YouTube tilbyder GRATIS annoncering
I kølvandet på mit seneste indlæg omkring YouTube annoncering, vil jeg i dag uddybe et af elementerne, der gør, at du, som annoncør på YouTube, kan få masser gratis eksponering og branding med dine videoannoncer.
Hvis du er virksomhedsejer, ved du, at synlighed er umådelig vigtigt for, at skabe ”awareness” omkring din virksomheds budskaber, produkter, logo med mere – altså din virksomheds branding som helhed.
En af de måder, hvorpå du kan skabe god synlighed og give potentielle kunder en ”aha oplevelse”, når de ser dit brand, er ved at bruge Googles mange annonceringsmuligheder.
Du kender allerede Google AdWords, hvor du annoncerer direkte i søgeresultaterne – du kender sikkert også Google Display annoncering, hvor du gennem Googles partner-sites kan eksponere din virksomhed visuelt, via bannere.
Hvad du måske ikke kender er YouTube videoannoncering – og det er lige præcis her, at du kan få masser af lækker branding, helt og aldeles GRATIS.
Inden du går i gang skal du bruge noget ”værktøj”
- 1 stk. Google AdWords konto
- 1 stk. Opsat YouTube-kanal
- 1 stk. video på lige under 30 sekunder.
OK, lad os få noget gratis video-annoncering
Når du annoncerer på YouTube med video, har du et par valgmuligheder, når det kommer til selve annonceringstypen. Her er det vigtigt at du holder dig til den, som har navnet Trueview in-stream.
Denne annonceringstype indenfor video gør, at brugeren har mulighed for at skippe videoen efter 5 sekunder. Nu kender du sikkert annonceringstypen, og tænker: de videoer skipper jeg ALTID! Fedt, for det er nemlig lige præcis det, der er pointen:
Når brugeren skipper videoen bliver det helt og aldeles omkostningsfrit for dig, som annoncør. Men vi skal huske på, at brugeren ikke kan skippe videoen før de 5 første sekunder. Det vil sige, at du som minimum har 5 sekunders branding, som du kan bruge til, at få printet dit logo/brand ind på nethinden af brugeren.
Fanger du så brugerens opmærksomhed er det klart, at der nu ligger mange sekunders branding for dine fødder og først når brugeren har set og hørt alt, hvad du har på hjerte, skal du op med pengepungen. Er din video længere, betaler du når brugeren har set over 30 sekunder.
Som du nok har regnet ud giver denne annonceringsform rigtig mange gratis eksponerings-sekunder, men det er klart, at du naturligvis vil have visninger, som du skal betale for. Jeg siger ikke at du skal lave en dårlig video, men sørg for at bruge de 5 første sekunder fornuftigt og så derefter for, at brugeren ikke gider se mere.
Har I et generelt estimat på hvor mange % der efter med at koste penge?
Og et generelt estimat af hvad det i snit koster for en betalt eksponering?
(Går ud fra det er som AdWords, at det kommer an på konkurrencen, men finder I at priserne er højere, eller på samme niveau som et AdWords klik?)
Hej Mark,
Ja, det har jeg. Typisk ligger den gratis visningsandel på minimum 50% – det typiske scenarie, som jeg oplever det er, at jo højere procent-afspilning, desto lavere procent-andel. F.eks: 20% har set minimum 25% – 12% har set minimum 50% – 8% har set minimum 75% og 4% har set 100% – de resterende 56% er altså gratis eksponering (afh. af længden på videoen naturligvis) CPV ligger typisk på mellem 0,3 og 0,7 kroner