Waimea Business forbinder digitale forbrugere med lokale leverandører
Med Waimea Business får du meget mere end blot en hjemmeside, gode tekster, markedsføring og høje konverteringer.
Du får en digital platform, der både kan løse de udfordringer din virksomhed har i dag, med at skabe kontakt til de digitale forbrugere, men som også er forberedt til at imødekomme de mange nye krav og ønsker fremtiden garanteret vil bringe.
Efter mere end 20 år i internetbranchen er der nemlig en ting, som jeg med sikkerhed kan sige: Det som virker i dag, de løsninger vi anvender nu, vil ikke være de samme som dur om et, to eller ti år.
I dette indlæg vil jeg fortælle lidt om vores visioner og hvorfor du kan føle dig i trygge hænder hos os …
Musikbranchen tog fejl
Da internettet dukkede op i 1995 var der mange der troede det blot var en ny dille. Musikbranchen beskrev det selv som “a bump on the road”, som bare lige skulle overstås, så vi kunne vende tilbage til de gode gamle (for musikbranchen mest lukrative) dage i sen 80’ere.
Det gik ikke lige helt som de havde regnet med og på trods af, at de forsøgte “at sagsøge folk ind i helvede” lykkedes det dem aldrig helt at udjævne bulen på vejen.
Men musikbranchen var langt fra de første der gættede helt forkert i forhold til den digitale udvikling. Allerede i 1977 blev den dengang “visionære” præsident for Digital Equipment Corp, Ken Olson kendt for på World Future Society Meeting i Boston at udtale: “Der er ingen gode grunde til, at nogle skulle ønske sig en computer i deres eget hjem” (“There is no reason anyone would want a computer in their home.”).
Men jeg tror vi må slå fast i dag, at folk både har taget computerne og internettet til sig og jeg tvivler på vi nogensinde vender tilbage til “de gode gamle dage”.
Den digitale virkelighed forandres
Men udviklingen stopper (naturligvis) ikke her.
Alene indenfor de sidste få år har vi set et markant skifte fra desktop computere til tablets og mobiltelefoner. Det er sådan set stadig en slags computere, og folk bruger i endnu højere grad internettet end før, men formaterne, maskinerne og brugen er ændret.
Der er intet der tyder på, at den udvikling vil stoppe. Tværtimod. Med stadig mindre, kraftigere og billigere processorer, AI og teknologier vi knap nok kender endnu vil revolutionen fortsætte.
De digitale forbrugere er kommet for at blive
Men en ting er jeg ret sikker på. “Den digitale forbruger” forsvinder ikke sådan lige – hvis man med det udtryk tænker meget bredt, på forbrugere, som betjener sig af en eller anden form for teknologi til at opsøge informationer, finde leverandører og handle, i modsætning den gamle analoge måde at gøre det samme på.
Og jeg tror heller ikke at den lokale leverandør forsvinder. Vi skal stadig klippes af en frisør der ikke ligger for langt væk, håndværkerne skal helst ikke køre for langt, når de skal fikses noget i dit hus og fastfood middagen bliver nok kold, hvis den skal køres alt for langt væk fra (selv hvis den flyves med droner).
I det spænd – mellem den digital forbruger, og den lokale leverandør, vil der fortsat være et behov for at finde løsninger, der kan forbinde de to parter.
Mindre virksomheder vil fortsat have begrænsede budgetter
Danmark har sålænge jeg kan huske været præget af en meget stor andel af mindre virksomheder. En stor del af dem er lokale handlende og servicevirksomheder.
Nogle former for handel vil naturligvis opleve – og oplever allerede, et stigende pres fra store, internationale og dominerende internetbaserede selskaber, men jeg er overbevist om, at vi også om mange år vil have en stor andel af mindre virksomheder i Danmark der først og fremmest servicerer kunder i deres lokalområde.
Disse mange små og mindre virksomheder vil have den samme udfordring som i dag – deres budgetter til at markedsføre sig og skaffe nye kunder vil være begrænsede.
Uanset hvor meget store digitale bureauer og konsulenthuse kan argumentere for, at der skal investeres mere i ny teknologi (herunder også Internet, websites og online markedsføring), så ændrer det ikke på, at de små budgetter mindre virksomheder har. Den lokale damefrisør kommer aldrig til at bruge 250.000 kroner på at få lavet et website.
Formaterne ændres men udfordringen består
I gamle dage var det for mange lokale virksomheder nok, at betale for en annonce i de gule fagbøger, for at skabe kontakt til de lokale forbrugere.
I dag er det blevet lidt mere kompliceret. De gule fagbøger findes ikke mere. Folk der skal bruge en damefrisør, håndværker eller lokal forretning søger i Google eller spørger vennerne på Facebook.
