Hvem har brug for Search Engine Reputation Management?
Jeg bliver ofte spurgt, hvem der har brug for Search Engine Reputation Management. Det enkle svar er: Alle!
Det er nemlig langt fra kun store virksomheder med store investeringer i deres brands, der har brug for at sikre sig, at det indtryk folk får at dem i søgemaskinerne er så positivt som muligt. Det har stort set alle.
Men lad os starte med at få helt på plads hvad Search Engine Reputation Management er …
Hvad er Search Engine Reputation Management?
Search Engine Reputation Management handler kort fortalt om, at forbedre det samlede indtryk folk får, når de søger i f.eks. Google efter dine brands, samt at beskytte dig mod, at fremtidige ”angreb” kan skade dit gode omdømme..
Hvis du f.eks. søger på en person, et firmanavn eller et produkt vil du som regel finde en blanding af links til ejerens egen hjemmeside, sociale profiler som Facebook, Twitter og Google+, omtale i medier, brugerkommentarer, anmeldelser og blogindlæg.
Nogle af disse resultater vil forhåbentligt være positive, nogle neutrale og så vil der måske også være nogle negative – kritiske indlæg fra medier, dårlige ratings, negative anmeldelser eller sure forbrugere.
Med en effektiv Search Engine Reputation Management strategi kan du påvirke hvor positivt det samlede indtryk er. Du kan ikke altid fjerne alt det negative, men du kan påvirke balancen til det bedre. Og værdien af dette kan være meget stor.
Det minder således på mange måder om PR (Public Relations). Du kan ikke lukke munden på alle dine kritikere – vi lever (heldigvis) i et land med en udpræget grad af ytringsfrihed, men du kan gennem en aktiv kommunikations- og mediestrategi opnå et bedre, mere positivt, samlet indtryk af dig, din virksomhed, produkter eller andre brands. Det gælder både i traditionelle medier – med PR, og i søgemaskiner ved hjælp af Search Engine Reputation Management.
Hvem har brug for Search Engine Reputation Management?
Det har som sagt stort set alle, men lad mig lige kort gennemgå de vigtige kategorier:
Virksomheder – både store og små, har en helt naturlig interesse i, at fremstå så positivt som muligt i søgemaskinerne, når folk søger på deres navn. Det er efterhånden de færreste der indgår vigtige handler med en virksomhed uden lige at google dem først. Hvis det folk finder er alt for negativt risikerer du, at folk fravælger at handle med din virksomhed. Og det er ikke nok, at du selv ligger nummer 1, hvis alt for mange af de resterende resultater er negative.
Personer – både kendte og mindre kendte har en ligeså naturlig interesse i, at fremstå så positivt som muligt i søgemaskinerne. Hvis du er leder af en virksomhed er det vigtigt, at du virker troværdigt og tillidsvækkende, når bl.a. samarbejdspartnere, forretningsforbindelser, investorer og journalister Googler dig. Og det gør de!.
Hvis du bare er en helt privat person er det vigtigt, hvis du søger et nyt job, samarbejde med andre eller en date, at du ikke fremstår alt for skidt.
Ikke-kommercielle organisationer har også en interesse i, at der ikke optræder alt for mange negative resultater i toppen af søgemaskinerne, når man søger på deres navn. Folk Google dem inden de vælger at støtte dem, gå ind i frivilligt arbejde for dem, eller samarbejde med dem og journalister Googler dem som en helt naturlig del af deres dækning af deres arbejde og område.
Lande er også et brand og har på samme måde som virksomheder og personer en kæmpe økonomisk interesse i, at fremstå positivt når folk googler dem. Det gør bl.a. turister, investorer og journalister i stor stil inden de beslutter sig for deres holdning til landet.
Hvornår har du brug for Search Engine Reputation Management?
Du er sikkert allerede klar over, at Search Engine Reputation Management kan bruges, hvis du allerede har identificeret nogle negative resultater i søgemaskinerne på vigtige søgeord – f.eks. din virksomheds navn, dit navn eller nogle af jeres produkter eller brands’ navne. Men det er ikke sikkert, at du er bevidst om, at Search Engine Reputation Management også er vigtigt i en række andre situationer.
