Så er det nu: Gratis produktvisninger på Google er klar i DK
Så er det nu: Gratis produktvisninger i Google er klar i DK og vi giver en gratis opsætning, når du vælger en Waimea Business Webshop-løsning!
Forleden skrev jeg en artikel om, at Google var på nippet til at lancere 2 tiltag. Det første var organiske produktvisninger i Google shopping, hvor selve shopping-delen gjorde plads til, at det ikke kun var betalte annoncer, der blev vist – lidt ligesom vi i dag ser det i de traditionelle søgeresultater.
Den anden del jeg skrev om, var visning af populære produkter i Google søgeresultater og det er netop den del, der nu er klar i Danmark!
Google oplever en grad af dalende produktsøgninger – det sker takket være markedspladser som Amazon og Walmart og derfor er Google nu kommet på banen med et nyt organisk søgeresultat: “populære produkter.”
Sektionen med ”populære produkter” vises under de øverste annoncer og ofte under det første eller andet organiske resultat. Som vist nedenfor kan en søgning efter f.eks. “dunjakke” producere populære produktoversigter. Indtil videre udløser fortegnelserne kun på mobile enheder og kun på søgninger efter tøj og tilbehør og er kun tilgængelig i følgende lande:
AE, AO, AR, AT, AU, BD, BE, BH, BR, BY, CA, CH, CI, CL, CM, CO, CR, CZ, DE, DK, DO, DZ, EC, EG, ES, ET, FI, FR, GB, GE, GH, GR, GT, HK, HU, ID, IE, IL, IT, IN, JO, JP, KE, KH, KR, KW, KZ, LB, LK, MA, MG, MM, MU, MX, MY, MZ, NG, NI, NL, NO, NP, NZ, OM, PA, PE, PH, PK, PL, PR, PT, PY, RO, RU, SA, SE, SG, SK, SN, SV, TH, TN, TR, TW, TZ, UA, UG, US, UY, UZ, VE, VN, ZA, ZM, ZW
Billede fra Serchengineland.com
Hvad er populære produkter?
”Populære produkter” er en sektion eller et udstillingsvindue om man vil, der kun (indtil videre) vises på mobil. Det synliggøres med produktoversigter, der matcher brugernes søgeforespørgsler, som i eksemplet med ”dunjakke.”
Typisk vises seks produkter, dog med mulighed for at ”se flere produkter.” Brugere kan også anvende filtreringsmuligheder til at forfine de viste produktresultater.
Når resultatet vises, er det muligt at klikke på selve produktet for at læse eller se mere om dette – denne visning foregår på en Googles-hosted side, der inkluderer produktspecifikationer og anmeldelser. Derudover kan brugerne vælge at “Gennemse lignende produkter.” Hvis et produkt forhandles af flere detailhandlere, vil disse fremgå på en liste.
Ved at klikke på butikslinket føres brugeren direkte til den produktdetaljerede side på forhandlerens website, hvor de kan gennemføre købet.
Sådan kan du rangere i populære produkter?
Funktionen ”Populære produkter” er afhængig af data, du muligvis allerede bruger til dine Shopping-kampagner og rich snippets resultater: produktfeeds og produktskema.
Indsendelse via Google Merchant Center. Googles Merchant Center lader forhandlere uploade butiks- og produktdata. Dette muliggør produktets synlighed for både betalte og organiske resultater. Du behøver ikke at købe annoncer for at bruge Merchant Center eller for at blive vist i området med ”populære produkter”. Det eneste du skal gøre er at oprette et produktfeed med alle de nødvendige produktoplysninger og upload det til Merchant Center.
De påkrævede produktattributter til dit feed inkluderer:
- id
- title
- description
- link
- image_link
- price
- brand
- gtin
Det anbefales kraftigt, at du tilføjer attributten availability [tilgængelighed]. Hvis du ikke gør det, vises dine produkter muligvis ikke i alle søgeresultater på kvalificerede Google platforme.
Brug af schema markup. Du kan også gøre brug af muligheden for at tilføje produkt-schema til dine produktsider. Vælger du denne metode skal du udfylde følgende egenskaber:
- image
- name
- review eller aggregateRating eller offers
- Google anbefaler også at bruge egenskaberne brand, description, sku og global identifier.
Sådan optimerer du til populære produkter?
Der er flere optimeringspunkter, der alle kan være med til at øge sandsynligheden for, at dine produkter vises i sektionen ”Populære produkter.”
Produkt titler. At have en titel med produktets primære søgeord vil uden tvivl hjælpe. Hvis f.eks. en søgning, der udløser det nye format, er ”Nike sneakers til mænd”, og din produkttitel indeholder ”Nike kondisko mænd”, er du mindre tilbøjelig til at vinde en plads i listen med ”populære produkter”. Medtag relevante søgeord i dit schema markup og dit produkt datafeed.
Produktanmeldelser. For mere generiske søgninger vises anmeldelser meget fremtrædende i det nye format. Derfor vil det være en god ide at revidere processen for, hvordan du sender produktanmeldelser til Google, og hvilke tredjeparts tjenester du bruger til at gøre dette.
Priser. At sætte din pris konkurrencedygtigt kan også hjælpe med at øge tilstedeværelse og klikfrekvens (CTR), især for mærker, der konkurrerer med deres egne forhandlere. Husk på, at populære produkter minder en del om Google Shopping, hvorfor pris er en altafgørende faktor.
Muligheder. Flere muligheder for ét produkt, betyder en hel del for visningen i ”populære produkter”. Har du f.eks. flere farver, kan dette hjælpe med at fremstå bedre end dine konkurrenter – eller i det mindste gøre dig mindst lige så fremtræden. Tag dette eksempel, hvor alle undtagen én forhandlere tilbyder “+2 farver”:
Billede fra Serchengineland.com
Jeg har endnu ikke stødt på formatet med ”populære produkter” her i Danmark, så hvis du vil være en af de første til at dominere søgeresultaterne med dette format, så kontakt os via formularen herunder og høre mere om, hvordan du kommer i gang. Står du overfor at skulle have en ny webshop, så husk at vi også kan hjælpe med dette – lige nu inkluderer vi opsætningen til ”populære produkter” helt gratis.
Har du set nogle af disse resultater i Danmark, så smid det meget gerne i en kommentar herunder.
Skriv en kommentar