Derfor har mindre virksomheder brug for Google AdWords (se video)
I dette indlæg vil du lære om nogle af alle de muligheder der er for, at målrette dine Google AdWords annoncer bedre. Det giver en større dækningsgrad, mere effektive kampagner og i sidste ende en meget lavere kontaktpris.
Nedenfor kan du se en video, der gennemgår det meste – efter den følger alle detaljerne på skrift, og med skærmbilleder. God fornøjelse … 🙂
Først skal vi lige ha helt styr på, hvad Google AdWords er. Google AdWords er et annonceringsprogram, der giver dig mulighed for, at få de eftertragtede toppositioner i Google. Der er to typer af resultater, når der søges i Google. Den første er de organiske resultater, som vises under de øverste betalte annoncer, hvilket bringer os til den anden type, nemlig Google AdWords.
Herunder ses et billede over en ganske almindelig Google-søgning på ”kjoler”. Den øverste sorte boks indrammer de betalte Google AdWords annoncer og den nederste de organiske søgeresultater.
Men hvorfor overhovedet benytte sig af Google AdWords? Hvilke fordele er der ved det, når man som mindre virksomhed måske, er en smule budgetbegrænset? Præcis, hvad man som mindre virksomhed kan udrette med Google AdWords, og hvordan du får det meste ud af dine annoncekroner, skal vi kigge nærmere på i denne artikel…
Faktum er, at når en hvilken som helst person leder efter, og har brug for, et specifikt produkt eller for den sags skyld en service, så er der ret stor sandsynlighed for, at de leder i Google. Din potentielle kunder leder efter dig! Og Google AdWords kan sørge for, at de rent faktisk finder dig.
Som en mindre virksomhed, kan Google AdWords være en ret attraktive måde at drive trafik til din hjemmeside på, så du kan fremvise dine produkter og service, og i sidste ende sørge for, at det er dig, der kan notere netop denne bruger, som den næste kunde i butikken.
Konkurrer mod de store
Selvom du har en mindre virksomhed, skal du vide, at selv de helt store virksomheder, også har livsnødvendigt brug for, at blive fundet i Google. Det er alfa omega at være til stede præcis på det tidspunkt, hvor dine potentielle kunder søger efter netop det, du tilbyder. Og har du ikke den organiske tilstedeværelse, ja, så kan Google AdWords virkelig være din ven.
Nu tænker du måske: jamen de store virksomheder har da netop den organiske synlighed, der gør, at de bliver fundet i Google. Muligvis, ja, men med Google AdWords har DU altså muligheden for, at konkurrere med de helt store spillere på markedet, uanset om du er nystartet, eller har været i branchen et godt stykke tid. Ikke nok med, at du kan konkurrerer med dem, du kan tilmed trumfe dem, da de organiske resultater altid er under evt. Google AdWords topannoncer. Og nu hvor Google har tilføjet endnu en topannonce, så der er 4, har du endnu bedre muligheder.
Google AdWords tillader lokal målretning
Med den rette Google AdWords opsætning, har dumulighed for, at målrette dine annoncer så lokalt som du overhovedet kan forestille dig. Lad os sige, du har en restaurant i Odense, eller services som af en eller anden grund er begrænset lokalt. Med Google AdWords er det ikke et problem for dig, at ramme præcis det område, du ønsker. Herunder kan du se, hvordan vi har målrette en kampagne direkte mod Odense.
Men hvad nu hvis Odense er lige snævert nok? Ud over at du naturligvis kan medtage flere byer, samt vælge byer du ønsker at ekskludere, kan du også lave en radius målretning: Herunder har vi igen målrettet mod Odense, men derudover har tilføjet en radius på 20 km.
Lad os lige hurtigt tage et kig på muligheden for at ekskludere placeringer også. For netop med disse har du mulighed for virkelig at optimere din ROI, ved at målrette mere præcist og dermed begrænse omkostningerne. Lad os igen sige, at vi anvender by-målretning. Denne gang har vi brug for en større by, og har derfor valgt København. Vi ved dog, at personer fra Frederiksberg, ikke er vores målgruppe – derfor ekskluderer vi dem og sparer dermed annonceringskroner.
