Google Mobile First Indexing – i september 2020 skal alle websites være klar!
Er du klar til Googles Mobile First Indexing? Hvis ikke er det sidste chance nu! I september 2020 flytter Google de sidste sites. Og dem som ikke er klar … ja, de står til at miste rigtig meget synlighed i Google!
I de sidste par år har Google været igang med et meget stort skifte i den måde de crawler websites på. Tidligere crawlede de dem med en robot der imiterede en desktop browser. Med Mobile First Indexing ser de dit website som en bruger med en smartphone ville se det.
På nuværende tidpunkt er 70% af alle websites flyttet til Mobile First Indexing. Måske er dit det allerede. Men nu har Google annonceret, at de resterende websites vil blive flyttet senest i september 2020. Så hvis ikke du er helt sikker på, at dit website er klar til det er det sidste chance nu!
I dette indlæg skal vi se lidt på hvad det kræver at være klar til Mobile First Indexing – og hvordan du selv kan tjekke hvordan dit website indekseres.
Tjek om dit website er flyttet til Mobile First Indexing
Der er to steder i Google Search Console, hvor du kan se hvordan dit website indekseres. Under indstillinger kan du se det for hele dit website. Nedenfor kan du se hvordan det ser ud for Waimea.dk – vores site overgik til Mobile First Indexing allerede i september 2020.
Du kan også tjekke det under hver enkel URL med URL inspection værktøjet (undersøgelse af webadresse). Tast den URL ind du vil undersøge og kig under Dækning -> Crawl. Nedenfor kan du se et eksempel fra en side på Waimea.dk.
Sådan optimerer du til Google Mobile First Indexing
Først og fremmest er det vigtigt, at dit website faktisk fungerer og kan læses ordentligt på en mobiltelefon. Det er der flere måder man kan sikre, men den metode som de fleste anbefaler – og som også både Google og vi vil anbefale er, at anvende såkaldt “Responsivt Webdesign”.
Med Responsivt Webdesign tilpasser dine sider sig automatisk forskellige skærmstørrelser. Det gælder både i forhold til design, kolonner, elementer, billeder osv.
Du skal også være opmærksom på, at bl.a. pop-ups ikke virker for store og forstyrrende, at dine knapper ikke bliver så små at man knap nok kan klikke på dem og i det hele taget at brugervenligheden på din mobilversion er helt i top. Det ser Google også på.
En anden vigtig ting er, at det samme indhold skal vises for alle – så den samme tekst, de samme billeder, video osv. Og du skal også sørge for at al META-data, som TITLEs, META-description, ALT-tekster og al Schema-data er identisk uanset om dit website besøges med en mobil- eller desktop agent.
Google har også en glimrende guide til alle de detaljer du skal huske at få på plads, når du skal optimere til Mobile First Indexing. Den kan du læse her.
Er AMP et krav for understøttelse af Mobile First Indexing?
Nej, formelt set er det ikke et krav, at dit website er optimeret i AMP-format for at det kan blive korrekt indekseret med Mobile First Indexing.
Ikke desto mindre anbefaler vi meget, at du får implementeret AMP på alle de sider hvor det kan fungere. For med det stigende antal mobilbrugere, og den styrkede synlighed vi generelt oplever det giver i Google, er der næsten kun fordele ved også at have AMP-version af dit website.
Waimea Business hjemmesider er allerede optimeret
Hvis du er Waimea Business kunde, så kan du tage det helt roligt – dit website er allerede optimeret til Mobile First Indexing – med både Responsivt Webdesign, AMP og det hele.
Har du brug for hjælp med Mobile First Indexing?
Hvis du har brug for hjælp med optimere eller teste at dit website er Mobile First klar, så er du meget velkommen til at kontakte os på enten telefon: 70 22 80 82, email: info@waimea.dk eller brug formularen nedenfor – så kan vi tage en uforpligtende snak.
Skriv en kommentar