Foto-konkurrencen – en stærk organisk “Earned Links” linkbuilding strategi
Jeg har ofte skrevet og fortalt om, hvor vigtig linkbuilding er. Det ved de fleste heldigvis efterhånden, at det er. Jeg har også skrevet og fortalt en del om, hvor vigtigt det i dag er, at arbejde meget mere med “Earned Links” strategier – frem for de lidt mere gammeldags “Acquired Links“. Det har mange heldigvis også forstået.
En af de meget effektive Earned Links strategier er foto-konkurrencer.
Problemet er bare, at indtil nu har der ikke eksisteret en teknisk løsning til håndtering af sådanne konkurrencer, der kan opfylde de tekniske krav vi har – hvis den også skal have en høj en SEO-værdi. Og det ville jo være rart.
At lave sin egen løsning kan være dyrt og risikoen for, at det ikke helt ender som forventet stor. Så nu har vi taget konsekvensen af det og udviklet et stærkt konkurrence-system, til håndtering af foto-konkurrencer i et format og med de tekniske features vi med sikkerhed ved også virker godt i søgemaskinerne.
Kontakt en af vores rådgivere i dag på 70 22 80 82, eller brug kontaktformularen – og få en snak om, hvordan en foto-konkurrence kan hjælpe dig med, at få en masse gode Earned Links til dit website.
Nedenfor vil jeg forklare lidt nærmere, hvordan en foto-konkurrence med vores nye system fungerer og hvorfor det er så effektivt i den naturlige linkbuilding til dit website.
Hvordan virker en foto-konkurrence?
En foto-konkurrence tager udgangspunkt i “den bedste” et-eller-andet. Det kunne f.eks. være Danmarks Smukkeste Baby, Verdens Vildeste Desktop, Bedste Ferie Foto eller noget helt andet.
Den første kreative udfordring er således, at finde frem til et tema for din konkurrence, som dels er relevant for din målgruppe og dels – helt naturligt, vil tiltrække lige præcis de links, som er mest gavnlige for dig.
Vi hjælper dig naturligvis med denne udfordring. Sammen finder vi frem til et eller flere gode temaer, der kan bruges.
Herefter skal konkurrencens visuelle elementer designes og opsættes i vores system. Det er ligeså let, som at opsætte enhver anden side på et website.
Så skal konkurrencen markedsføres. Det vil typisk ske via dit eget website, blog, nyhedsbrev, sociale profiler og evt. betalte annoncer. Jo større netværk du selv har, eller bruger på markedsføringen af konkurrencen, jo flere tilmeldinger får du – og jo større bliver markedsførings-effekten af den.
Når en deltager har tilmeldt sig konkurrencen, og uploadet sit billede (hvilket naturligvis kan ske både fra en desktop computer, tablet eller direkte fra den mobiltelefon, som mange i dag tager deres billeder med), så får deltageren udleveret et link til den side, hvor andre kan stemme på deres bidrag.
Jo flere der stemmer på deltagerens indlæg, jo bedre chancer har denne for at vinde. Og det er lige præcis det, som gør denne konkurrenceform så effektiv i forhold til at skabe naturlige links og sociale omtaler! For det er jo klar, at jo mere deltagerne spreder links til deres afstemningsside, jo større chancer er der for at de vinder.
Google har ved flere lejlighederne, igennem de sidste mange år understreget, at links der skabes som en naturlig konsekvens af, at du skaber indhold og aktiviteter på dit website, som inspirere brugerne til, naturligt at linke til dig er fuldt ud acceptable. Det er netop den type links, som Google ønsker at ligge vægt på. Disse links er så White hat, som det overhovedet kan blive.
I vores nye konkurrence-system, får deltagerne ikke bare et link – vi gør det også let for dem, at dele det på sociale medier og at inkludere det med et lille “stem på mig” ikon på f.eks. deres blog(s) eller andre websites de har adgang til. Det øger sandsynligheden for, at de gør det og dermed, at der skabes flere links til dig.
Men netop det, at forsøge at “booste” effekten af en foto-konkurrence på denne måde skal gøres helt rigtigt. I modsat fald kan det gå galt og sende nogle meget uheldige signaler til Google – og dermed reducere eller helt ødelægge den ønskede effekt.
