SEO: Prioriter og Fokuser!
En af de meget store udfordringer med SEO er, at vurdere hvad du skal bruge din begrænsede tid og midler på. At vælge rigtigt betyder alt for det endelige resultat.
Hvad kan bedst betale sig, at gøre nu? Hvad skal du måske hellere vente lidt med? Hvor er de lavest hængende frugter og hvordan undgår du, at spilde din tid på detaljer, der stort set ingen praktisk betydning har?
Lad os se lidt nærmere på det …
SEO er som et hus
Jeg har ofte brugt en analogi mellem det at bygge og vedligeholde et hus og så at lave SEO.
Et godt hus består af mange store og mindre detaljer, der tilsammen gør om huset er godt eller skidt. I bunden har vi fundamentet, ovenpå dette en hus-konstruktion og på toppen et tag og måske en skorsten – sådan lidt forenklet sagt. Det hele er så fint pudset, malet og indrettet til vores behov og tilfredsstillelse.
Det samme kan siges om SEO. Først har vi et teknisk grundlag, det hele bygger på. Ovenpå dette er der så noget indhold, som bruges mere eller mindre engageret af de besøgende og til sidst nogle eksterne kvalitets-signaler, som links og sociale omtaler.
Jeg oplever desværre tit, at folk går i gang med at male søde små blomster på skorstenen, alt imens de overser af fundamentet er pilråddent. Så to speak.
I hus-analogien burde det stå klart for enhver, at det er en rigtig dårlig strategi. Uanset hvor smuk din skorsten bliver, så styrter lortet sammen, hvis du ikke får fikset de grundlæggende problemer.
To typer af SEO-faktorer
Alle de hundredevis af faktorer, der har indflydelse på din SEO spiller ind på det samlede resultat. Sådan er det også med et hus. Uanset hvor solidt fundamentet er, så er det ikke et fedt hus, hvis det er elendigt indrettet, eller varmeanlægget ikke dur.
Men der er to forskellige typer af SEO-faktorer, som er meget vigtige at forstå. Lad os for nemhedens skyld kalde dem: Must Have og Nice to Have.
Nogle faktorer er så vigtige, at du stort set ikke kommer videre, med mindre de er på plads. De forhindrer så at sige, at din SEO overhovedet virker. Must Have faktorer inkluderer blandt andet tilgængelighed for søgemaskinerne (teknisk indekserbarhed), hastighed, mobilvenlighed, entydighed (ingen væsentlige duplicate content problemer) og stabilitet.
Hvis ikke de, og tilsvarende vigtige ting, er på plads, så er effekten af at optimere på de mange andre faktorer næsten uden virkning. Og i hvert fald vil resultaterne som regel blive ustabile og usikre.
Prioriter din SEO
Har du styr på ovenstående og hvilke faktorer der skal være på plads, inden du går videre med detaljerne? Ved du om der er råd i fundamentet?
Hvis ikke, så er det her du skal starte. Selv de dygtigste SEO-folk kan ikke bare gætte sig til, hvor man skal starte og hvad der skal prioriteres på lige dit website. Selv den bedste bilmekaniker kan ikke vide hvad der er galt med din bil, uden først at åbne kølerhjelmen og tage et kig ned i motorrummet.
Når vi rådgiver kunder, så plejer vi at starte med en såkaldt SEO Analyse. Det er en grundig gennemgang af alle de faktorer, der har betydning for, hvordan du ranker i søgemaskinerne. Udover den omhyggelige gennemgang inkluderes også en prioritering i Must Have og Nice to Have punkter – det som skal gøres på kort sigt, og det som du så efterfølgende kan, og bør, arbejde videre med.
Hvis du ikke starter med at plukke de lavthængende frugter først, men kaster dig over de umodne og sure i toppen af træet, så ender du med dårlig mave – ingen synlighed i søgemaskinerne og skuffelse.
