Earned Links eller Acquired Links? Linkbuilding der virker
På trods af Google Penguin opdateringer, stærkere link-filtreringer generelt og mere restriktiv fortolkning af links er det stadig helt afgørende for gode rankings, at der er nogle som linker til dit website.
Og på trods af, at Google siger vi bare skal lave noget godt indhold, så kommer de links vi fortjener af sig selv, så er det fortsat et uomtvisteligt faktum, at en aktiv linkbuilding strategi giver flere links (og bedre rankings) end hvis du bare følger Googles “gode råd”.
Den store udfordringer er, at den måde vi lavede links på for blot nogle få år siden ikke dur mere. I hvert fald ikke hvis vi kun gør det.
Tidligere arbejdede de fleste først og fremmest med det man samlet set kan betegne som “Acquired Links”. I dag bør det meste af dit linkbuilding budget bruges på “Earned Links”.
En naturlig linkprofil
Google er i de senere år blevet meget bedre til at forstå hvad en naturlig linkprofil er – det vil sige, hvordan den samlede mængde og type af links til et website ser ud, når der ikke er manipuleret med det.
Et website der bare gør som Google siger vi skal gøre – laver noget godt indhold og så venter på, at folk naturligt linker til det, vil opleve mange forskellige typer af links: Links fra prominente og mindre prominente websites, tekst-links og image-links, FOLLOW og NOFOLLOW links, dybe links, forside links, links fra blogs, nyhedssites, fagrelaterede sites og meget mere.
Hvis du kun har do-FOLLOW links, alt for mange dybe links i forhold til forside-links eller alt for mange links fra en bestemt type sites, så vil din link-profil fremstå som unaturlig, og det er Google som sagt blevet langt bedre til at identificere. Konsekvensen kan blive, at du på kort, eller lidt længere sigt, mister alle de gode rankings som du ellers havde opnået med alle dine links.
Hvad er “Acquired Links”?
Acquired Links er en samlet betegnelse for alle de links vi kan gå ud og skaffe med mere traditionelle linkbuilding metoder – lige fra simple tilmeldinger til kataloger og brancheforeninger, sponsorater, certifikater, sociale profiler, deltagelse i debatter og forums, køb og bytte af links – og til mere aggressive og automatiserede metoder og tools, som SEONuke og GSA.
Fordelene ved Acquired Links er bl.a., at vi kan lave ligeså mange af dem som vi orker, vi kan målrette dem til lige præcis de dybe sider vi ønsker og vi kan gå målrettet efter meget prominente sites.
Ulemperne ved Acquired Links er så omvendt, at det er meget svært at skabe en naturlig linkprofil med Acquired Links links alene – du ender let med en alt for ensidig profil, og risikoen for, at det kan opfattes som link-spam af Google er meget større.
Men kan Acquired Links så overhovedet bruges i dag? Dur den form for linkbuilding stadig?
Ja, det kan det helt bestemt! På trods af, at Google forsøger at skræmme alle væk fra at arbejde med de fleste typer af Acquired Links med påstand om, at de ikke virker fordi Google er alt for smart til at lade sig narre af dem, så virker de nu stadig.
Google er ikke helt så smart, som de påstår (og som store dele af pressen desværre ofte tror på). Men de er på den anden side heller ikke så dumme, som mange SEO’ere og webmastere bilder sig selv ind. Virkeligheden ligger et sted derimellem.
Vi anbefaler, at Acquired Links bruges som et supplement i dag. Jeres website skal først og fremmest have en stærk og naturlig linkprofil – en høj autoritet. Acquired Links kan så bruges til bl.a. at få lidt flere af de dybe links, til kategorier og produkter, som kan være svære at få, på helt naturlig måde, men som kan være meget afgørende for, at også disse sider ranker godt.
Hvad er “Earned Links”?
Earned Links er, som navnet antyder, en samlet betegnelse for links du får fordi du har fortjent dem. Earned Links er i bund og grund det, som Google siger vi skal gøre i forhold til linkbuilding – og kun det: Lav noget indhold, som folk helt naturligt har lyst til at linke til, så skal de nok gøre det.
Og det er sådan set heller ikke helt forkert, men forskellen på det Google siger, og det som vi anbefaler med en Earned Links strategi er så bare, at vi med en Earned Links kampagne presser citronen lidt mere – so to speak.
