Vil du sælge mere til jul? Så er det nu du skal igang med optimeringen!
Der er 6 måneder til jul. Det kan godt lyde som lang tid, men i forhold til optimeringen af dit website eller webshop er det bestemt ikke en dag for tidligt at komme igang med optimeringen, hvis du vil sikre din fair share (eller mere) af julesalget.
I dette indlæg vil du få gode nogle tips til, hvordan du bedst kan forberede dig på julen – og gøre dit website og kampagner klar.
Krisen vil få endnu flere til at købe julegaver på nettet
År for år har flere og flere forbrugere valgt at købe deres julegaver online. Det er en helt naturlig udvikling.
Men i år forventer vi, at stigningen vil blive endnu større. For i løbet af de sidste måneders Corona-krise, har mange flere forbrugere vennet sig til at handle på nettet. Deres nye vaner vil uden tvivl hænge ved.
Ifølge den seneste analyse for nethandlet fra FDIH, har hele 52% af forbrugerne handlet mere online på grund af krisen!
Udover dagligevarer-handlen – som helt naturligt har oplevet kæmpe vækst i online salg under krisen, er det i høj grad også IT, elektronik, hus og have, hvidevarer, tøj og sko, sports- og fritidsudstyr og take away som har oplevet en markant stigning.
Det er både nye forbrugere – der har fået smag for online handel, og eksisterende netforbrugere, som præger billedet.
Det bliver derfor vigtigere i år end nogensinde før, at være synlig og klar, når forbrugerne begynder at lede efter årets julegaver på nettet.
Du er nu du skal have en webshop!
Grundet krisen har mange virksomheder været tvunget til at gå nye veje, og tilbyde flere af deres services og produkter via nettet. Og forbrugerne har generelt taget godt imod det.
Varer og ydelser som tidligere næsten kun blev solgt i fysiske butikker køber folk nu i højere grad også online.
Nogle af de største udbydere af webshops har rapporteret om op til 50% flere nyoprettede webshops end i samme periode sidste år. Og de fleste vil nok køre videre når krisen slutter.
Hvis du ikke allerede har en webshop vil jeg derfor meget anbefale, at du overvejer at få en nu. Måske er det i første omgang bare gavekort og enkelte produkter du skal sælge. Start med at fokser på det som flest vil have – og som mange køber op til jul.
Det behøver faktisk hverken være kompliceret eller kostbart et komme igang med at sælge direkte på nettet. Du kan f.eks. vælge en Waimea Business Webshop.
Online markedsføring bliver endnu vigtigere
Når flere handler på nettet bliver effektiv online markedsføring naturligvis også vigtigere. En meget stor del kunderne finder frem til der hvor de vil handle via Google og Facebook.
Som minimum vil jeg derfor meget anbefale, at du kommer igang med at optimere din synlighed på de to kanaler.
Google bruger folk aktivt når leder efter julegaver – både tidligt i researchfasen, og når de sidder klar med Dankortet og vil købe. Hvis du kan være til stede – blive fundet i toppen af Google, når dine potentielle kunder søger efter det du tilbyder, står du meget stærkt. En høj synlighed i Google giver flere salg!
Facebook har, i forhold til markedsføring, den fordel at du ikke her behøver vente på at folk søger. Du kan målrette dine kampagner mod bestemt målgrupper, så dine tilbud dukker op hos lige netop dem. Med de rette kampagner kan det også bidrage til rigtig mange salg.
De to kanaler fungerer godt som supplement til hinanden.
For både Google og Facebooks vedkommende kan du både lave organisk optimering og betale for annoncering. Som regel vil en kombination af begge dele være bedst. Så får du den maksimale synlighed.
Hvordan søger folk i julen?
For at optimere din synlighed i Google skal du vide hvordan folk søger efter det du tilbyder.
Måske har du allerede lavet noget SEO og kørt Google Ads kampagner og så har du sikkert allerede en vis ide om det. Men op til jul er det ofte andre keywords – eller keyword-kombinationer, der søges mere på.
Helt oplagt søges der naturligvis meget mere på “julegaver” op til jul – og tusindvis af kombinationer af dette og bestemte produkttyper.