Når det går godt – og ikke i specielt foruroligende grad er ramt af negative søgeresultater vil de fleste nok tænke, at der ikke er brug for Search Engine Reputation Management. Men det er der! Det er mens det går godt, at du skal cementere din positive position, så du er beskyttet mod den dag hvor du rammes af en shitstorm, eller blot nogle sure kunder.
Ved at implementere en Tail Gating strategi, og optimere yderligere på de positive resultater du allerede har i søgemaskinerne, kan du gøre det meget sværere for negative ytringer at slippe igennem til side et i Google, når de en dag rammer dig. Og det kan ske for selv den bedste.
Før du lancerer en større marketingkampagne er det vigtigt at du overvejer, om det kan generere en masse ekstra søgninger på det som kampagnen handler om – produktet, den besked du sender ud eller nogle af de ord og tag-lines du bruger. Hvis det er en stor og massiv kampagne så vil det ofte generere søgninger der relaterer sig til kampagnen. Men hvad dukker op i søgemaskinerne på de (måske nye) ord?
Hvis du bruger nye, unikke ord, produktnavne eller særlige tag-lines i din kampagne har du den kæmpe fordel at kende dem før alle andre og det bør du udnytte! Jeg har oplevet virkelig grimme eksempler på store marketingkampagner der blev alvorligt undermineret af negative søgeresultater på kampagnernes vigtigste ord. Det er langt billigere, at beskytte din kampagne i søgemaskinerne på forhånd, frem for at skulle rydde op bagefter!
Worst case scenario er et udtryk for de alvorlige sager, som de fleste virksomheder potentielt kan ryge ud i. Det klassiske eksempel er et flyselskab. De ved at der er en risiko for, at et fly en dag styrter ned. Og når det gør det, så vil folk begynde at Google ulykken.
Nu er det de færreste af os der driver flyselskaber, men faktum er, at de fleste virksomheder, personer eller lande (med rette eller ej) kan rammes af en grim sag – og de fleste af de sager du kunne rammes af kan du, hvis du tænker dig godt om, godt regne ud.
Måske sker det aldrig, måske gør det. Men hvis det sker, så er du meget bedre stillet, hvis du på forhånd har lagt en plan for, hvordan du sikrer, at de søgninger der så følger ikke totalt domineres af negative eller fejlagtige informationer om sagen.
Hvordan kommer du videre med Search Engine Reputation Management?
Det vigtigste er, at du starter med at gøre dig bevidst om, at du – som de fleste andre, har brug for en eller anden grad af Search Engine Reputation Management. Næste skridt er, at overveje hvordan du kan gribe det praktiske an.
Uanset om du er en fattig iværksætter, end kendt person, eller manager for et større brand, så er det klogt at starte med at sætte dig lidt ind i hvad Search Engine Reputation Management går ud på, hvilke faktorer og metoder der kan arbejdes med og hvordan.
Jeg har netop udgivet en overskuelig e-bog, der giver dig al den basisviden du har brug for. Bogens fulde titel er: ”Search Engine Reputation Management: A Professional Guide to Online Brand and Crisis Management in Search Engines” og kan købes på Amazon for $4,99 ($6,24 med moms). OBS kan ikke købes længere.
Bogen er en såkaldt ”single” så det er ikke en uoverkommelig moppedreng. Den er med sine knap 200 sider til at komme igennem på nogle få timer og indeholder både en smule teori og en masse praktiske tips.
Hvis du ikke har så mange penge, så kan du med denne bog, en smule almindelig fornuft og lidt viden om SEO bare gå i gang med arbejdet. Hvis du har budget til det bør du overveje at hyre en rådgiver til at hjælpe dig.
Men uanset hvad du gør og hvordan du løser tingene så er det vigtigste, at du gør noget ved det. For en ting kan du være helt sikker på: Også dine kunder og kommende forretningsforbindelser vil google dig før eller siden, og hvis det de ser i Google er alt for negativt, så kan du gå glip af den deal, det job, den invester – eller den date, du håbede på.
Held og lykke med arbejdet.
Skriv en kommentar