Hvad betyder Contextual Advertising ?
”Contextual Advertising” er en betegnelse der bruges i forbindelse med annoncenetværk, der distribuerer annoncer til websider og matcher dem på basis af den tekstlige – kontekstuelle, sammenhæng mellem annoncen og websiden.
Google AdSense er nok det mest kendte af disse contextual advertising programmer.
Der har naturligvis altid (Internet tid) eksisteret annoncer – både tekst og grafisk baseret, som er blevet vist på websider. Det nye, og der hvor udtrykket “Contextual Advertising” normalt anvendes i dag er, at søgemaskinerne har fundet måder at bruge deres teknologi til at matche de enkelte annoncer og websider, langt bedre end det tidligere var tilfældet.
Og resultatet er faktisk forbløffende godt, når vi ser på de bedste løsninger på markedet.
Google er dem der i længst tid, har lavet denne nye, mere avancerede form for matchning af annoncer med deres program: Google AdSense. Yahoo sendte i sommeren 2006 en BETA version af deres program på gaden i USA, og MSN forventes at få deres eget med tiden.
Google AdSense er dog nok det bedste Contextual Advertising program i skrivende stund, da de har kørt så meget længere end de andre.
I løbet af 2009 åbner et nyt Dansk netværk under navnet OpenAdExchange, som et samarbejde mellem en række af de større gamle dagblade samt websites som Jubii.dk
Se mere her: www.openadex.com
Skriv en kommentar