Hvad betyder ROI ?
ROI er en forkortelse for Return On Investment (i hvert fald i vores branche).
ROI beregnes normalt som den procentvise fortjeneste ved en markedsføringsaktivitet. Hvis du bruger 10.000 kroner på en kampagne og du har en fortjeneste som følge af den på 20.000 kroner, så har du en ROI på 100%
Normalt vil al markedsføring med en dokumentérbar positiv ROI altid kunne betale sig, og bør ikke begrænses af fastlåste budgetter. Hvis du tjener 2 kroner, hver gang du bruger én, hvorfor så sætte et loft for hvor meget du bruger?
Undtagelsen er naturligvis, hvis du ikke kan følge med i leveringen af den vare eller ydelse, du sælger. Men i så fald har du et flaskehalsproblem, som du sikkert bør overveje at gøre noget ved. Men det er en helt anden snak.
Det er ikke altid helt let at måle den nøjagtige ROI på en kampagne. Det kommer noget an på omstændighederne. Indenfor nogle markeder er det f.eks. meget almindeligt, at folk surfer på nettet og researcher i deres arbejdstid, og responderer måske på en af dine reklamekampagner (på deres arbejdscomputer), og når de så kommer hjem, handler de (på deres private computer). Det kan i sådanne, og masser af lignende tilfælde, være umuligt at måle sammenhængen med den respons, du fik på kampagnen og det efterfølgende salg.
Der er også en del markeder, hvor folk surfer og researcher på nettet, men så laver den endelige bestilling eller handel offline. Det gælder f.eks. ejendomsmæglere. Ingen køber huset online, men de fleste starter med at researche her.
Der findes forskellige muligheder for at måle også offline konverteringer, men det bliver for omstændeligt at komme ind på her i ordbogen.
Skriv en kommentar