De fleste websites laver alvorlige CANONICAL-tags fejl – er du sikker på du gør det rigtigt?
Alt for mange websites lider af en mangelfuld, uhensigtsmæssig eller direkte fejlbehæftet implementering af CANONICAL-tags.
Forleden dag skulle jeg finde nogle eksempler på korrekt implementering af CANONICAL-tags i webshops til en workshop. Jeg var faktisk lidt chokeret over at det ikke lykkedes. Alle de webshops jeg kiggede på havde mere eller mindre alvorlige fejl.
Er du sikker på at du gør det rigtigt?
Hvis ikke du har helt styr på det er konsekvensen i bedste fald, at det bare ikke virker som ønsket – i værste fald kan det skade din synlighed i Google meget alvorligt.
I det her indlæg vil jeg derfor se nærmere på nogle af de mest alvorlige fejl med CANONICAL-tags jeg ofte støder ind i – så kan du måske undgå at lave de samme dumme fejl.
Hvad er CANONICAL-tags?
Med CANONICAL-tags kan du angive om en webside er identisk med en anden og på den måde reducere sandsynligheden for, at du rammes af Duplicate Content problemer.
Omend CANONICAL-tags standarden absolut ikke er perfekt, så er det meget ofte den eneste realistiske mulighed vi i praksis har for, at håndtere udfordringer med blandt andet produktvarianter, produkter der findes i flere kategorier, filtrering og sortering af webshop kategorier og generelt brug af dine originale tekster på tværs af egne sider eller andre sites.
Men hvis du skal gøre dig noget som helst håb om at få CANONICAL-tags til at virke som ønsket kræver det naturligvis, at du implementerer standarden korrekt. Selv de mindste fejl kan give uønskede resultater.
Så lad os se lidt nærmere på de fejl jeg oftest oplever …
Mangelfuld implementering
Man kan løse udfordringer med Duplicate Content på mange måder. Men hvis du vælger generelt at bruge CANONICAL-tags så er det første krav naturligvis, at du faktisk implementerer det korrekt på alle dine sider.
Jeg oplever meget ofte, at der er sider på sites hvor CANONICAL-tags ikke er kommet med. Så det første du skal tjekke er, at din implementering er komplet.
Alle sider peger på sig selv
Det næste meget store problem, som jeg særligt oplever i webshops har at gøre med den måde CANONICAL-tags bruges på sæligt produktvarianter.
Lad os se på et eksempel …
På Stylepit.dk (som jeg iøvrigt ikke har noget at gøre med) findes mange af deres produkter i flere varianter. Her er det som et eksempel en side med underbukser.
URL’en til denne side er: https://www.stylepit.dk/polo-ralph-lauren-rod-bla-boxer-brief-3-pack-b-338776-2117
Når du klikker på en produktvariant giver den en ny URL og det er sådan set meget godt. For det gør at folk kan linke specifikt til den produktvariant det er interesseret i, bookmarke den og f.eks. sende linket til en gaveliste.
Hvis vi f.eks. vælger den første variant er URL’en: https://www.stylepit.dk/polo-ralph-lauren-flere-farvet-boxer-brief-3-pack-b-338776-51
Det er den sidste del af URL’en – det sidste tal, der ændrer sig (fremhævet i fed).
Men bortset fra billedet, så er alt det øvrige indhold på siden det samme – samme overskrift, produktinformationer og side TITLE. Siden mangler så i virkeligheden også lidt mere produkt-tekst – men det er en anden historie og i alle fald den ville sikkert forblive den samme på de forskellige varianter.
Det er helt naturligt. Det er jo i bund og grund de samme underbukser – bare i forskellige farver, så ud over at det ville være lidt ulogisk at skrive helt unikke tekster til hver af produktvarianterne, så ville det naturligvis også være et urealistisk stort arbejde.
Så i forhold til søgemaskinerne er varianterne duplikeret indhold og Stylepit risikerer derfor at en eller flere af dem vil blive filtreret fra – i værste fald dem alle sammen.
Og som du måske allerede ved, så er det altid noget skidt, hvis Google begynder at filtrere sider fra – uanset om det er på grund af Duplicate Content, tyndt indhold eller spam. Det kan i alle fald skade synligheden af alle dine andre sider – også dem der i princippet ingen problemer er med.
Stylepit har implementeret CANONICAL-tags, men de har lavet den samme fejl som de fleste webshops desværre laver – de har ikke valgt en kanonisk version, som de ønsker indekseret. De har derimod ladet CANONICAL-tagget pege på sig selv for alle 4 varianters vedkommende.
På den første af de to eksempler ovenfor ser CANONICAL tage således ud:
Og på den anden variant ser det således ud:
Læg mærke til, at de to CANONICAL-tags matcher hver deres URL – de peger ikke på en “kanonisk” version. Det samme gælder de to sidste varianter.
