Waimea Digital i TV Nyhederne … igen
I forrige uge kom Danmarks Radio Nyheder igen forbi vores kontor i Hellerup, for at lave et interview – denne gang til en udsendelse i Magasinet Penge om sikker handel på Nettet, som blev i sidste uge.
Vores rolle var, som eksperter i søgemaskiner og SEO, at fortælle lidt op hvad man kan forvente af søgemaskinerne og hvad man skal være opmærksom på, for at finde det man leder efter – f.eks. den billigste pris.
Du kan se den samlede udsendelse her, hvor vi optræder i nogle klip undervejs.
Kan man stole på Google?
Nej, naturligvis kan man ikke stole på Google. I hvert fald ikke blindt og aldrig uden at være kildekritisk.
I mine øjne er Google et medie som alle andre. Det er på sin egen måde specielt, som også TV er det i forhold til radio og print. Men et medie er det. Og medier skal man aldrig stole blindt på.
Gode medier kan man bruge som en god kilde. Google er bestemt et godt medie. Det samme kan siges om en del TV-stationer og aviser. Det er gode kilder, men bør aldrig læses ukritisk.
Udsendelsen rejser spørgsmålet, om man altid kan regne med at finde de bedste priser i toppen af Google. Og nej, det kan man absolut ikke. En del af pladsen er reserveret til annoncører og det er som bekendt kun dem der betaler, der får plads der.
Og de organiske resultater … ja, de er jo organiske, men i de lukrative brancher, hvor mange søgebrugere konverterer til god forretning, der er konkurrencen om de organiske resultater i realiteten så professionaliseret, at medmindre du har råd til de dygtigste, så har du ikke mange chancer.
Er Google fair?
Er det fair? Hvad med den lille iværksætter? Hvad med dem der faktisk har bedre og billigere varer og ikke kan komme til tops i Google? Skader det ikke både søgeoplevelsen – og dermed Google, forbrugerne og iværksætteren – og den fri konkurrence?
Jo, det kan man skam godt argumentere for. Men er det så ikke også ligeså urimeligt, at din lille virksomhed ikke kan få plads på TV2-reklamerne, fordi det er for dyrt? Eller at din virksomhed nævnes meget mindre i de store medier, end dine store konkurrenter, der har råd til dygtige PR folk?
Verden er ikke retfærdig. Google er på det punkt hverken så meget bedre eller værre end de fleste andre medier. Vi skal lade være med at hoppe med på Googles godheds-PR-vogn og i stedet for acceptere virkeligheden – at Google som den kæmpe børsnoterede medie- og teknologi-virksomhed de er, grundlæggende set er “offer” for de samme markedskræfter, som alle andre.
Vær altid kildekritisk!
Jeg har sagt det mange gange før og kommer til at sige det mange gange igen: Vær kildekritisk!
Hvis det er noget virkelig vigtigt du skal finde frem til, så dyk lidt længere ned i Google. Side 2, eller 3 – eller dybere. Eller prøv med Bing. Hvis det f.eks. er den billigste pris du er ude efter, findes den langt fra altid på side 1.
Skriv en kommentar