænger af typen af søgning
Jeg kan med tilfredshed konstatere, at et overvældende flertal af undersøgelsens respondenter mener, at Googles Ranking Faktorer er dynamiske og således ikke nødvendigvis de samme på alle søgninger.
Det er så også det der gør, at brede undersøgelser af SEO Ranking Factors aldrig kommer til at blive helt præcise for alle slags søgninger.
Og det er også det der er med til at gøre, at man på nogle markeder kan opleve at alle top 10 resultater er noget “spammy crap” – for nu at sige det lige ud, og tilsvarende søgninger på andre markeder er præget af en helt anden kvalitet.
Ovenstående påvirkes også af Googles generelle “quality threshold” – de ranker de ting de kan finde, og hvis alt det de kan finde på en bestemt type søgning på et bestemt sprog eller land, ja så sænket kvalitets-barrieren og de viser så det bedste af det “crap” de trods alt kunne finde.
Hvilke rankingfaktorer vægter mest i 2019
Med ovenstående forbehold in mente kan du i nedenstående graf se hvad gennemsnittet af de mange SEO-folk mener er de vigtigste rankingfaktorer.
Jeg er enige i mange af dem, dog langt fra dem alle. Jeg mener f.eks. hastighed, User Engagement Data og AMP spiller en noget større rolle.
Jeg synes også mange undervurderer værdien af links. Faktum er stadig, at vi igen og igen kan påvise kæmpe synligheds-boost til sites som vi skaffer mange nye links til. Skidtet virker.
Omvendt er jeg meget enig i, at keyword i domænenavanet og Accessibility factors, generelt set betyder meget lidt. Det sidste tror jeg dog godt på sigt kan ændre sig.
De vigtigste Ranking Faktor trends i de næste tre år
Det er naturligvis svært at spå om fremtiden, men nedenfor kan du se den gennemsnitlige vurdering på hvad der kommer til at betyde mest i de næste tre år.
Igen kan jeg godt være enige i noget af det. Jeg tror også, at Googles kamp om at holde på brugerne vil spille en stigende rolle, men må samtidig også (med glæde) konstatere, at der fortsat er ekstremt mange der faktisk klikker på de organiske resultater.
Jeg tror dog omvendt, at mange respondenter lidt undervurderer den betydning indblanding fra lovgiverne – ikke bare i USA, men også i EU, kan få på hvad Google bliver nødt til at gøre.
Voice Search tror jeg selv, modsat Rand Fishkin vil vinde mere frem end vi måske lige går og tror. Det er svært at sige hvor hurtigt, men det er helt sikkert at god Voice Search er bedre end de elendige keyboards på de mange små mobilenheder. Convenience vinder altid på sigt.
Konklusioner på undersøgelsen
Man skal som sagt tage den slags undersøgelser med et seriøst gran salt, men når det så er sagt er det altid interessant at læse lidt om gode kollegaers oplevelser.
Og jeg kan jo heller ikke – selv efter knap 25 år i branchen, være helt sikker på at jeg altid har ret. Men retningen – hvilken vej vinden blæser, synes jeg faktisk som regel jeg har held med at forudse 🙂
Mange af undersøgelsens respondenter sidder i USA, nogle i Europa, men meget få i Danmark. Der kan derfor være lokale forhold i undersøgelsen, som ikke helt passer her – eller i lige dit marked.
I Danmark oplever jeg f.eks. at Local Search spiller en større og større role – ikke mindst indenfor de mange søgninger på serviceudbydere, som frisører, håndværkere, lokale butikker, revisorer osv.
Michael Henriksen skriver
Gode pointer!