Men også “gavekort” søges der meget mere på …
Og naturligvis produkter som “legetøj”
For nogle produkters vedkommende starter julesalget noget tidligere end for andre. Det er f.eks. tilfældet med søgninger på “julefrokost. Her begynder stigningen allerede i september. Paradoksalt nok peaker det i december, hvor det kan være svært at finde ledige borde.
Har du helt styr på hvilke keywords der er vigtigst i julen for din virksomhed?
Hvis du er den mindste smule usikker så vil jeg meget anbefale, at du får lavet en opdateret keyword-analyse. Ellers kommer du til at arbejde i blinde og risikerer ikke at være synlig i Google på de søgninger dine julegave-hungrende kunder søger mest på.
Opdater dit website og kampagner med målrettet indhold
Første skridt er, som sagt, at få styr på hvordan folk søger. Men det i sig selv giver ikke flere salg. Du skal også, på baggrund af denne viden, optimere dit website og dine kampagner.
Først og fremmest er det vigtigt, at du får nogle gode landing sider, som er gode for potentielle kunder at lande på – som søger på dine produkter, services og alle de her mere jule-specifikke ord.
For nogle typer søgninger vil en optimeret kategori, hvor du samler dine bedste juletilbud være bedst. For andre søgninger vil et blogindlæg, en FAQ eller anden informations-side være bedre. Det afhænger af hvor klar folk er til at handle – eller om de kun er igang med research.
Du skal herefter have optimeret dine Google Ads kampagner, så de matcher de nye keywords du har fundet.
Dit website skal teknisk optimeres
Lige nu er det også et godt tidspunkt at få efterset den tekniske optimering af dit website. Er der fejl, svagheder eller mangler bør de rettes nu, så det ikke skader dig i julen.
Du er nemlig ikke den eneste der allerede nu er igang med optimering til jul. Mange af dine konkurrenter er det garanteret også. Og hvis de formår at optimere deres sites bedre end du gør, så vil de med stor sandsynlighed ende med at mere synlighed i Google end dig.
Dertil kommer, at Google hele tiden optimerer på deres algoritmer, for at sikre at det er de bedste websites de viser øverst i søgeresultaterne.
Vi har ofte oplevet, at de udruller`store opdateringen i slutningen af året – måske fordi de også godt ved at kvaliteten af søgninger netop i denne periode er særligt vigtige. Måske fordi de ved det også er en tid, hvor mange forsøger at snyde sig til bedre resultater end de fortjener.
Uanset årsagerne, så er det i hvert fald et faktum, at du vil være meget mere sikker på en god synlighed i Google til jul, hvis du sørger for at dit website allerede nu er teknisk godt optimeret.
Jeg vil i den forbindelse anbefale, at du i hvert fald får set på:
- Hastighed – de fleste websites kan med fordel blive hurtigere
- Mobiloptimering – herunder også brug af AMP
- Schema-data – udnyttes det maksimalt og er det helt fri for fejl?
- FAQ-elementer – bruges de aktivt på dine sider (hvilket kan give øget synlighed)
- Tekster – er teksterne på dine vigtigste sider gode nok (herunder også MTA-data)
- Er der andre tekniske svagheder og fejl? (uhensigtsmæssige redirects, 404 fejlsider mv.)
En god teknisk optimering har iøvrigt ikke kun indflydelse på din synlighed i Google. Et website der fungerer optimalt, er perfekt mobiloptimeret og lynende hurtigt er meget mere brugervenligt. Det har en stor positiv effekt på alle de besøgende – uanset om de kommer fra Google eller andre steder. Det giver flere salg.
Din autoritet skal styrkes
Links fra andre websites til dit er fortsat en af de vigtigste faktorer for, hvor godt du ranker i Google. Det er links som Google bruger til at vurdere din autoritet.
Det kan sammenlignes lidt med branding – jo flere der snakker om dig, jo mere kendt du er, jo større er sandsynligheden for, at folk vælger dig, når de skal købe julegaver.
