Hvad betyder EPC ?
EPC er en forkortelse for Earnings Per Click – eller indtjening pr. klik på dansk.
EPC bruges til at beregne hvor meget du reelt set tjener pr. klik på de annoncer, som du har kørende på dit website – hvis du da har det.
EPC anvendes både til at beregne den gennemsnitlige pris du får på affiliate programmer, contextuelle annoncer som Google AdSense og på traditionelle bannerannoncer.
Det er ikke alle annoncenetværk der rapporterer EPC for dig – og det er ikke engang samme måde, dem som gør det, gør det på. Nogle viser EPC, som gennemsnitlig indtjening pr. 100 klik – andre på enkelt kliknivau.
Med Google AdSense skal du selv beregne din EPC. Google oplyser hvor meget din eCPM er (effektiv CPM), hvor mange annoncevisninger og kliks der har været, og hvad din indtjening på de kliks har været. Ud fra det kan du beregne din EPC ved at dividere den samlede indtjening med antallet af kliks. Hvis du f.eks. har tjent 700 kroner, og der har været 1000 kliks, så er din EPC 70 øre.
Det du bl.a. kan bruge EPC til, er at se hvor meget, du egenligt tjener på de brugere, du sender væk fra dit website. For mange websites kan det godt være en god målestok at optimere efter. Det er for mange bedre, at have få der klikker sig væk fra sitet til en høj klikpris – end mange der klikker sig væk, med en lille klikpris. Hvis bundlinien er den samme, så vil de fleste foretrække, at der er færre, der klikker sig væk.
Skriv en kommentar