Linkbuilding tip: Et enkelt trusted link kan gøre hele forskellen!
Hvis du tror at det er antallet af indgående links til dit website, der er afgørende for dine placeringer i søgemaskinerne tager du fejl.
Derimod er kvaliteten af de links der peger ind på dit website umådeligt vigtigt for dine placeringer i søgeresultaterne. Et enkelt link kan gøre hele forskellen for dig og dit website, hvis det er det vi kalder et trusted link.
Værdier et link kan signalere
Når vi taler linkværdi er der en række forskellige parametre der kan spilles på, et link kan for det første give besøgende til dit website, men et link kan også forøge relevansen af den side der linkes til. Et link kan også overføre popularitet, og sidst men ikke mindst kan et link overføre troværdighed.
Netop troværdighed, er i den forbindelse det vigtigste parameter, for et trusted link kan gøre hele forskellen for et website. Får du et link fra en side som Google vurderer, som værende meget troværdig, smitter det af på dig og det åbner op for nye muligheder!
Hvad er link trust og hvordan udregnes det?
Trust eller Trustrank eller troværdighed om man vil, dækker over det samme. Navnet Trustrank stammer fra et Yahoo-patent fra 2004, der omhandler udregningen af troværdighed, i forbindelse med links. Senere hen har Google søgt om flere patenter hvor Trust Rank nævnes og der er ikke den store tvivl om, at Google bruger noget der minder om den praksis som Yahoo patentet beskriver, samt en lang række nye parametre.
Når Google starter deres crawl af hele Internettet, starter de deres crawl på en lang række meget troværdige kilder, kilder som Google selv har vurderet som værende troværdige, disse kaldes seedsites. Googlebot crawler herefter disse websites, og følger de links der peger ud fra disse websites, disse links fører trust videre i systemet til de sider der linkes til, og sådan fortsætter det.
Tesen er at troværdige websites ikke linker ud til spam, og ikke linker ud til dårlige kilder. Man måler derfor på, hvor langt der kan crawles, altså hvor mange hop der er til nærmeste klassificerede spamwebsite. Nu længere væk man er fra et spamwebsite, og nu tættere man er på et seedsite eller websites som seedsites linker til, desto mere trust besidder man i princippet.
Du er aldrig helt accepteret af Google førend du får et troværdigt link!
Som udgangspunkt kan man sagtens klare sig i søgeresultaterne, uden at have et troværdigt link, men du går glip af meget. Flyder der ingen trust til dit website, er du som udgangspunkt mistænkt og du er ikke blåstemplet! Der bliver altså holdt ekstra øje med dig, og du kan ikke slippe af sted med de samme finter, som dem der har et troværdigt website.
Det er også derfor du gang på gang hører om hvordan store, og veletablerede websites slipper af sted med en masse vi andre ikke har mulighed for. Det er fordi Google stoler på dem! Min egen teori er altså at du ligger i en anden kasse end de troværdige websites, og at når du får et trusted link, så bliver du i princippet forfremmet.
Alle links er ikke født lige
Bliver dit website ikke betragtet som troværdigt af Google, vil et link til dit website ikke tælle det samme som det ville, hvis det blev peget over på et troværdigt website. Når dit website er troværdigt, er der lukket op for sluserne og Google lader dig få den fulde værdi af dine backlinks.
Er dit website nyt eller ikke troværdigt, så vil det ikke få den fulde værdi ud af de links der peger på dem. Får man et troværdigt link senere, kan det derfor også have en voldsom effekt på ens placeringer, da alle ens backlinks nu tæller mere end de gjorde før, det er derfor ikke isoleret det enkelte link i et sådan tilfælde, men en kombination af det stærke og troværdige link, kombineret med alle dine allerede eksisterende backlinks.
Et link overfører ikke nødvendigvis noget troværdighed
Selvom du har masser af indgående links til dit website, er det ikke sikkert at nogen af disse links overfører nogen trust og uden trust, kan du ikke rigtig få effekt af de indgående links du har. Derfor er det heller ikke unormalt at se websites, med masser af indgående links, der ikke er i stand til at ranke, mens websites med meget få links, kan ranke massivt i søgeresultaterne.
Flere hjemmesider er forbundet i små sub-clusters, og har ingen af disse websites troværdige links, så bliver der i realiteten skabt et slags sub-index af ligegyldige sider. Google har ikke meget til overs for disse sider, og så er det altså svært at ranke godt i søgeresultatsiderne.
Et eksempel
Følgende eksempel er fra hjemmesiden, Stream-tv.dk et af mine personlige projekter. Efter at have været på jagt efter hurtige og nemme links, gik jagten på de store og prominente links ind, og jeg var så heldig at få fat i et link til min artikel omkring tjenesten Netflix, direkte fra Playstation.com! Som du måske kan gætte er Playstation.com et meget troværdigt website, der er stor kontrol med alt der bliver publiceret, og der linkes ikke ud til andet end meget gode referencer.
Som det kan ses i nedestående eksempel gjorde linket absolut noget godt for mit website, trafikken blev nærmest fordoblet i løbet af få dage og trafikken blev efterfølgende ved med at stige i et godt stykke tid. Mængden af søgeord som websitet var synligt på, steg desuden med over 400%.
Jeg har oplevet dette fænomen et væld af gange, det er på ingen måder et enestående tilfælde.
Hvilke type hjemmesidetyper bærer typisk meget trust?
- Offentlige hjemmesider
- Regeringshjemmesider
- Biblioteker
- Brands!
- Nyhedssites (New York Times, Berlingske, Politikken etc.)
Sina Jolandeh skriver
Hvordan fik du dem til at linke til dig? Jeg vil da også gerne have et link til online strategi 😉
Henrik Bondtofte skriver
Tak for dit spørgsmål, der skulle snakkes med flere mennesker, af flere omveje, for at få det igennem – sådan er det tit, med de helt svære links, de kommer desværre ikke altid bare af sig selv 😉
Jimi Hove skriver
Hej Henrik,
Jeg deler samme opfattelse som dig. Jeg kører selv forskellige sites, og med den første Penguin update kunne jeg se sites med lidt flere trustlinks, men ellers generelt samme procentvis antal spamlinks, klare sig bedre igennem.
Et spørgsmål til Playstation-casen. Var en stor del af den nye trafik en trafik refereret til Playstation.com, er linket der stadig, og har linkboostet bevaret sin saft og kraft ? ( selvfølgelig ,d svært at svare på da andre faktorer i mellemtiden har ændret på det samlede billede)
Mvh
Jimi
Henrik Bondtofte skriver
Hej Jimi,
Tak for dit spørgsmål. Billedet illustrerer trafik fra Google, ikke henvisningstrafik eller andre kilder. Og ja – websitet har levet højt på linket lige siden og det er der stadig. Der er selvfølgelig kommet mange nye til siden dengang og trafikmængden er også meget større den dag i dag.
Per Andersen skriver
Ja så må man være god til at snakke, hvis man kan få links igennem ved snak 😉
Jeg ønsker jeg selv kunne være så god til at kommunikere
Hilsen Per
Andreas skriver
Super fedt. Er selv i gang med link opbygning og på udkig efter trodværdige websites