Overdreven frygt for Google’s mobil-algoritme – opdateres d. 21. april
Google sendte i slutningen af februar en officiel melding ud på deres blog om, at de fra 21. april i år vill stramme yderligere op på deres mobile filtrering – altså den del af deres samlede algoritme, der sørger for, at mobil-brugerne primært bliver præsenteret for links til websites, der faktisk også kan vises på den mobile enhed de bruger.
Udmeldingen fra Google er, som det desværre ofte er tilfældet, blevet stærkt over- og fejlfortolket af både “fagfolk” og dele af pressen, så I dette indlæg vil jeg gerne slå fast, hvad der er op og ned i sagen …
Googles mobil-algoritme er ikke ny!
I modsætning til, hvordan nogle har fortolket udmeldingen fra Google, er der ikke tale om en ny algoritme, men alene en justering af den allerede eksisterende.
Du kan læse Googles officielle udmelding på deres blog her og som de selv skriver …
Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal …
Faktum er, at Google i flere år gradvist har skruet op for denne filtrering i takt med at de er blevet bedre til at fortolke den nødvendige data og at flere og flere brugere er gået fra desktop til mobil brug af Nettet.
Google’s mobil-filtrering er ikke en straf!
Mange har også fortolket Googles nye udmelding, som et signal om, at alle ikke-mobilvenlige websites fra 21. april vil blive straffet af Google. Det er ikke tilfældet!
Det som Google skriver, og som jeg synes virker helt logisk at de gør er, blot at skrue lidt mere op for det filter de har, som sørger for at det stigende antal mobilbrugere får en god søge-oplevelse.
Og ja, det vil naturligvis betyde, at nogle websites vil opleve lidt lavere rankings på et tidspunkt efter 21. april, end de måske gør i dag, hvis de ikke er ordentlig mobil-kompatible.
Men, de samme (ikke mobilt optimerede) webites vil allerede i dag lide under det i Google. Det gjorde de også i går. Ja, fakisk har Google justeret på mobilområdet i flere år. Der bliver bare stille og roligt filtreret mere og mere stramt.
Det kan naturligvis godt føles som en straf, hvis du pluselig mister rankings “bare” fordi dit website ikke er mobilt-optimeret, men det er det teknisk set ikke.
Google hader dig ikke. Du har ikke forbrudt dig mod noget. De beskytter bare deres egne søge-brugere og ligeså snart du får dit website mobil-optimeret, så vil du undgå at falde i Googles mobil-filter.
Hvad gør du nu …?
Først og fremmest skal du tage det roligt og lade være med at læse så mange aviser 🙂
Der er ingen akut grund til panik, med baggrund i Googles udmelding. Det er blot et skridt mere i en retning, som vi allerede kender.
Så, hvis dit website ikke er mobilt-optimeret i dag, så er det naturligvis endnu et spark bagi og en reminder om, at du snarest bør få gjort noget ved det. Men der er altså ingen grund til akut panik.
Tag første skridt i dag. Snak med dit team og dine udviklere om, hvordan I kan gøre jeres websites ordentligt mobilt-optimeret. Vi anbefaler stort set altid en Responsive Web Design (RWD) -løsning, som også Google gør.
Hvis du har brug for gode råd eller hjælp med omlægning til mobil-optimeret website, så slå på tråden: 70 22 80 82 og snak med en af vores rådgivere.
Kristoffer skriver
Hej!
Tak for et godt indlæg.
Har I nogle erfaringer med pluginnet WPTouch til wordpress, som også gør dit website mobil-venligt? Hvordan fungerer dette i forhold til SEO osv.?
Mvh Kristoffer
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg har ikke selv erfaring med WPTouch, men det virker en smule begrænset – i forhold til måden det er opbygget, hvor man laver en særlig version baseret på deres templates. Jeg foretrækker, at brugerne på mobile enheder dels får en version af sitet, som er så tæt som muligt på desktop-versionen og dels har navigation osv som jeg ønsker det.
Så jeg vil nok anbefale, at du i stedet for overvejer, at smide et helt nyt – mobilvenligt WP Theme på Vi bruger selv ofte det meget udbredte framework Genesis. Ovenpå dette kan man så vælge et 100% RWD theme, som vi f.eks. har gjort her på sitet (med EPIK theme).
Jeg foretrækker, helt generelt, normalt løsninger der er rigtige fra bunden – frem for at lave noget der grundlæggende er forkert (som f.eks. ikke at være mobilvenligt) og så klaske en “lappeløsning” ovenpå. Uanset hvor god, og nødvendig, en sådan lappeløsning kan være, ligeså sikkert er det, at den slags løsninger indebærer en meget større risiko for fejl og uheldige bivirkninger.
Jacob Worsøe skriver
Kristoffer: Som Mikkel skriver så vil en quick-fix løsning ikke være det bedste. Det er langt bedre at I selv laver jeres nuværende design mobilvenligt, så brugerne ved at de stadig er på samme site, selvom de besøger det på en mobil. Hvis I har mod på selv at lave jeres nuværende site responsivt, så har jeg skrevet en komplet guide til det her: http://www.jacobworsoe.dk/responsive-design-3-nemme-trin/
Kristoffer skriver
Hej.
Mange tak for det gode svar.
Hvor let er det bare sådan at skifte tema på ens wordpress side?