Vi har derfor, i vores konkurrence-system, indbygget nogle særlige tekniske løsninger, der gør – sammen med vores rådgivning, at de negative effekter der kunne opstå, helt undgås.
Kontakt os i dag – og blive en af de 3 første der får adgang til det nye Waimea konkurrence-system for halv pris!
Hvad får du ud af en foto-konkurrence?
Først og fremmest får du en god og engagerende marketing event. Folk elsker generelt konkurrencer, deler dem gerne med hinanden, snakker om dem og er vilde med at vinde – selv små præmier. Konkurrencer er jo heller ikke på nogen måde en ny opfindelse. Længe før der var nogle der tænkte på Google eksisterede de.
Så selv hvis der slet ikke var nogen effekt, af en foto-konkurrence i søgemaskinerne, vil det ofte være en god ide at afholde dem. Og det er også den betragtning, vi synes du skal have – rent strategisk.
Dermed ikke være sagt, at effekten i søgemaskinerne ikke godt kan være stor. Det kan den helt bestemt. Men ved at holde fokus på konkurrencen som en “almindelig” marketing event sikrer du bedre, at den får den rette fokus – på deltagerne og på at den, som konkurrence i sig selv er god. Det gør at den vil virke bedre og samtidig reduceres risikoen for, at Google kan opfatte den negativt væsentligt.
Når det så er sagt, så får du med en foto-konkurrence, som den vil nu tilbyder, fire væsentlige ting, der give en enorm merværdi:
- Øget trafik til dit website – konkurrencer vil, hvis de markedsføre godt, kunne bidrage til væsentligt flere besøgende på dit website
- Et stærkt marketing-element – som du kan bruge på dine sociale profiler, i nyhedsbreve og pressemeddelelser. Ofte er det svært at finde på gode, spændende og engagerende ting, at bringe i netop dine sociale profiler og nyhedsbreve. En konkurrence er et rigtig godt element.
- Stærkere User Engagement – der, som vi tidligere har skrevet om her på bloggen, er et stærkt signal til søgemaskinerne om kvalitet, som kan føre til bedre rankings for alle dine keywords.
- Flere naturlige links – som følge af at deltagerne i konkurrencen vil have en helt naturlig motivation, for at dele links til dit website – så de kan vinde konkurrencen. Hvor mange links en foto-konkurrence vil give dig afhænger helt af udbredelsen og engagementet, men kan ofte godt løbe op i flere hundrede, eller tusinder. Du ved sikkert allerede, hvor kostbart og tidskrævende det kan være, at skaffe så mange links med andre metoder!
Det er summen af alle tre ovenstående dele du skal se på, når du skal vurdere om det kan betale sig, at investere i denne form for marketing-aktivitet. I de fleste tilfælde – for langt de fleste virksomheder, vil svaret være et rungende ja!
Boost effekten af din foto-konkurrence
Der er flere ting, der kan øge effekten af din foto-konkurrence – herunder:
- Gør det let at tilmelde sig – dels teknisk men i høj grad også i forhold til, hvad du kræver deltagerne skal afgive af informationer og hvor simple reglerne er. Vi anbefaler et meget simpelt regelsæt og, at du kun beder om navn og email.
- Markedsfør konkurrencen – jo mere krudt du bruger på markedsføringen af din foto-konkurrence jo flere deltagere vil du få og dermed vil effekten øges. Det kommer ikke af sig selv. Konkurrencen skal markedsføres som alle andre events.
- Større præmier giver mere opmærksomhed! Jo flottere og mere værdifuld præmie du har mulighed for, at give jo mere opmærksomhed, og omtale i medier, vil du opleve. Hvis præmien er stor nok kan du få væsentlig medieomtale. Det har vi f.eks. set med kampagnen “Best job in the world” og da en Tysk radiostation satte en Tesla Roadster på højkant. Mindre kan naturligvis også gøre det.
I forhold til det sidste – selve præmien, anbefaler vi at du finder en præmie der tiltrækker din målgruppe. Sælger du rejser er en god rejse således oplagt. Du skal passe på med at give præmier der ikke har noget med dit marked og produkter at gøre – som f.eks. en iPad. Det har tendens til at tiltrække de forkerte deltagere.