Så resultatet er, at denne implementering af CANONICAL-tags ikke afhjælper det, som er et af de største problemer på deres produktsider – nemlig at produktvarianterne giver en masse identiske sider.
Som sagt oplever jeg netop dette problem på langt de fleste webshops. Så det er meget sandsynligt din webshop lider af samme problem. Jeg anbefaler meget at du får det rettet hurtigst muligt.
CANONICAL-tags peger på ikke indekserbare sider
Et andet meget udbredt problem er, at CANONICAL-tags peger på sider der ikke er indekserbare.
Det kan være fordi siderne er nedlagt (404 fejl), fordi de er udelukket fra indeksering med META-robots, udelukke fra crawling med robots.txt eller giver andre fejl.
Det er naturligvis rigtig dumt. Det giver slet ingen mening, at have CANONICAL-tags der peger på ikke indekserbare sider.
Hvis dit website lider af samme problem bør du få det rettet hurtigst muligt.
CANONICAL tags anvendes på paginerede sider
Mange har tilsyneladende ikke helt styr på hvilke standarder og tags der skal bruges hvor og hvordan. I hvert fald oplever jeg alt for tit, at CANONICAL tags anvendes på paginerede sider. Og det er en alvorlig fejl.
Hvis du har paginerede sider – f.eks. en kategori hvor man kan bladre videre til side 2, 3 osv, så skal du ikke anvende CANONICAL-tags på de underliggende sider – for så bliver de slet ikke indekseret, hvilket ikke nødvendigvis er det bedste.
Du skal i stedet for anvende REL-propertien PREV/NEXT. Så forstår Google hvordan siderne hænger sammen og kan vise den bedste i forhold til de enkelte konkrete søgninger – og uden at det giver Duplicate Content problemer.
Absolutte URL’er skrives som relative
Mange glemmer at angive protokollen http:// eller https:// når de angiver fulde stier til CANONICAL URL’er.
Man kan i princippet angive CANONICAL URL’er både som releative adresser eller fulde adresser, men i det sidste tilfælde skal man huske at få protokollen med, ellers bliver resultatet helt forkert.
Hvis du f.eks. vil angive en CANONICAL tag til siden DitDomain.dk/cat1/page1.html og skriver det i dit CANONICAL-tag som:
<link rel=canonical href=“DitDomain.dk/cat1/page1.html” />
– så vil det blive fortolket af Google som http://DitDomain.dk/DitDomain.dk/cat1/page1.html som åbenlyst er forkert.
Så HUSK at angive protokollen når du bruger fulde stier. Kun når du bruger relative stier skal du undlade protokollen.
Mere en et enkelt CANONICAL-tag indsættes på sider
Jeg oplever også ofte, at der er indsat mere end et CANONICAL-tag på sider. Det er en alvorlig fejl.
Hvis Google ser mere end et enkelt CANONICAL-tag på en side vil de normalt bare ignorere dem alle, for de ved jo ikke hvilket der gælder. Og så ryger alle de fordele der ellers kunne have været med en korrekt implementering.
Jeg tror det ofte sker fordi udviklere glemmer at mere end et enkelt plugin, eller generelle settings i et CMS, kan udskrive CANONICAL-tags. Så det er noget du bliver nødt til manuelt at holde øje med i takt med at dit website udvikler sig.
Andre CANONICAL-tag kode fejl
Jeg støder løbende ind i mange andre små kode-fejl i forbindelse med CANONICAL-tags. Fælles for dem alle er, at vi ikke kan forvente Google overhovedet bruger dine CANONICAL-tags med mindre de er 100% teknisk korrekt implementeret.
En af de mere almindelige fejl er, at CANONICAL-tags udskrives i BODY-delen af siden frem for i HEADER, hvor den hører til. Andre fejl kan være små smuttere i forhold til formateringen.
I alle fald skal du være omhyggelig med implementeringen. Der er som sagt ikke plads til fejl.
Har du brug for hjælp med CANONICAL-tags og teknisk SEO?
Teknisk SEO grundlaget er for alt det andet du gør for at søgemaskineoptimere dit website. Hvis du laver tekniske fejl, så risikerer du at hele din SEO-strategi falder til jorden.
Det er lidt ligesom med fundamentet i dit hus. Hvis der er råd i det, så risikerer du at lortet styrter sammen – uanset hvor flot du har malet facaden.
Men, jeg indrømmer også gerne at teknisk SEO kan være en smule uoverskueligt og kompliceret at håndtere. Der er efterhånden rigtig mange detaljer der skal være på plads og selv de mindste tekniske fejl kan som sagt have alvorlige skadevirkninger.
Hvis du ikke har 100% styr på det hele selv, så hjælper vi meget gerne.
Du er meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak. Ring på 78 76 10 30, skriv på info@waimea.dk eller brug formularen nedenfor.
Skriv en kommentar