Du kan sammenligne det lidt med PR. Hvis du ringer til Børsen og spørger dem, hvad der skal til for at de gider skrive om din virksomhed i avisen, så svarer de nok noget i retning af, at du bare skal drive en god og spændende forretning, så skal deres journalister nok selv opdage det og skrive om det – når det er relevant.
Men vi ved jo godt alle sammen, at hvis du hyrer en dygtig PR-mand og anlægger en lidt mere målrettet PR-strategi, så stiger sandsynligheden for, at Børsens journalister “opdager” alle de spændende ting din virksomhed laver – og ender med at skrive (positivt) om dem.
Det samme gælder med Earned Links linkbulding!
At skabe gode Earned Links handler først og fremmest om, at forstå hvad det er, som folk i lige præcis din målgruppe kunne finde på – helt naturligt, at linke til og måske dele på de sociale medier. Kunsten er så, at finde frem til, hvad det er for psykologiske faktorer, der gør at de har denne naturlige lyst til at linke til det – og så gøre alt hvad du kan for at booste denne effekt.
Hvis du f.eks. laver en spændende konkurrence, så er det i mange målgrupper nok til at folk gider dele det med vennerne på Facebook eller linke til det fra deres blog. Du kan så øge effekten voldsomt ved, at tilbyde en usædvanlig præmie (enten meget stor eller virkelig “out-standing”), eller ved at give deltagerne af konkurrencen en større chance for at vinde, hvis de får deres venner til at stemme på dem.
Vi har gennem flere års erfaring med Earned Links kampagner fundet frem til en masse kategorier af indhold, som vi ved folk helt naturligt har lyst til at linke til – og hvordan vi kan booste effekten af det. Konkurrencer, som I ovenstående eksempel er en af dem der virker godt, men også gratis ting, tools, infopgrahics, nyheder, undersøgelser, morsomme indslag og provokationer har vi erfaret kan være med til at skabe rigtig mange og naturlige links.
En positiv sidegevinst ved Earned Links strategier er, at de – hvis de er gode, også kan give en masse traditionel medieomtale. Dette kan naturligvis også boostes, hvis du tilknytter en kompetent PR-mand. Vi har, her i huset, heldigvis et par stykker af landets bedste og bruger dem på de kunder der ønsker det.
De fleste Earned Links elementer er også rigtig gode at bruge i jeres social media strategier, nyhedsbreve osv. Ofte kan det være svært at finde på noget meningsfuldt at snakke om i disse mediekanaler, men en god konkurrence, en gratis bog eller en frisk provokation er et glimrende element. Det er værd at skrive om og folk elsker at kommentere på og dele den slags.
To af de største fordele ved Earned Links strategier er, at:
- Earned Links resulterer i en naturlig linkprofil – for det er jo helt naturlige links. Folk linker spontant til det virale element du lancerer – du styrer dem ikke, eller bestemmer hvordan de linker. der vil således helt naturligt komme en broget blanding af links.
- Der er næsten ingen risiko for, at Google opfatter Earned Links negativt – som link spam.
Vi anbefaler i dag, at du afsætter størstedelen af dit budget til linkbuilding på Earned Links strategier – gerne 70-80% af de samlede ressourcer. Resten kan du så bruge på Acquired Links.
Til slut vil jeg gerne vise dig et par eksempler på Earned Links strategier, som har virket godt. Måske kan de tjene som inspiration for ting du selv kunne lave …
Earned Links strategier der virker
Pornhub lancerede i foråret en af deres hidtil bedste PR-kampagner. De valgte at støtte den amerikanske Arbor Day med en “Plant et træ” kampagne under slogannet “Pornhub – Gives America Wood”.
For hver 100 nye video-visninger i deres “Big Dick” kategori ville de donere et træ og endte med (da jeg tog dette screenshot), at donere over 13.000 træer.
Kampagnen er ikke udformet som en direkte Earned Link kampagne, men mere som en traditionel PR kampagne. Alligevel resulterede den i over 500 unikke domænelinks!
For at blive lidt i den lumre afdeling, omend en helt anden type Earned Links strategi, så udsendte den danske webshop Sinful.dk sidste år en undersøgelse, der viste hvilke byer i Danmark der køber mest sexlegetøj.