Med Google AdWords kan du vise brugerne, hvor du holder til
Som sagt er der virkelig mange muligheder, når du benytter Google AdWords. Du kan f.eks. vise brugerne præcis hvor du holder til, så du er sikker på, de kan finde dig. Generelt set kan man sige, at jo lettere du gør det for dine potentielle kunder at finde dig, desto større er sandsynligheden for, at de rent faktisk ender med at gå ind i netop din butik, hvad enten den er fysisk eller digital.
Skab kontakten direkte fra din annonce
Google AdWords tillader udvidelser – bedst kendt som annonceudvidelser. Den første af dem, har vi netop stiftet bekendtskab med ovenfor: Adresseudvidelse, hvor du kan få vist din fysiske adresse som en del af din annonce. En anden annonceudvidelse, som er meget relevant for dig, hvor kontakt til brugerne = et salg, er opkaldsudvidelse. Her kan brugerne ringe dig op, direkte fra din AdWords annonce. Og du kan spore disse opkald, som en del af dine konverteringer og KPI’er.
Herunder er et eksempel på, hvordan en annonce med opkaldsudvidelse ser ud på mobilen.
Retargeting: Du har helt sikkert set det
Retargeting er en af de ting, som rigtig få ved, foregår. Derfor, hvad enten du ved det eller ej, kan jeg garantere dig, at du har stiftet bekendtskab med denne annonceringsform før. Med Retargeting, kan annoncøren nemlig ”jagte” brugere rundt på nettet med sine bannere. Hvad enten der er tale om generelle bannere om virksomheden, eller bannere med det specifikke produkter eller services, som brugeren netop har kigget på – DET er retargeting.
Men hvorfor er det så vigtigt? Jo, studier viser, at brugere skal påvirkes flere gange, før de træffer deres afgørelse om at købe. Nogle mener, at brugeren skal påvirkes helt op til 7 gange. Derfor er Retargeting et ufravigeligt punkt, når det kommer til annoncering med Google AdWords.
Dedikerede mobilannoncer
Er du en af dem, hvis kunder skal fanges, når de er på farten? Så har Google AdWords et middel til dig i form af dedikerede mobilannoncer. Disse annoncer gør, at du fanger dine potentielle kunder der, hvor de er. Lad os tage et eksempel, som alle kan være med på. For hvad er det, som vi alle har brug for, som der kan opstå akut behov for, og som gør, at vi kommer godt fra start med dagen? Nemlig, KAFFE!
Har du tilfældigvis en cafe eller butik, hvor du sælger kaffe, så vil det være oplagt for dig, at være synlig over for personer, der er på farten – for en ting er sikkert: behovet for kaffe skal nok opstå.
Lad os sige, at jeg netop er denne bruger, hvor det at være på farten, er del af en fast hverdag. Derfor søger jeg, på mobilen, efter ”kaffe to go”. Her har du, som ejer af en kaffebar, en AdWords-kamagne kørende, hvor du annoncerer for netop dette søgeord. På den måde øger du din synlighed over for købsklare brugere.
Herunder ser du et eksempel på, hvordan en dedikeret mobilannonce ser ud, under oprettelsen. Ud over, at annoncen er målrettet mod mobil, er det vigtigt at huske de to annonceudvidelser:
- Adresseudvidelse: så brugerne ved præcis hvor din butik ligger
- Opkaldsudvidelse: så brugerne har mulighed for at ringe dig op, direkte fra din AdWords annonce
Det var lidt om, hvorfor Google AdWords er så vigtigt for dig, der driver en mindre virksomhed. Med Google AdWords styrer du helt selv hvor mange- og hvornår, du ønsker at bruge dine annoncekroner, og du bestemmer også selv hvilke søgeord, du vil have dine annoncer vist for. Google AdWords giver dig med andre ord en smule frihed til at vælge dine kunder selv.
Hos Waimea Digital sidder vi klar til at både store og mindre virksomheder med Google AdWords. Ring til os i dag, og få en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed.
Skriv en kommentar