Du kan måle din autoritet – sammenlignet med dine vigtigste konkurrenter, med værktøjer som Ahrefs. Det er desværre ikke gratis at bruge denne tjeneste og andre tilsvarende, men hvis du er kunde hos os kan vi lave analyserne for dig.
Her kan du se hvordan Waimea.dk’s autoritet ser ud:
En domænerank (DR) på 55 er rigtig godt. Det betyder da også, at vi allerede ranker rigtig godt i Google på mange af vores vigtigste keywords. Men betyder det så, at vi bare kan læne os tilbage og nyde solen?
Nej, bestemt ikke!
Nu er vore forretning ikke typisk en, der sælger ekstra meget i julen. Så vores mål er mere generelt, at fastholde vores høje synlighed. For dit vedkommende er julesalget måske langt vigtigere.
Uanset om du generelt har brug for at forbedre din synlighed i Google – eller målrettet i forhold til julesalget, bør du løbende arbejde med at skabe flere links og bedre autoritet.
Grunden til jeg nævner det nu – et halvt år før jul er, at linkbuilding tager tid. På den måde minder det også lidt om branding. Du kan ikke markant forbedre din autoritet på på få uger. Det tager måneder. Det tager tid at få nye links og det tager tid for Google at opdage dem.
Så jo før du kommer igang med at optimere din autoritet – får langt en aktiv plan for din linkbuilding, jo større sandsynlighed er der for, at du står rigtigt stærkt når julesalget starter.
Gør klar til re-marketing allerede nu!
Re-marketing er en metode hvor du på baggrund af forbrugeres handlinger målretter dine annoncer. Det kan f.eks. være annoncer målrettet alle dem der allerede har besøgt dit website, eller et andet website, dem der har set på bestemte på produkter, men ikke købt dem osv.
Det er en meget effektiv form for markedsføring og den kan benyttes i både Google og Facebook. Men for at det virker skal du have god data!
Data opsamles fra dit website via en såkaldt “pixel”. Det er en lille stump kode der indsættes på dit website. Jo længere tid du har haft denne kode liggende jo mere og bedre data har du – hvilken vil gøre dine kampagner meget stærkere.
Så selvom du måske først påtænker at skrue op for dine annoncer, når vi kommer lidt tættere på julen, så er det nu skal forberede dig på det.
Google Shopping Ads sælger!
Google Shopping er en del af Google Ads og kan være et virkeligt stærkt annonceformat for mange webshops. Du har sikkert allerede set dem. Annoncerne vises med små produktbilleder over, eller ved siden af de almindelige søgeresultater.
Men for at du kan udnytte Google Shopping Ads skal din webshop først og fremmest kunne levere et data-feed i det rette format.
Derudover skal der så opsættes nogle ting i Googles Merchant Center, som godt kan virke lidt komplicerede, hvis du ikke lige har prøvet det før.
Så selvom der er længe til jul anbefaler jeg meget, at du får set på det her med det samme. Det er ærgerligt, at stå tæt på jul og så ikke kunne få Google Shopping Ads igang fordi der f.eks. mangler et data-feed i det rette format.
Har du produkter nok på lager?
Effektive online kampagner kan virkelig skabe meget ekstra salg. Er du klar til det?
Vi oplever desværre jævnligt, at vores kunder må drosle lidt ned for deres kampagner fordi de har været “for effektive” – og de løber tør for varer. Og det er jo rigtig ærgerligt.
Når kampagnerne er optimeret, og kunderene står parart så er det jo surt at skulle sige nej til dem.
Hvis du følger mine gode råd i denne artikel er der en stor “risiko” for, at du får godt gang i julesalget – måske mere end du lige forventede. Sørge for, at du har varer nok på lager – eller hurtigt kan få flere.
Skal vi hjælpe dig? Kontakt os i dag og få en uforpligtende snak
Hvis du har brug for hjælp med optimeringen af dit website eller dine kampagner i Google eller Facebook, er du meget velkommen til at kontakte os og få en uforpligtende snak.
Ring på 70 22 80 82, skriv på info@waimea.dk eller brug formularen nedenfor.
Skriv en kommentar