Nye features, eller bedre kvalitet? – Det svære valg i produktudvikling
Der er ingen tvivl om, at det er langt mere sexet, og lettere at markedsføre, nye feature i et produkt, end forbedringer af de eksisterende.
Dette gælder ikke mindst, når det handler om software, uanset om det er til installation eller SaaS (Software as a Service).
Med Waimea Business har vi den samme udfordring. Det indrømmer vi. Men i det mindste er vi meget bevidste om udfordringen og gør hver dag vores bedste, for at finde den rette balance.
Men hvordan udfolder udfordringerne sig i det daglige, både for os og andre, og hvad gør vi ved det? Det vil jeg beskrive lidt nærmere i dette indlæg.
Kunder kræver nye features, men forventer bedre kvalitet
Generelt oplever jeg, at de fleste ønsker fra kunder handler om nye features. De vil gerne have systemet til at kunne mere.
For den enkelte kunde er ønskerne måske begrænset. Ofte er det bare en enkelt ny ting de savner. Men andre kunder ønsker noget andet og hvis man skal imødekomme dem alle ender det pludselig med en hel masse.
Meget få kunder italesætter ønsker om forbedringer, som man måske ikke på overfladen ligger så meget mærke til. Forbedringer der kan gøre systemet mere stabilt, hurtigere og mere driftssikkert.
Det gælder iøvrigt ikke bare for software. Det er sjældent borgerne i en kommune kræver, at der investeres penge i renovation af kloaksystemerne og der er absolut ingen stemmer for en politiker i at bruge millioner på det. Alligevel forventer vi alle sammen, at lortet fungerer. For nu, at sige det meget direkte.
Og det gælder naturligvis også for software. Vi bliver alle irriteret over software der crasher og langsomme hjemmesider og vi brokker os gerne over det. Men når det kommer til at foreslå, hvad vi kunne tænke os, så bliver det som regel til “nye features” frem for “bedre stabilitet” eller brugervenlighed.
Konkurrenterne udfordrer med nye feature
Når dine konkurrenter udfordrer dig med nye, lækre og opsigtsvækkende features kan det være meget svært, at trænge igennem med et budskab om, at du har fravalgt at hoppe med på vognen og i stedet for har forbedret eksisterende features og rettet gamle fejl.
Glimmer og lækker indpakning vinder ofte, i både markedsføring PR og salg, over god og forbedret basis kvalitet.
Nye features skaber overskrifter og god PR
For at gøre det hele endnu værre er det ikke bare os selv, kunderne og konkurrenterne, som vi udfordres af, når vi skal produktudvikle. Det er også medierne.
For i aviser og magasiner, slår “der er mere sex i nye features” -fænomenet også igennem.
Som et godt eksempel faldt jeg i dagens online udgave af ComputerWorld over nedenstående overskrift.
“… et hav af nye funktioner.” !
Mon de havde fået en tilsvarende omtale, med prominent placering, inkludering i nyhedsbrevet osv, hvis “nyheden” var, at Google Drive nu var blevet mere stabilt, mere brugervenligt og at de havde fjernet en masse unødvendige features? Jeg tror det ikke.
Flere features, gør produktet mindre brugervenligt
Det gælder naturligvis ikke altid. Men ofte.
Hvis vi tager Google AdWords som et godt eksempel, så startede det som et meget enkelt, forholdsvist brugervenligt og let annoncesystem at bruge. Det henvendte sig i høj grad til mindre virksomheder, og de kunne faktisk hurtigt lære at bruge det.
Siden da er der sket meget. Som professionel er det naturligvis lækkert med de mange nye features, men på trods af at AdWords stadig markedsføres overfor små virksomheder kan man på ingen måde sige, at det længere er let at bruge. Det er så proppet med meget avancerede funktioner, og flere kommer hele tiden til, at det selv for folk der ikke laver andet til tider kan være forvirrende.
Vi er også skyldige – vi presser markedet
Jeg indrømmer, at vi også selv er lidt skyldige i denne udvikling. Vi har siden vi startede Waimea Business udvidet systemet med en række nye features, som f.eks. AMP.
Udover, at vi faktisk mener, at det er en rigtig god ide at få AMP’ed sin hjemmeside – fordi det giver større synlighed i Google på den stærkt stigende andel af mobile søgninger, så vil jeg da også gerne indrømme, at det også har det strategiske formål at få vores produkt til at stikke ud på markedet. Stort set ingen andre konkurrenter tilbyder som standard AMP-version af en hjemmeside.
Men vi æder også vores egen medicin. For vi fokuserer faktisk ikke kun på nye features. En af de ting vi har brugt meget krudt på, og fortsat gør, er hastigheds- og konverterings-optimering. Det er ikke en ny feature, men en vigtig forbedring af eksisterende. En hjemmesides “skjulte kloaksystem”, kunne man sige. Måske ikke så sexet på overfladen, men ikke desto mindre helt afgørende for resultaterne.
I forhold til rapportering har vi dog stadig nogle udfordringer at kæmpe med. Alle Waimea Business kunder har adgang til et Client Center, hvor de på en enkel og overskuelig måde kan følge med i hvor mange der besøger deres website, hvor de kommer fra, hvordan de ranker i Google og Bing og hvor mange henvendelser de får.
Men allerede på den korte tid vi har været i luften er der kommet ønsker om at få lige lidt flere tal med. Og nogle af dem har vi da også inkluderet. Men langt fra så mange, som der har været ideer om. Waimea Business Client Center er stadig enkelt og overskueligt, synes jeg, men det er da bestemt en daglig kamp at fastholde det og ikke falde for fristelsen til, lige at tage et tal mere med, når nu der kan være så gode isolerede grunde til det.
Være god for de fleste, frem for bedst for de få
Man kan naturligvis have forskellige strategier med sit produkt, men når man som vi, med Waimea Business, eller Google med AdWords, ønsker at nå ud til en meget stor målgruppe, så nytter det ikke noget, at man kommer til at fokusere alt for meget på, at være helt perfekt for de få på bekostning af produktkvaliteten og brugervenligheden for de mange.
Men hvordan gør man så det?
Der er sikkert mange gode løsninger, men det vi gør er, at vi først og fremmest holder fokus på at bevare brugervenlighed og den rå produktkvalitet. Hver eneste nye forslag til features vurderes ud fra, om det kan skalere, om tilstrækkeligt mange kan have glæde af det og om det kan skade den samlede oplevelse.
Gode ideer fra kunderne takker vi naturligvis for og samler dem sammen. Men vi forklarer også kunderne venligt, at vi ikke kan implementere alle de ideer vi får ind, for så ender Waimea Business produktet med dels at blive for dyrt og dels at gøre det mindre godt for de fleste på bekostning af de få.
Når vi overvejer at medtage en ny feature, så er det en vigtig faktor, at så mange som muligt skal have glæde af den. Og hver gang vi medtager en ny funktion i et interface – som f.eks. vores online rapportering i Waimea Business Client Center, så overvejer vi samtidig, om der er noget vi kan fjerne, efter “en ind – en ud” princippet. Det lykkes ikke altid, men vi prøver så godt vi kan.
Hvad er din erfaring?
Hvad er din erfaring som kunde – og hvad er din erfaring som leverandør?
Du må meget gerne dele dine tanker og erfaringer i kommentarfeltet nedenfor. På forhånd tak 🙂
Skriv en kommentar