Er du SEO-klar til 2020?
Den teknologiske udvikling går hurtigt og det gælder i høj grad også indenfor søgemaskiner. Google laver tusindvis af opdateringer hver eneste år og mange af dem har stor betydning for de muligheder og begrænsninger det giver.
Hvis du ikke holder dig opdateret, hvis du hænger fast i gamle strategier eller udnytter de mange nye muligheder der hele tiden opstår vil du langsomt tabe synlighed og kunder i dit marked!
Er du klar til SEO i 2020? Er du sikker på dit website lever op til de tekniske krav Google har i dag, er dine tekster og links godt nok optimeret og er du sikker på, at du udnytter alle de muligheder for effektiv optimering der findes i dag?
Det skal vi se lidt nærmere på i dette indlæg.
Teknisk SEO bliver endnu vigtigere
Det har altid været vigtigt med et teknisk velfungerende website, der lever op til de krav både besøgende og Google har. Men i de senere år er teknisk SEO blevet langt mere kompliceret og konsekvenserne af ikke at have styr på det meget mere alvorlige.
Vi er meget sikre på, at denne udvikling vil fortsætte i 2020!
Man kan – lidt fornklet sagt, opdele teknisk SEO i “begrænsninger” og “muligheder”.
Begrænsningerne handler om at forstå de mange tekniske krav der er for, at Google kan forstå dit website på den rigtige måde. Udover de åbenlyse krav til mobilvenlighed og hastighed er der i dag en masse krav og begrænsninger i forhold til bl.a. hvilke data Google kræver at se, strukturer, formater og hvordan data udskrives.
På dette punkt er det desværre sparsomt med dokumentation fra Google – og for at gøre det hele endnu værre, så er meget af den information de giver, eller som du kan finde rundt omkring på nettet ikke altid helt korrekt.
F.eks. er Google i deres officielle udmeldinger lige lovligt optimistiske i forhold til hvor “perfekt” de håndterer JavaScript, Duplicate Content og fejlsider. Vores ubetingede erfaring er, at du opnår markant bedre resultater, hvis du selv har styr på de her ting i stedet for at overlade det til Googles filtreringer!
Muligheder handler modsat begrænsninger om de efterhånden rigtig mange tekniske muligheder der findes i dag for at styrke din synlighed i Google, men som der ikke som sådan er noget krav om at du skal understøtte.
Mange kender slet ikke alle de tekniske muligheder der findes i dag for at styrke din SEO og synlighed i Google. Men netop det kan blive din store fordel! For hvis du kender dem, og udnytter dem, kan det give dig et ekstra skub i forhold til dine konkurrenter.
Indholdsoptimering, Panda, Hummingbird og Bert
På samme måde som med teknisk SEO har indholdsoptimering også altid været vigtigt – både for at optimere dine konvertering og synlighed i Google.
Og også her er der sket – og sker fortsat meget! En udvikling der uden tvivl kommer til at fortsætte i 2020.
I gamle dage handlede indholdsoptimering blot om at gentage sine keywords en masse gange på målrettede sider. I dag er det langt mere komplekst.
Du kan i dag med fordel arbejde med mange flere indholdstyper og hver især skal de optimeres på deres særlige måde, for både at virke i forhold til dine kunder og Google.
Google er generelt blevet meget bedre til at forstå sprog. Også det danske. Og de er blevet bedre til at filtrere dårligt indhold ud, som de ikke mener gavner deres søgebrugere.
Denne rejse startede med Panda-opdateringerne, for snart en del år siden. Det gik hårdt ud over bl.a. websites med autogeneret indhold, reklametunge sider og sider med tyndt eller duplikeret indhold.
Med Hunningbird fik Google helt nye muligheder for “natursproglig” søgning – evnen til at forstå mange flere nuancer af sproget. Og senest med Bert har de løftet det til nye højder med en mere detaljeret forståelse for de små nuancer og ord i sætninger, der kan have afgørende betydning for meningen.
Så frem for at matche ord og tegn, matcher Google nu i højere grad intentioner, begivenheder og enheder (from strings to things).
Det er ikke sikkert dit website direkte lider af dårlige tekster i dag, men med mindre du ved en masse om alle de her indholdsrelaterede SEO-faktorer er det næsten helt sikkert, at du opnå en markant bedre synlighed ved at optimere dem.
Linkbuilding er sværere end nogensinde før
Links er stadig en afgørende faktor for at ranke godt i Google. Punktum! Og det er der absolut ikke noget der tyder på vil ændre sig i 2020. Links vil fortsat spille en kæmpe rolle.
Spørgsmålet er så bare hvordan du skaffer de links som vil give dit website den autoritet der skal til. Og det ændrer sig hele tiden. Det er helt bestemt blevet sværere.
I dag kræver det en langt mere bredspektret indsats, at få de rette links. Nogle kan stadig købes, nogle kan man engagere sig til, men andre kan – og bør, skaffes gennem kreative “Earned Links” kampagner.
Har du lagt en plan for dine linkbuilding aktiviteter i 2020?
Hvis ikke, eller hvis ikke du er helt sikker på at den er stærk nok, så vil jeg meget anbefale, at du kommer igang med det samme. For sandsynligheden for, at dine konkurrenter allerede er igang er meget høj.
Få hjælp til SEO i 2020
Waimea er et af de få danske SEO-bureauer der har stærke ekspertiser indenfor alle dele af SEO – både det hard-core tekniske, indholdsoptimering, user engagement og linkbuilding. Og kun gennem en samlet indsat opnår du de resultater du fortjener.
Kontakt os i dag, via telefon: 70 22 80 82, e-mail: info@waimea.dk eller brug formularen nedenfor – og få en uforpligtende snak med en af vores dygtige konsulenter.
Skriv en kommentar