Jeg var for nyligt ude for at rådgive en større dansk virksomhed, der (sikkert som et velment råd fra en venlig sjæl) havde fået den opfattelse, at optimeringen af deres sociale profiler og aktiviteter var noget af det mest afgørende for deres synlighed i Google. Så de ville gerne købe hjælp til at optimere på det.
Dine sociale aktiviteter kan bestemt godt være med til, at forbedre din synlighed i søgemaskinerne, men det er ikke den mest afgørende faktor.
Inden mødet havde jeg lejlighed til at kigge lidt bredere på hele sitets optimering og kunne med det samme konstatere, at de havde ekstremt alvorlige problemer med bl.a. fejlsider, hastighed, en masse duplicate content og andet, som fuldkommen ville overskygge effekten af en optimering af deres sociale indsats.
De var, i den grad, i gang med at lave små fine dekorationer på skorstenen i et pilråddent hus der var ved at styrte sammen. Det giver absolut ingen mening.
Fokuser din SEO
Prioritering er første skridt. Fokusering er det næste og helt naturlige.
Mange store websites og webshops har ikke mulighed for at gøre alting på en gang. F.eks. lider mange webshops af, at der næsten ingen tekst er på deres kategori- og produktsider. Det et alvorligt problem. Det er absolut Must Have, at der er gode, engagerende, unikke og vel-optimerede tekster på de sider du gerne vil ranke på.
BEMÆRK: Tynde sider, eller sider som Google af andre årsager filtrerer ud på dit website går ikke bare ud over disse sider. Det rammer hele dit site! Selv de gode sider vil ranke dårligere, hvis nogle sider filtreres ud. Det skyldes, at Googles Quality Algoritmer i høj grad er domæne-baseret og altså ikke, som med mange andre parametre, er side-baseret.
Hvis du har nogle hundrede kategorier, og flere tusinde produkter i din webshop – ja selv med lidt mindre end det, kan det være en helt uoverskuelig og kostbare affære, at få rettet det hele. Så skal du fokusere. Fokuser på det, som giver mest effekt på kortest sigt. Så tjener du forhåbenligt tilstrækkeligt på det til, at der liver lidt mere overskudt til at klare resten.
Identificer de kategorier og produkter som sælger mest, som du mest sandsynligt kan komme til at ranke på, og som du tjener mest på. Skriv rigtig gode tekster til dem og udeluk resten – til at starte med, fra indeksering.
Jeg ved godt, at det kan virke lidt trist, at man så ikke kan finde alle dine produkter og kategorier i Google lige nu, men faktum er bare, at hvis ikke du kan optimere det hele nu og her, så er det en langt bedre strategi, at fokusere på det du kan.
Forestil dig, at du ude foran din butik har en begrænset plads til at vise nogle varer frem. Ville du så stille alle dine varer derud, med det resultat, at ingen kunne finde noget, fordi det blev en stor rodebunke? Eller ville du fokusere på nogle få varer – dem som trækker folk ind, som du kunne give en flot præsentation og nogle store skilte? Naturligvis det sidste. Når du så en dag får lidt flere resurser, en større butik og mere plads ude foran, så kan du udvide.
Det er bedre, at ligge i top 3 i Google på nogle få varer og kategorier, end det er at ligge på side 3 med mange hundrede. Det sidste giver ingen reel synlighed eller salg – det gør det første!
Prioriter og fokuser din SEO – det giver resultater!
Hvad er din erfaring?
Fortæl gerne din historie nedenfor. Har du selv oplevet, at have arbejdet meget længe med SEO uden at se resultater? Kan det skyldes din manglende prioritering og fokusering?
Kontakt os på 70 22 80 82 eller brug formularen nedenfor
Udfyld formulareren, så kontakter vi dig for en uforpligtende snak om dine behov.
Jakob Toft-Jensen skriver
Hej Mikkel.
Dejligt at få bekræftet at vores SEO strategi er rigtig. Vi har sat noindex på en hel masse tynde produkt sider, og koncentrerer os istedet om at skrive gode tekster til kategorier og udvalgte produkter. Og det virker, vores organiske trafik stiger ☺