Jeg lagde særligt mærke til netop denne konkurrence – og ikke mindst resultatet, da den lille Vestsjællandske landsby jeg på det tidspunkt boede i kom ud som en klar nummer et på listen med ikke mindre end 2,12 gange så meget indkøb af sexlegetøj, som landsgennemsnittet! 🙂
De har ikke fået helt så mange links som ovenstående, men jeg kan da spore mindst 10 unikke domænelinks – og de er fra prominente sites som blandt andet Jyllands Posten, Busines.dk, Dagens.dk og Alt for Damerne – så det er jo også ret godt!
En anden Earned Links er infographics. Hvis man laver dem godt virker de stadig. Nedenstående eksempel har en af mine gamle venner, Aaron Wall lavet på sit site SEOBook.com. Det illustrerer hvordan udviklingen i Googles algoritmer påvirker Nettet – Google’s Collateral Damage.
Som du kan se, nedenunder infographic’en, er resultatat af denne Earned Links kampagne – som jo så også er lavet af en der faktisk ved en hel del om SEO, utroligt godt! Aaron har på denne infographic alene fået 12.342 links fra 750 unikke domæner. Det er temmelig vildt – men dog langt fra et enstående tilfælde!
Det sidste eksempel jeg vil nævne i denne omgang er fra sidste år, hvor jeg valgte, at forære min gamle bog væk: SEO 2.0 på min blog demib.dk. Jeg synes efterhånden den var blevet så gammel, at jeg ikke ville sælge den mere, så jeg lagde den ud til gratis download – mod at jeg måtte få lov til at sende nyhedsbreve til dem, der hentede den.
Så mit primære mål med denne kampagne var at få email adresser – og det fik jeg i den grad. Lige omkring 3.000 valgte, at give mig deres email for at få bogen. Men der er (naturligvis) også kommet nogle links ud af det. Lige nu kan jeg spore omkring 8 unikke domænelinks fra relevante sites.
Derudover gav mit indlæg, med det gratis download, også en usædvanlig stor mængde kommentarer – fra glade besøgende, og en enorm social interaktion – hvilket jo, udover de indsamlede emailadresser og links jo bestemt også har en værdi.
Kom godt igang med Earned Links
Det gælder for både Earned Links og Acquired Links at du altid bør starte med at samle et “brainstorm katalog” med alle de gode ideer til konkrete metoder og “tools” til at skabe de ønskede links.
Der er to vigtige grunde til det:
- Det sikrer, at du ikke bare kaster dig over den første og bedste ide, men får alle ideer på bordet og så kan vælge de bedste i den mest fordelagtige rækkefølge.
- Det sikrer, at du over tid kommer til at arbejde med mere end en enkelt god ide – og dermed mindsker risikoen for ensidig linkbuilding, der kan føre til en unaturlig linkprofil.
En linkbuilding brainstorm session skal naturligvis afholdes sammen med nogle, som har praktisk erfaring med de metoder, teknikker, tools og menneskelige faktorer, der faktisk virker – og hvordan hver enkelt af dem kan optimeres for maksimal effekt, samtidig med, at risikoen for at Google opfatter det negativt minimeres.
Gem alle dine ideer i et regneark eller Word-file og noter hvornår, hvordan og af hvem de enkelte kampagner planlægges til, at blive ført ud i livet.
Og så er det sådan set “bare”, at gå igang fra en ende af. Bland dine gode ideer, så du ikke kører for længe, eller ensidigt, med en enkelt god ide. Det er den bedste måde at sikre en stærk og naturlig linkprofil.
Held og lykke med arbejdet – og som altid, har du brug for hjælp så smid en mail til os på info@waimea.dk eller ring: 70 22 80 82 og snak med mig eller en anden rådgiver.
ReklameTryk skriver
Manglede inspiration til at komme videre med vores linkbuilding og fandt vej til denne artikel + en ældre på demib.dk om emnet. Tusind tak for 2 super gode indlæg. Har også tilmeldt mig nyhedsmailen…. Kan forstå, at dette sted er det bedste at holde sig opdateret 🙂
Mange hilsner fra Karina, ReklameTryk