Skyd ikke skylden på Amazon!
Amazon har rapporteret om en imponerende vækst på 40% i Q2 i forhold til samme periode sidste år. Men de er ikke alene. Ifølge Econsultancy.com har mange mindre butikker oplevet over 200% stigning i deres netsalg.
Måske har du selv oplevet tilsvarende fremgang – og et skifte fra off-line til mere on-line salg. Men hvis ikke du har, så lad være med at skyde skylden på Amazon!
For ja, Amazon er en skræmmende stærk mastodont, som bestemt er en kæmpe udfordring for alle der driver mindre forretninger. Men som en klog mand engang sagde: Hvis man ligger sig flat ned på jorden og siger som en gulvmåtte, skal man ikke undre sig over hvis man bliver trådt på!
Heldigvis findes der gode løsninger – også for dig, der som lille virksomhed ikke bare vil give op, men kæmpe for dine kunder – også selvom flere og flere vælger at flytte deres køb online.
Det skal vi se lidt nærmere på i dette indlæg …
Krisen øger online salget – men får du din fair share?
År for år har flere og flere valgt at købe online og finde dem de vil handle med via nettet. Krisen har så bare, af helt naturlige årsager, sat ekstra skub i den udvikling.
Restauranter har udbudt mere take-away, rådgivning tilbydes virtuelt, mange webshops har optimeret deres indhold og nye tjenester er opstået. Danske iværksættere er imponerende innovative. Og kunderen tager godt imod det.
Men det er tydeligt, at væksten ikke er kommet alle til gode.
Mange virksomheder har lidt alvorligt under krisen. Nogle er desværre bukket helt under. Og selvom jeg da bestemt ikke vil påstå, at alle dem det er gået skidt, kunne have reddet forretningen ved at satse mere på nettet, så er der dog en klar tendens til, at dem som har skruet op for investeringerne i deres online investeringer har vundet mere end dem der ikke har.
Hvis krisen kradser ekstra meget i din forretning, så er det derfor oplagt at overveje om du kan gøre noget, for at styrke dine online aktiviteter.
Hvor kan du slå Amazon?
På trods af Amazons dominerende position er der stadig plads til andre. De vinder ikke alle kampe.
Et godt eksempel er Etsy.com. De startede – 3 mand i Brooklyn i 2005 en markedsplads der særligt fokuserer på kunsthåndværkere.
På trods af at Amazon (og eBay) allerede var veletablerede som brede markedspladser, lykkedes det for Etsy, at opbygge en rigtig sund forretning på dette – lidt mere snævre, område.
I dag er Etsy et børsnoteret selskab med en værdi på over $10 milliarder!
Men selv hvis du ikke har ambitioner i den liga er der gode muligheder for dig.
Helt oplagt er det, at du som lokal virksomhed har en enorm styrke ved at være tæt på dine kunder. Så driver du en virksomhed hvor det er en fordel, så udnyt den.
- Måske kan du tilbyde ekstra services, i forbindelse med dine varer, som kræver at du er fysisk tæt på kunderne. Det gør Amazon ikke.
- Måske kan du selv kører ud med varerne, samle, installere eller stille dem op for kunderne.
- Måske kan du samarbejde med andre lokale leverandører i dit nærområde, så i samlet kan styrke jeres lokale service
- Måske kan du invitere til særlige events, præsentationer eller arrangementer som vil tiltrække kunder
Der kan også være områder, hvor du kan gøre det lidt bedre end Amazon. Jeg ville nok ikke satse på bøger i bred forstand – det er Amazon skide gode til, men på samme måde som Etsy gjorde, så kan du måske finde snævre områder – også mere snævert end dem, hvor du kan levere en bedre, mere målrettet og engageret oplevelse.
I alle fald skal du ikke lade dig skræmme så meget af mastodonter som Amazon, eBay – eller de store danske varehuse, for den sags skyld, at du bliver helt handlingslammet. Tag kampen op, for der er stadig mulighed for at vinde små, men vigtige slag.
E-handel for alle – også små virksomheder
Det kan godt virke som et uoverskueligt og dyrt projekt at skulle lave en webshop og tilbyde dine produkter eller services på nettet. Særligt hvis du ikke selv er en teknisk haj, ved hvordan man laver webdesign og skriver tekster der sælger.
Men der er heldigvis i dag, mange muligheder for løsninger, som hverken er dyre, komplicerede eller umulige at komme igang med – også selvom du er en lille virksomhed med begrænset budget.
Gør det selv – eller full-service?
Der findes groft sagt to typer løsninger, hvis du vil igang med at sælge direkte på nettet:
- Gør det selv løsninger
- Full-service løsninger
Lad os se lidt nærmere på de to typer løsninger …
Gør Det Selv løsninger
Med en Gør Det Selv løsning får du adgang til et system – en platform, som du kan designe din webshop på.
