Har NOFOLLOW links også værdi?
Som du sikkert allerede ved, er links fortsat et af de vigtigste elementer i Googles vurdering af dit websites autoritet og hvor godt det ranker på relevante søgninger. Det er derfor linkbuilding stadig er et afgørende element i en god SEO-strategi.
Men hvilke links har værdi, og er der nogle typer af links, som ingen værdi har? Mange er af den overbevisning, at links med NOFOLLOW attribut eller links i JavaScript ingen værdi har, men er det nu også hele sandheden?
Det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg …
Alle links har værdi – men hvilken?
Lad mig starte med at slå fast, at alle links har værdi, men at værdien ikke er den samme for alle links.
Nogle links kan have en meget stor brand-værdi. Websites som er højt respekteret og underlagt en stringent redaktionel standard vil typisk have en høj brand-værdi at få et link fra. Det er f.eks. tilfældet med links fra Wikipedia, store aberkendte aviser, online magasiner og visse blogs.
Andre links kan have en meget store trafik-værdi fordi de vises steder hvor mange relevante mennesker klikker på dem. At få en masse (og måske gratis) besøg af en masse mennesker, og måske potentielle kunder, har naturligvis en høj værdi i sig selv, uanset hvilket website de så lige kommer fra.
Endelig er der links, som enten direkte eller indirekte giver en høj SEO-værdi. Det er links, som samlet set er med til at gøre, at Google (og andre søgemaskiner, for den sags skyld) vurderer dit website som mere autoritært. Med en højere link-autoritet er det mere sandsynligt, at du kommer til at ranke på relevante søgninger.
Men hvilke links bidrager så til netop det sidste? Hvilke links er godt for din SEO? Lad os se lidt nærmere på det …
Prominente links giver højere link-autoritet
Som udgangspunkt giver links fra websites, som Google allerede vurderer har en høj autoritet en højere linkværdi. Så et link fra forsiden af dr.dk giver mere end et link fra demib.dk.
Det er derfor naturligvis godt, hvis du i dit arbejde med linkbuilding kan få de mest prominente websites – generelt, og i dit marked, til at linke til dig. Men det er bare ikke nok …
En naturlig linkprofil
Google er i stigende grad blevet rigtig god til at forstå, hvad en “naturlig linkprofil” er. Det vil sige, hvordan links til dit website ville se ud, i forhold til hvis de bare helt naturligt var opstået.
I en naturlig linkprofil indgår en blanding af de fleste typer af links – herunder også NOFOLLOW-links, JavaScript-links, image-links og links fra både mere og mere prominente websites.
I en naturlig linkprofil indgår også en blanding af keyword links og “klik her” links. Hvis alle dine links er keyword-optimerede virker det ekstremt unaturligt.
NOFOLLOW er ikke en sort/hvid lov
NOFOLLOW attributten, som man kan tilføje på et link er, i modsætning til hvad mange tror, ikke en sort/hvid “lov”, som Google skal overholde. Det er derimod blot et signal, som Google kan vælge at bruge, hvis de har lyst (eller, som det i praksis mest foregår, noget deres komplekse algoritmer vurderer de skal).
Nogle NOFOLOW links giver det således god mening, at Google ikke tillægger nogen direkte linkværdi. Det kunne f.eks. være kommentar-links fra debatter og blogs, som ikke er underlagt en redaktionel kontrol, betalte links o.lign.
Men andre NOFOLLOW links giver det bestemt ingen mening, at de ikke tillægger værdi. Det gælder f.eks. links fra Wikipedia. Dette site er yderst omhyggeligt redaktionelt behandlet, der er så godt som ingen udgående links derfra, som ikke er godkendt af op til flere redaktører. Alligevel har Wikipedia valgt, at sætte NOFOLLOW på alle links.
Det giver ingen mening for Google at lytte til det NOFOLLOW-signal. Jeg er således også overbevist om, at links herfra, og fra tilsvarende redaktionelt stærke sites, alligevel har en direkte link-værdi.
Clickstream analyser
Google ser også på, hvordan trafikken på Nettet foregår, hvem der klikker på hvad, hvorfra og hvortil. Både generelt og på de enkelte sites og sider.
Så udover, at det har en direkte trafik-værdi for dig, at få et link som mange klikker på, så er det også en af de mange parametre Google ser på.
Derfor har NOFOLLOW-links og JavaScript-links også værdi
Så for at opsumere …
- Et website der kun har links uden NOFOLLOW, ingen JavaScript-links og måske kun links fra få, men meget prominente websites virker ekstremt unaturligt. Det er meget let for Google at se. Så alene derfor har NOFOLLOW-links en værdi.
. - Vi kan ikke være sikre på, at Google altid læser links i JavaScripts, AJAX eller andre client-layer teknologier. Men nogle gange gør de. Og derfor har de også værdi.
. - Med clickstream analyserne giver links som folk følger værdi i Google. Så uanset format og attributter, vil disse links også have en SEO-værdi.
Så alt i alt: Det er fint nok at arbejde på at få prominente links, links i rene tekstformater og links uden NOFOLLOW attribut, men husk, at også alle de andre links har en værdi, og uden dem, bliver din linkprofil unaturlig og dermed langt dårligere.
Ivan nielsen skriver
Tak for et godt indlæg Mikkel.
Hvor stor en betydning vil man kunne få ud af at blive nævnt i Jyllandsposten, EB mm. Jeg driver siden Theduck.dk hvor vi sælger legetøj mm, og jeg overvejer at gøre noget aktivt for at få link fra nyhedstjenester, men er i tvivl om det er arbejdet hver, her tænker jeg på st det tager tid og penge at få skabt en god pressemeddelelse.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Værdien af god omtale i et stort medie er meget værd alene, uanset om linket skulle have en effekt eller ej. Så hvis du har mulighed for det vil jeg bestemt anbefale det. Når det så er sagt så vil et link fra de store og stærke medier normalt også være virkelig godt for din link-autoritet.