SEO TIP: Søgemaskinevenligt CMS – som at vælge en vin der ikke smager grimt
Jeg indrømmer, at jeg stort set intet ved om vin. Jeg drikker det også sjældent, men en gang imellem kan jeg da godt nyde et glas til noget godt kød, og når der er middagsgæster skal der naturligvis lidt vin på bordet.
Og det er så her mit problem kommer ind. For når man intet aner om vin, kan det være svært at vurdere de finere nuancer og vælge den rette vin. Men så var det jeg engang fik et godt tip and en dygtig – og befriende usnobbet vinkyper …
Han gav mig det enkle råd, at jeg første og fremmest skulle gå efter en vin der ikke smager grimt! Det samme kan man sige om valg af CMS i forhold til søgemaskiner – tag udgangspunkt i noget der ikke er direkte søgemaskine-fjendtligt.
Lad mig forklare lidt nærmere …
En vin der ikke smager grimt
Der findes gode og dårlige vine i mange prisklasser, fortalte vinkyperen. Du kan sagtens finde en vin til 30 kr. der smager glimrende. Du kan også finde en vin til 500 kroner, som de fleste vil synes smager grimt.
Ofte er det endda sådan, at de meget fine vine er så intense og overvældende i smagen, at mange ikke vil bryde sig så meget om dem. De kræver noget tilvending – ligesom stærk og bitter mad også gør det.
Uanset om du er til de billigere vine – der måske ikke har helt så mange nuancer som de dyre, eller du eller dine gæster er mere til de dyre vine, med alle finesserne, så er det et rigtig godt råd, at starte med at vælge noget, der i det mindste ikke smager grimt.
Uanset prisen på vinen skal den nemlig ikke smage grimt. Det er uacceptabelt, uanset prisen!
Et søgemaskinevenligt CMS
På samme måde som med vin gælder det når du skal vælge et CMS, at du i det mindste bør forlange at det ikke “smager grimt” – at det ikke er komplet søgemaskine-fjendtligt, eller bare alt for uvenligt.
Uanset om du kigger på billige, eller helt gratis CMS, eller om du er oppe i den dyrere ende – der på samme måde, som de dyre vine naturligvis har nogle flere “nuancer” og features, så kan du med rimelighed forlange, at dit nye CMS i det mindste ikke er komplet hånløst i forhold til søgemaskinerne.
For der gælder det samme for CMS som for vin – du kan sagtens finde et meget billigt, eller gratis CMS (som f.eks. WordPress), der som udgangspunkt ikke har ret mange barrierer og uheldige features i forhold til SEO. Og du kan finde meget dyre CMS, som er virkelig dårlige i forhold til SEO.
Uanset prisen på dit CMS skal det ikke smage grimt. Det er uacceptabelt uanset prisen.
KISS – Keep It Simple Stupid
Det kan godt være du kan score lidt billige point ved, at smide en dyr vin, eller et avanceret CMS på bordet. I forhold til vin er det dog ingen garanti for en positiv smagsoplevelse. Og i forhold til SEO risikerer du at ende med noget møg, hvis du er alt for optaget af de mange finesser og features (som du måske alligevel aldrig kommer til at bruge) – frem for, at få de rå og helt basale kvaliteter er på plads, som f.eks. søgemaskine-venlighed.
Keep It Simple … Stupid, eller bare KISS har altid været en fornuftig tommelfingerregel i valg af IT-løsninger – og meget andet, iøvrigt. Jo mere komplekse CMS bliver jo større risici er der for, at noget af det giver problemer i søgemaskinerne. Og min praktiske erfaring er desværre, at de helt dyre CMS er virkelig dårlige i forhold til SEO. Ikke alle, men mange. Nogle kan let fikses, andre ikke.
Start med the basics – når du skal vælge nyt CMS så sørg for, at det er så søgemaskinevenligt som muligt. Og tag ikke bare producentens ord for det. Undersøg det selv – eller få søgemaskine-nørder som os til det.
Kig på nogle sites, der er lavet på det påtænkte CMS og se hvor godt de fungere i søgemaskinerne. Er der tydelige tegn på indekseringsproblemer, duplicate content, dårlig mobil understøttelse, for langsom hastighed eller andre tekniske problemer? Så er det måske ikke lige det CMS du skal vælge.
I hvert fald er det vigtigt at undersøge hvor let de identificerede problemer kan løses. Nogle gange eksisterer der færdige, og gode løsninger, andre gange står du med aben selv. Og så ville jeg nok se mig om efter noget andet.
KISS – vælg et CMS (og en vin) der ikke smager grimt, og som lever op til de mest basale krav om at være brugbart – inden du går i dybden med andre krav du måtte have, til smagsoplevelsen eller dit website.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at smide dem nedenfor …
Christian skriver
Glimrende indlæg Mikkel! Hvad er din erfaring (eller hvad har du hørt) omkring Shopify og SEO-venlighed?
På forhånd tak! 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak 🙂
Det er lang tid siden jeg har haft kunder der overvejede, eller brugte, Shopify, men sidst jeg kiggede på det var det meget begrænset med både søgemaskinevenligheden og muligheder for at forbedre på det.
Generelt er det jo problemet med de “lukkede” systemer – du kan ikke ændre så meget af det helt basale. Så er der uhensigtsmæssigheder der, så må du bare leve med dem.
Kasper Levring Andersen skriver
Helt enig i et glimrende og utroligt brugbart indlæg??
Hvad er dine erfaringer (er din erfaringer gode) med Magento, er det seo venlig??
På forhånd mange tak?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak 🙂
Magento er et af de systemer, der som så mange andre, KAN opsættes yderst søgemaskinevenligt, men som ikke 100% er det out-of-the-box.
En af mine gode venner har skrevet en glimrende SEO guide til Magento som du finder her:
https://yoast.com/articles/magento-seo/
Kristian skriver
Igen et fantasktisk indlæg deMib 🙂
Hvad er din holdning så til Prestashop og SEO?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak 🙂
Det er faktisk så længe siden jeg sidst havde en kunde der havde noget med Prestashop at gøre, at jeg ikke tør udtale om, hvor godt det er i dag.
Men med de åbne systemer kan de mest som regel lad sig gøre – det er mest et pørgsmål om, hvor let eller dyrt det er 🙂
Niels Henriksen skriver
Super indlæg som heldigvis ikke siger at man skal bruge det eller det system 🙂 Jeg havde også regnet med at du holdt “stien ren” 🙂 Selv bruger jeg meget Umbraco som jeg mener er forholdsvis SEO venligt – men alt afhænger jo af den der sætter det op.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak – og ja, meget afhænger af den der sætter sitet op. Dog er nogle systemer så lukkede, og fuld af SEO-fejl, at det aldrig bliver rigtig godt, uanset hvem der sætter det op.
Christian skriver
Hej igen – kan du nævne et par CMS’er, som du ikke kan anbefale ift. SEO-venlighed?
Er ved at vælge nyt CMS og leverandør. Bl.a. er Expandit og E-supplies i spil. Kender du deres systemer?