Hvad betyder Meta-koder ?
META-koder, eller META-tags, som de også kaldes, er koder der indeholder informationer om din webside – meta-informationer, som bl.a. søgemaskinerne kan bruge til bedre at forstå dit website.
META-kodernes kan du normalt ikke se på selve websitet. Du skal kigge i koden for at finde dem.
Der findes mange slags META-koder men særligt en er meget vigtig for alle websites: META-description. I en sides META-description kan du skrive en kort beskrivelse af siden (hold dig under ca. 150 tegn), som normalt bruges af søgemaskinerne som den lille beskrivelse under linket til et website.
Tidligere brugte søgemaskinerne også META-keywords, men det er der ingen af de store søgemaskiner der længere gør.
Der findes også META-koder til angivelse af om en side skal udelukkes fra indeksering (META-robots) og andre særlige funktioner, men de kun nødvendige hvis du har særligt brug for de funktioner.
Mange META-koder er helt uden praktisk betydning for SEO da de ikke aflæses eller bruges af de store søgemaskiner – herunder f.eks. standarden Dublin Core (DC).
META-informationer er dokumentbaserede. Du skal således ikke angive informationer af generel betydning for dit website i dine META-koder, men alene informationer som er relevant for det pågældende dokument – isoleret set.
Allan Lund Pedersen skriver
Det sidste afsnit er usandt! Der findes et hav af meta data tags, der anvendes aktivt af rigtig mange søgemaskiner – herunder dublin-core. Hvad med alle html håndterings metadata? Udløb, overordnet indhold, geninmdlæs etc etc etc…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Teksten er opdateret lidt, men du tager fejl i forhold til Dublin Core – der er ingen af de store søgemaskiner der bruger det.
META-refresh kan jeg heller ikke på nogen måde anbefale. I forhold til SEO kan det direkte være skadeligt.