Mvh. Kristoffer
Kristoffer skriver
Og kan man godt skifte tema uden det har nogen indflydelse på SEO og indholdet?
Mvh. Kristoffer
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er i princippet meget let at skifte tema – det er bare at uploade det til din WP-installation og så vælge det.
Men der vil dog tit være nogle ting der skal justeres efterfølgende. Måske bruger du nogle plugins, der ikke som standard er understøttet i det nye tema og så skal de tilføjes.
Som oftest vil det at skifte tema ikke have nogen negativ indflydelse på din SEO, men hvis det nye tema er meget tungt, eller der er indhold som vises på en mindre hensigtsmæssig måde i det, så kan det naturligvis påvirke resultaterne negativt.
Bent Andersen skriver
Interessant indlæg.
Jeg var selv hoppet med på hypen 🙂
Lidt teknisk spørgsmål: Når man vælger et responsive tema, er det så en fordel at vælge et der er lavet på HTML5 og CSS3 eller har det ikke nogen betydning?
Mvh
Bent
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der er sikkert nogle der kan finde på argumenter for ikke at bruge HTML5 og CSS3 i dag, men jeg tror de er få og svage 🙂
I forhold til SEO har det mest en betydning i forhold til hvor ren, og simpel, kode man kan lave for at frembringe siden. Det øger også hastigheden og det er godt. Så når du vælger tema, så se på hvor god og kompakt koden er.
Du kan sikkert godt finde eksempler på websites, der er SÅ enkle, at brugen af HTML5 og CSS3 ikke rigtig giver nogen synlig fordel.
Jacob Worsøe skriver
Hej Mikkel, glimrende beroligende artikel. Jeg er enig i at denne ændring blot er et skridt mere på en vej de har været på i nogle år nu. Der er dog to ting der taler for at de denne gang skruer lidt mere på algoritmen end de tidligere har gjort og vi derfor kan forvente en større ændring i resultaterne.
1. De udgiver et blogindlæg hvor de forbereder os på ændringen.
2. De skriver direkte at det vil have en stor påvirkning på søgeresultaterne: “will have a significant impact in our search results”
Taget herfra:
http://googlewebmastercentral.blogspot.dk/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html
Og det må vi jo tro på indtil Google Analytics siger noget andet 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jacob, jeg forstår godt din tankegang men paradoksalt nok er det faktisk min erfaring – gennem nu mange år med Google, at det forholder sig lige omvendt: Jo mere Google annoncerer en opdatering på forhånd, og jo mere de “advarer” om effekten, jo mindre “real” er det faktisk 🙂
Jeg har oplevet det rigtig mange gange før 🙂
Googles opdateringer har næsten altid indeholdt to elementer: Rene tekniske dele og så det jeg normalt kalder “scare straight”. Det sidste er et forsøg på, via kommunikation (og skræmmekampagner), at få så mange webmasters som muligt til at gøre det som gavner Google (og deres søgebrugere) mest muligt. Og i dette tilfælde er det, at få lavet nogle bedre mobilsider, så Googles søgebrugere ikke går så meget forgæves som nu.
Min erfaring er, at jo højere Google råber op om en opdaterings effekt, så mindre er den tekniske effekt og jo mere satset der på “scare straight” effekten 🙂
Jacob Worsøe skriver
Mikkel: Jeg er helt enig i at de godt kan lide at skræmme webmastere, men i praksis tror jeg ikke de når ret meget længere ud end SEO folket. Den helt almindelige webmaster som ikke interesserer sig synderligt for SEO vil formentlig aldrig ramt og påvirket af skræmmekampagnerne. Så Googles taktik er også nødt til at indeholde en vis mængde algoritme ændringer, for at have en bred nok virkning på tværs af alle søgninger.
P.S. Det ville være lækkert med en “få en mail ved nye kommentarer”-funktion her på bloggen 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Baggrunden for, at jeg skrev dette indlæg var bl.a. at jeg netop synes Google i både denne – og andre sager, er nået ret bredt ud. Alt for bredt 🙂
De har jo netop fået en del dækning i den almindelige presse.
Men uanset hvem de rammer med deres skræmmekampagner, så har de tendens til i en vis grad at virke. Rigtig mange webmastere – og selv SEO’ere, tror jo på det Google siger.
Jeg har gennem tiden oplevet adskille tilsvarende skræmmekampagner, hvor der absolut INTET teknisk belæg var for dem, men som mange alligevel er faldet for. En af deres mere “kendte” er den her “helt fantastiske” anti-cloaking teknologi, som Daniel Dulitz skulle have udviklet på Google. Jeg har ved flere lejligheder snakket med Daniel om det og drillet ham – for enten lyver Google, at den slet ikke findes, eller også er den (iøvrigt søde) Daniel helt talentløs. Så kan kan selv vælge – løgner eller talentløs 🙂
Når det så er sagt, så er der bestemt ingen tvivl om, at der er både fornuft og virkelighed i Googles fokus på mobil understøttelse. Det er bare hele den her overdrevede frygt for lige d. 21. april, som er helt ude i hampen.
———
Og ja, vi skal nok få set på en “få mail ved nye kommentarer” funktion. Den jeg har brugt på andre WP-sites synes jeg bare ikke er så god, så vi skal have fundet noget andet og bedre …
Simon Rohde Nielsen skriver
Rigtig godt indlæg fra dig igen, Mikkel!