Vi anbefaler normalt, at du prøver at finde en præmie, der har større værdi for modtagerne, end den koster dig. Det mest oplagte er egne produkter. Nogle gange er der også mulighed for, at gå sammen med dine underleverandører og få dem til helt eller delvist at dække præmieomkostningerne.
Konkurrence-system som WP plugin
Vores nye konkurrence-system – det første af sin slags, er lavet som et plugin til WordPress. Vi havde først planer om, at lave det som et stand-alone system, men valgte WordPress løsningen, dels fordi mange allerede har et WordPress site og fordi det har gjort hele udviklingen meget lettere og det færdige produkt langt mere stabilt og sikkert.
Selv hvis du ikke allerede har et WordPress site kan du alligevel godt køre konkurrencer med dette system. WordPress er, som du sikkert ved, helt gratis og er meget enkelt at opsætte og billigt at hoste.
Hvad koster en Waimea foto-konkurrence?
Vi sælger ikke vores konkurrence-system WP plugin alene og du vil ikke finde det i WordPress’ almindelige arkiv over plugins. Det skyldes bl.a., at vi ikke ønsker at systemet “misbruges” af folk, der ikke helt ved hvordan en konkurrence skal sættes op og eksekveres på den rigtige måde. I værste fald kunne det få negative konsekvenser, for alle der bruger det.
Så prisen på, at afvikle en konkurrence med dette nye system består af to dele: En afgift for bruge af selve systemet, og betaling for den rådgivning vi yder i forbindelse med planlægningen, opsætningen og eksekveringen af din konkurrence. På den måde sikres du det bedst mulige resultat.
Prisen for licens til, at bruge konkurrence-systemet afhænger af, om du blot ønsker at køre en enkel konkurrence, eller om du vil have muligheden for at køre flere i løbet af året. Det sidste gør naturligvis system-licensen billigere.
Vores normale pris for system-licensen er: 5.000 kr. for en enkelt konkurrence, eller 10.000 kr. for et år. Så hvis du planlægger, at lave mere end blot to konkurrencer årligt, skal du naturligvis vælge en års-licens.
Udover licens for brug af systemet kommer så den rådgivning vi yder, som en integreret del af pakken. Rådgivningen inkluderer:
- Identifikation af det rigtige fokus keyword
- Kreativt oplæg til konkurrence temaet
- Opsætning af kampagnen (sammen med dine designere)
- Eksekvering og monitorering af konkurrencen
- Udtrækning/eksport af vindere
- Omlægning/redesign af landing-siden efter konkurrencens afslutninjg
Typisk vil der skulle afsættes 15-30 timer til rådgivningen. Vores timepris ligger på 1.250-1.500 kr. Så den samlede pris for en foto-konkurrence vil normalt ligge på 25-50.000 kr. – lidt mindre, hvis du skal køre flere i løbet af et år.
Kontakt os i dag på 70 22 80 82 og hør mere …
Det lyder som en spændende konkurrence og en fed måde at få links på. Det kunne være dejligt hvis man kunne se hvordan det så ud i praksis på en en demo side eller ligende.
Vi skal nok vise noget frem på et tidspunkt. Lige nu har vi fuld fokus på at producere løsninger, men vi kommer nok også til at køre nogle konkurrencer selv, som alle kan se.
Det lyder meget spændende og helt sikkert noget jeg vil have i tankerne fremover.
Det lyder næsten for godt til at være sandt. Jeg ser frem til at følge dette tiltag – det kunne virkelig skabe værdi for blogs og website.
Super godt tiltag.
mvh. Hanne
Lyder spændende, og kunne også godt tænke mig at se det lidt mere uddybet.
Risikerer man ikke et slag over fingrene, hvis det buldrer ind med links på 1 gang f.eks, hvis man kun er vant til ganske få links om måneden?
I praksis, nej. For har du et website med meget lille eksisterende anderkendelse, så vil en konkurrence ret beset nok ikke generere 10.000 nye links. Det kræver normalt et website – og en stor besøgsmængde, at lancere en konkurrence der genererer mange links.