Hvad betyder Multi-variable testing ?
Multivariate testing er test af flere forskellige elementer på flere forskellige websider – samtidig.
I forhold til A/B testing, hvor det kun er et element der testes, er multivariate testing meget kompliceret. Målet med begge typer tests er at øge konverteringsraten, enten for en landingpage eller for en annonce/banner. Både A/B testing og multivariate testing bygger på statistik, hvilket indebærer, at der skal være en vis volumen for at minimere den statistiske usikkerhed.
Der findes flere forskellige beregningsmodeller for multivariate testing, og der findes også software, som gør det mere overskueligt at lave multivariate testing. Hvis vi vil teste 3 forskellige billeder på 3 forskellige placeringer, giver det 27 muligheder, og det bliver hurtigt uoverskueligt at udtrække brugbare resultater. Derfor bør man anvende en anerkendt metode og gerne tilhørende software.
Den mest kendte, og i online markedsføring mest brugte metode, er Taguchi metoden, udviklet af Genichi Taguchi. Metoden gør det muligt at teste en lang række elementer samtidig, med brug af mindre statistisk materiale end ved traditionelle metoder.
Skriv en kommentar