Du kan enten vælge helt selv at installere den software du vil bruge, eller købe dig til en service, hvor det allerede er gjort for dig.
Med mindre du har godt styr på servere, software og installation af den slags vil jeg klart anbefale, at du vælger en samlet hostet løsning. Dem der udbyder de løsninger sørger så, i reglen, også for at holde softwaren opdateret, så du ikke skal bekymre dig om det.
Som regel tilbydes også relaterede services, som backup og support.
Der er to typer af software-platforme der tilbydes:
- Lukkede (proprietære) systemer
- Åbne (Open Source) systemer
Nogle udbydere har udviklet deres egne software-løsninger. Det er f.eks. tilfældet med DanDomain, Scannet og Shopify.
Fordelen med den type løsninger kan være, at de er særligt tilpasset lige præcis den målgruppe de henvender sig til og nogle af disse løsninger kan virke lidt enklere at gå til.
Den store ulempe er til gengæld, at det kan være mere besværligt, hvis du en dag vil flytte til en anden løsning.
Af de tre eksempler ovenfor ville jeg personligt nok vælge Shopify, der så absolut også er den største af dem på markedet. Det er faktisk et rigtig godt system de har lavet – særligt til lidt mindre webshops, og der er mange gode udvidelsesmuligheder.
Andre udbydere har opbygget deres service baseret på et af de mere udbredte og frit tilgængelige systemer, som f.eks. WordPress. En af de største udbydere af netop WordPress hosting er WPEngine.
Der er mange fordele ved disse løsninger – og i forhold til de proprietære systemer kun meget få ulemper. To af de meget store fordele er, at meget udbredte systemer som WordPress løbende udvikles mere end de små lukkede systemer. Og så er det lettere at skifte fra, da alt data ligger i et struktureret format.
Fælles for alle Gør De Selv løsninger er – som navnet antyder, at du skal gøre det hele (eller det meste) selv.
Du skal selv opsætte dit design, udarbejde en bruger- og søgemaskinevenlig struktur, skrive gode tekster der sælger, lave billeder, opsætte betalingsløsning, optimere konverteringer og ikke mindst markedsføre det færdige site, så der kommer nogle potentielle kunder på besøg.
Er du helt sikker på, at du har tilstrækkelig viden og tid til at gøre alt det?
Hvis ikke bør du i stedet for overveje en (helt eller delvis) Full-Service løsning. For et website der mangler f.eks. gode tekster eller tilstrækkelig markedsføring ender hurtigt som en øde ø helt uden forretningsmæssig værdi.
Full-Service løsninger
Full-Service løsninger kan, i lighed med Gør Det Selv løsningerne også være bygget på enten lukkede eller åbne systemer.
DanaWeb er et eksempel på en delvis Full-Service løsninger, der bygger et en lukket løsning, de selv har lavet. Den løsning vi tilbyder – Waimea Business, er i modsætning hertil bygget på OpenSource programmerne WordPress og WooCommerce.
Med en Full-Service løsning får du, udover adgangen til selve platformen, en masse tilknyttede services.
Typisk laver leverandøren webdesignet og opsætningen af dit website for dig. Ofte skriver deres erfarne tekstforfatter også indholdet for dig. Og endelig vil de fleste kunne tilbyde en eller anden form for markedsføring, som en del af pakken.
Den helt store fordel ved sådanne løsninger er, at du ikke skal gøre noget som helst selv. Så kan du koncentrere dig om din forretning – og det som du er dygtig til.
Udfordringen med Full-Service løsninger er så til gengæld, at du – når du køber en samlet pakke med flere ydelser, skal være sikker på, at leverandøren er dygtig nok på alle punkter.
Mange kan godt lave en flot website. Men kan de skrive tekster, der både lever op til dine og kundernes krav, formår de at sælge godt nok til dem og er de skrevet på en måde så Google samtidig vil elske? Og har de godt nok forstand på SEO – og de andre markedsførings-aktiviteter der indgår?
Hvis vi f.eks. tager SEO er det ikke godt nok, at din påtænkte leverandør påstår at de leverer et “søgemaskinevenligt” website. Et vigtigt element i SEO er linkbuilding – gør de også det? Og har de den rette Schema-data og AMP-format på dit website?
Hvis ikke, så ender du med et website, som dine kunder ikke kan finde i Google – og så går du glip af en masse kunder.
Netop det, synes jeg, er en af de helt store styrker ved Waimea Business. Her får du den absolut bedst søgemaskineoptimerede Full-Service løsning på markedet.
Vil du sælge (mere) på nettet?
Hvis du overvejer at komme igang med at sælge på nettet, eller ønsker en bedre webshop, så er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Ring på 70 22 80 82, skriv på info@waimea.dk eller brug formularen nedenfor for en uforpligtende snak.
Skriv en kommentar