I dag har de samme mindre og lokale virksomheder derfor brug for at man kan finde dem i Google, med et link som leder til god hjemmeside, der dur på de enheder (både desktop, tablets og mobiltelefoner), som deres kunder bruger og som med gode, velskrevne tekster, billeder og video er i stand til at overbevise dem om, at de skal handle hos lige netop dem. Og hjemmesiden skal kunne deles på den rette måde i Facebook, Twitter og Google Plus.
Men det vil ændre sig i de kommende år. Det er jeg sikker på. Jeg ved bare ikke med sikkerhed helt nøjagtigt til hvad og hvilke dele der vil uddø til fordel for andre og nye. Men ændre sig, det vil det helt sikkert.
Måske vil personlige assistenter og nye internetdimser, der hverken er desktop computere eller mobiltelefoner vinde udbredelse. Måske taber Google og Facebook kampen, fra andre og nye informationskilder. Og måske skal der noget andet end en traditionel hjemmeside til, at overbevise forbrugerne om, at de skal handle med dig.
Men den grundlæggende udfordring ændrer sig ikke.
I den ene ende vil vi stadig have de digitale forbrugere. Og i den anden ende vil vi have lokale handlende; mindre virksomheder med et begrænset budget. Og indenfor de rammer skal udfordringen løses.
- Du skal findes af de rette (lokale) forbrugere
- De skal præsenteres for din virksomhed
- De skal overbevises om at handle med dig (konverteres)
Alle tre dele er en udfordring og ingen af dem kan stå alene.
Vi skal være lige så gode som de bedste
Selv som en mindre lokal leverandør konkurrerer du i stigende grad med store internationale IT-giganter. Du har som sagt nogle fordele ved at være lokal, men det er bare ikke nok.
Forbrugerne – også dine kunder, har vænnet sig til den web-kvalitet som Amazon, eBay og eller danske Bilka leverer. Kunderne forventer, at din hjemmeside er ligeså hurtig, mobilvenlig, lækkert designet og generelt let at bruge.
Det gælder også i forhold til Google. Deres algoritmer favoriserer dig ikke bare fordi du er lokal leverandør. Hvis din hjemmeside er for langsom, ikke dur på mobiltelefoner, eller ikke formår at engagere kunderne ligeså godt som de store konkurrenter, så får du ikke den synlighed i Google du fortjener.
Både kunderne og Google er ligeglad med, at du ikke har de mange millioner kroner at lave hjemeside for, som dine store konkurrenter har brugt. De forholder sig alene til det de ser og den digitale betjening de får.
Waimea Business er klar til udfordringerne
I dag består en Waimea Business løsning af en moderne hjemmeside, der virker optimalt på alle platforme, og med understøttelse af de tekniske funktioner, der kræves af både søgemaskiner, sociale medier og forbrugere.
Inklusiv er også originale tekster, der kan overbevise de besøgende om, at de skal handle hos lige netop dig. Og sidst, men ikke mindst, søger vi for at de rette forbrugere kan finde dig i bl.a. Google.
På trods af, at Waimea Busines hjemmesider naturligvis er langt mere enkle og mindre omfattende end Amazon og Bilka, så lever de på alle måder op til de samme krav fra forbrugerne. Det gør at du, på det mere fokuserede felt du konkurrerer på, faktisk kan trænge igennem, konvertere og fastholde dine kunder.
Og hvordan kan det så lade sig gøre, til en brøkdel af den pris de internationale giganter har brugt på deres websites?
Opskriften er sådan set meget enkel. Vi har taget al den erfaring vi har, fra arbejdet med tusindvis af større og mindre websites igennem de sidste 20 år og pakket det ned i en køreklar løsning. Så skal du ikke betale for, at udvikle det hele selv, men kan trække på en fælles og stærk platform.
I takt med at tingene ændrer sig vil vi også justere på de elementer, der indgår i en Waimea Business løsning. Vi har faktisk allerede, på den korte tid vi har eksisteret, laves nogle ændringer af stor betydning for vores kunder.
En af de lidt større ændringer vi har lavet er, at vi som de første i Danmark har inkluderet AMP på alle vores kunders hjemmesider – vel og mærke uden at det har påvrket den faste lave pris, de betaler. Det stiller Waimea Business kunder bedre i Google på den stærkt stigende andel af mobile søgninger.
Og det stopper ikke her. Vi følger nøje udviklingen og når der kommer nye krav og forventninger fra forbrugerne og ny teknologi vinder frem, vil vi fortsat sørge for, at du med en Waimea Business løsning kan skabe den ønskede forbindelse til de lokale digitale forbrugere.
Skriv en kommentar