Hvad betyder Algoritme ?
I forbindelse med søgemaskineoptimering anvendes ofte udtrykket ”algoritme” som er en betegnelse for den samlede mekanisme i søgemaskinen, der vurderer hvilke sider, der er mest relevante i forhold til en given søgning.
Når der indtastes et ord eller en frase i søgemaskinens søgefelt, og der klikkes på søg, finder søgemaskinen (sådan lidt forenklet sagt) først alle de dokumenter i indekset, der matcher søgningen. Det kan meget let ende med flere millioner dokumenter.
Det er derfor nødvendigt efterfølgende, at sortere disse dokumenter, så de mest relevante kommer først i søgeresultatet. Ingen gider at bladre 10 millioner sider frem, for at finde det rigtige link. Det er ”algoritmen”, der sørger for, at det er de mest relevante resultater, der vises øverst.
Alle algoritmer er forskellige – de ser på forskellige ting og vurderer dem forskelligt. Søgemaskinernes algoritmer er hemmelige for offentligheden. Det er søgemaskinernes forretningshemmelighed i lighed med f.eks. opskriften på Coca Cola.
Hvordan kan en algoritme være en forretningshemmelighed? Algoritmer tilhører os alle sammen. Det er matematiske modeller der bruges til at udtrække mine og dine data som videresælges uden vores samtykke. Det er vores ejendomsret der videresælges. Ejendomsretten til egne data. Matematikken og den viden den knytter sig til anvendelsen af matematikken, tilhører os allesammen.
Googles algoritmer tilhører bestemt ikke os alle sammen. Det er deres IP, hvoraf det meste iøvrigt enten er patenteret, beskyttet af ophavsret eller blot hemmeligholdt.
Simple regnestykker og grundlæggende matematiske elementer kan naturligvis ikke beskyttes – og bliver det heller ikke, men komplekse regnestykker og algoritmer kan helt bestemt.