Slå på dem, der er mindre end dig selv!
Du må ikke slå på dem, der er mindre end dig selv! Det har du sikkert, ligesom jeg, hørt masser af gange, da du voksede op.
Og ja, det lyder da også meget fint og yderst sympatisk, men på baggrund af egne erfaringer må jeg sige, at det faktisk er klart den bedste strategi.
Altså, hvis du overhovedet har brug for at slå på nogle, så skal du da netop kaste dig over dem, der er mindre end dig selv! Det er en forbandet dårlig strategi at slå på dem, der er meget større for de banker dig bare.
Og hvad har det så med SEO og online markedsføring i almindelighed at gøre? Lad mig forklare …
Slå på dem der ligger ned!
SEO er et “the winners takes it all” game – forstået på den måde, at der nu engang kun er 10 pladser på side 1 – og endnu færre helt i toppen, på hvert enkelt keyword.
Hvis din indsats ikke rækker til at komme op blandt de bedste resultater, så er alt arbejdet komplet spildt. Der er ingen der klikker sig om på side 3 for at finde dig, så selvom det måske er et flot resultat, i betragtning af, at du startede på side 200, så får du stadig ikke spor marketingværdi ud af det. Du har tabt kampen (på det keyword) og er ude af spillet.
Så i dine SEO strategiske overvejelser er det meget vigtigt, at du foretager en faglig og saglig vurdering af, hvilke keywords det overhovedet er realistisk, at komme til at ranke på.
At gå head-to-head i kamp med de sværeste keywords og største konkurrenter i dit marked er ofte rigtig dumt. Hvis du begynder at slå på dem, der er meget større end dig selv, ender du med at få røvfuld.
I stedet for skal du, i hvert fald til at starte med, kaste dig over dem der i forvejen ligger ned – de svage får i flokken, slå ned på deres ømmeste punkter, æd deres marked og bank dem i gulvet. One down – more to go! Nu er du et skridt tættere på toppen.
Vælg dine kampe med omhu!
Det er naturligvis attraktivt, at ligge i toppen af Google på på “iPhone” hvis du sælger iPhone covers, men prøv at se på dem der ligger i toppen af side 1 i dag. Apple, TDC, Pricerunner, Wikipedea … Tror du realistisk set, at du kan out-ranke dem? Er du sikker?
Hvis ikke du har tillid til, at du kan vinde kampen, så lad være med at gå ind i den! Der er absolut intet ærefuldt ved, at få røvfuld af en alt for stærk modstander. Det gør bare nas. Thats it.
Vælg de kampe du har tillid til, du kan vinde og lad andre folk brænde nallerne på resten.
Eller som den Amerikanske soldat, George S. Patton så klogt sagde engang:
“No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.”
Lennart skriver
Så sandt så sandt og skrevet med god humor.
En anden og god måde er at gå efter de samme links som dem der ligger over dig har. Det kan i det mindste udvande noget af forskellen hvis det er muligt og skabe nogle solide spark ned ad i rækkerne.
Rasmus skriver
Noget i tråd med dette er med omvendt fortegn…
Når jeg linker ud til relevante hjemmesider fra en af mine sider, vælger jeg ofte en side der ligger nr 1-3 på det givne søgeord, da den udover formodentligt at have “trust” ofte heller ikke er en jeg kan slå.. Det er bedre end at linke til en side der ligger under mig og som måske kunne vinde et pladser. Er i enige?
Casper skriver
Spændende og brugbar artikel – helt sikkert stof til eftertanke!
Du skriver, at man skal passe på med at lægge sig ud med de store – hvad tænker det helt præcist at de kan gøre, hvis de ser sig sure på dig?
Anne Katrine skriver
Fedt indlæg og vinkel.
Det er sjældent nogle har dette perspektiv – og hvis jeg må udfordre dig lidt:
Bør man ikke sørge for, at ens sider klassificeres indenfor den niche man arbejder med? Dvs. at man bruger nogle ressourcer på eksempelvis at rangere på sneakers, hvis man sælger dette men ikke helt hovedkulds bare starter med de lavt rangeret søgeord?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jo, man skal naturligvis aldrig spilde tid på at optimere til andre keywords end dem som er relevante for ens forretning 🙂