Er Branding altid Bullshit?
Branding – og en høj brandingværdi, bruges desværre stadig stadig af alt for mange, som en dårlig undskylding for markedsføring der ikke virker. Ofte fremført af lidt for ivrige annonce-sælgere med en tvivlsom moral.
I gamle dage kunne man snildt opnå en CTR på banner-reklamer på 3-5%, eller mere. Så begyndte den at falde. Og i takt med at den faldt, fokuserede mange sælgere på, hvor stor brandingværdien var. Jeg tillod mig derfor, lidt retorisk, at spørge dem, om brandingværdien stiger når klikraten falder?
Det korrekte svar er jeg overbevist om, at du godt kan regne ud. Det er naturligvis et rungende nej. Brandingværdien stiger ikke på annoncering blot fordi den direkte og målbare respons falder.
Men betyder det så, at branding altid er bullshit – at “brandingværdi” blot er reklamebranchen universelle og dårlige undskylding for markedsføring uden effekt?
Nej. Branding er på ingen måde bare bullshit. Branding – det at have et godt varemærke, som folk forbinder med noget positivt, har en lang række meget konkrete værdier, som kan omsættes både on- og offline. I dette indlæg vil jeg se lidt nærmere på nogle af de mest tydelige fordele ved at have et godt brand.
Et godt brand kan give bedre rankings og CTR
Et godt brand kan være med til, at give bedre rankings i søgemaskinerne – og en bedre click through rate. Og det er ikke fordi, som nogle tror, at Google har et særligt “good brand filter”, men fordi en række faktorer, der har betydning for hvordan et website ranker, bliver stimuleret af et godt brand.
For eksempel giver et godt og stærkt brand som regel mere omtale – og dermed flere naturlige links. Det er en væsentlig faktor for bedre rankings.
Et godt brand får også ofte flere kliks, når det dukker op i søgeresultaterne fordi folk genkender det (for noget godt) og klikker på det, fremfor andre links i søgeresultatet. En højere CTR giver bedre rankings.
Og da et godt brand som regel også giver flere salg påvirker det User Engagement, hvilket også vil være med til, at give bedre rankings.
Et godt brand brand øger salget
Når folk forbinder dine brands med noget positivt er der større chance for, at de vælger at købe dine produkter eller handle med dig, frem for dine konkurrenter. Det er nemlig langt fra kun objektive faktorer om et produkts kvalitet, der er afgørende for, om vi køber det.
Vi vil kort sagt heller handle med nogle vi finder sympatiske end nogle vi opfatter som umoralske eller direkte idioter.
Et godt brand giver bedre PR
Journalister bruger – mere end de fleste andre, søgemaskinerne som en vigtig del af deres daglige arbejde. Når de researcher på en historie eller en branche, så søger de i Google. Og hvis du har et godt brand, der er meget synligt når journalisterne søger, så vil de oftere støde på dig og helt naturligt inddrage dig i deres historier. Og endnu bedre er det, naturligvis, hvis du dukker op med egne – eller andre websites, positive vinkler på dit brand relateret til de historier der reseaches på.
Læs mere om Search Engine Reputation Management her.
Et godt brand gør det lettere at rekruttere de bedste medarbejdere
Jeg tror efterhånden ikke, at der er nogle der siger ja til et nyt job uden først at Google den virksomhed, de overvejer at arbejde for.
Hvis du har et godt brand, som folk opfatter positivt er der derfor mere sandsynligt, at de nye medarbejdere du gerne vil have fat på, siger ja til jobtilbudet. Omvendt kan et rigtig dårligt brand – en navn, som mange forbinder med noget negativt, have den modsatte effekt og jage gode kandidater væk.
Et godt brand tiltrækker investorer
Investorer som påtænker at investere i din virksomhed Googler dig først. Hvis de får en alt for negativ opfattelse af din virksomhed og der dukker alt for mange kedelige historier op vil mange af dem opfatte det som en risiko. Og det er investorer ikke så vilde med. Det kan i værste fald jage ellers gode investorer væk. Omvendt vil et godt og positivt brand kunne tiltrække investorer.
Branding er ikke bare bullshit!
Der er naturligvis mange andre fordele ved et godt brand. Men den vigtigste pointe er: Branding er ikke ligegyldigt – brandning er ikke bare bullshit.
Men, og det er et vigtigt “men”, du skal på den anden side ikke lade dig spise af med en påstået branding effekt af den markedsføring du køber blot fordi effekten af den ikke kan måles på andre måder.
Hvis du køber markedsføring med det primære formål at skabe leads, downloads eller salg, så skal effekten af det kunne måles. Kan den slet ikke det – eller i det mindste sandsynliggøres på en rimelig måde, så skal du nok droppe de markedsføringskanaler.
Al markedsføring påvirker dit brand – det er bare ikke al markedsføring der skaber direkte salg.
A pros pos branding …
Kom lige til at tænke på den her video – det er seriøs branding 🙂
Da jeg startede min karriere i reklamebranchen, lærte jeg hurtig forskellen på markedsføring og branding. Når vi lavede en reklamekampagne for en kunde, der solgte varen, så var det markedsføring. Hvis den ikke solgte, så var det branding.
Og som du selv skriver, så er det nøjagtig den samme, som sælgere bruger i dag, når de skal sælge værdiløse bannerannoncer.