The Lead Machine: Sådan fik vi 589 gode leads på under en uge – helt gratis!
Det kan være både dyrt, tidskrævende og udfordrende at skaffe gode leads. Ikke mindst når man, som vi, tilbyder konsulentydelser og produkter i en branche med stor konkurrence.
Men sådan behøver det ikke altid at være. I dette indlæg vil jeg beskrive en super god strategi, hvis du vil have mange gode og kvalificerede leads uden at det koster dig noget (andet end din egen tid) – ingen medieomkostninger og dyr produktion.
Og ikke nok med, at denne strategi giver en masse gode leads, så styrker den også den organiske søgemaskineoptimering og din målgruppes positive opfattelse af din virksomhed. Så det er to fluer med et smæk – en strategi der giver både stor effekt på kort og lang sigt.
Er du blevet nysgerrig? Så læs videre her …
Et simpelt koncept, der virker!
Konceptet er sådan set meget enkelt, og det er heller ikke nyt, men alligevel er det alt for få der udnytter denne mulighed.
Ideen er, at bytte noget som din målgruppe har brug for, med deres kontaktinformationer. Helt enkelt. De får noget af dig de ellers skulle betale for, eller bruge kostbar tid på, og til gengæld får du mulighed for at komme i dialog med dem.
Det er en fair trade. Prisen de betaler er meget lille. De er jo ikke tvunget til hverken lange møder med dig, eller at købe noget. Og hvis din virksomhed ellers fremstår troværdig, vil de fleste gerne bytte deres kontaktinfo, for en værdifuld gave.
Gratis er et godt koncept. Folk er helt naturligt glade for at få noget gratis, som har en værdi for dem. Folk deler gerne den slags på de socialer medier, de liker det og linker til det fra blogs, forums og nyheder. Og så kan det give en masse gode leads – og god karme, iøvrigt.
Kort sagt – “gratis” virker!
Spørgsmålet er så hvordan du bedst muligt udnytter gratis-effekten, hvordan du optimerer implementeringen på dit website og hvilke gratis ting, der giver de bdste resultater. Lad os se lidt nærmere på det …
Sådan fik vi 589 gratis leads på under en uge!
Vi har igennem tiden lavet mange typer af gratis kampagner. Den største og fortsat aktive er SEO Monitor – vores gratis SEO-ranking tool. Det har allerede genereret tusindvis af gode leads og rigtig mange nye kunder.
Men i sidste uge lancerede vi så en ny kampagne af en type, som nok er lidt mere overkommelig for de fleste virksomheder at komme igang med.
Jeg har skrevet en god lille SEO bog som jeg, i stedet for som jeg ellers plejer, valgte ikke at sælge, men i stedet forære væk.
Målet med kampagnen var:
- At få genereret nogle gode leads – fra virksomheder med interesse i at få søgemaskineoptimeret deres website. Ved at forære netop en SEO-bog væk fik vi kontakt med lige netop dem der har interesse i dette område.
. - At få (endnu) flere naturlige links – særligt til vores i forvejen gode og populære SEO side. Netop denne måde at få links på er lige præcis det, som Google anbefaler. Lav noget godt indhold, som folk naturligt linker til. Det er naturligvis ikke altid så let, men med en god gratis ting, som denne SEO-bog, linker folk helt naturligt, og er med til at skabe en naturlig linkprofil, der giver gode resultater. Prøv bare at søge på SEO 🙂
. - At få social omtale og stærkt indhold til nyhedsbreve. Det kan ofte være svært, at finde på gode ting at skrive om som virksomhed i de sociale medier og i nyhedsbreve, som gør at folk gider læse det, dele det og like det. En god gratis SEO-bog som denne er et fantsisk element at bruge – i både de sociale medier og nyhedsbrev. Folk læser det, liker det og deler det – og er iøvrigt både glade og taknemmelige for det.
Resultatet af kampagnen er allerede god. 589 kvalificerede leads er virkelig godt. Men det stopper ikke her. Hver eneste dag kommer der nye leads ind. Nogle dage bare et par stykker – andre dage endnu flere. Men hver dag nye leads uden at det koster os en krone.
Det er i sandhed en Mean, Lean Mother F … lead machine 🙂
Hvad skal du forære væk?
Hvis du overvejer at lancere en gratis kampagne, som ovenstående, er det første du skal finde ud af hvad du vil forære væk.
Det letteste er naturligvis hvis det er en internetbaseret ydelse (som SEO Monitor) eller et elektronisk dokument til download. Det bliver straks lidt mere besværligt hvis det er et fysisk produkt du skal sende, omkostninger for dig bliver højere og den tid der går fra folk tilmelder sig til de går gaven bliver meget længere. Det reducerer alt i alt effekten og cost-effektiviten ved kampagnen.
Så jeg vil anbefale, at du prøver at finde frem til et godt elektronisk produkt eller online service.
At lave en service som SEO Monitor er naturligvis en større mundfuld. Vi har arbejdet på det system i mange år (startede faktisk med den første version i mit gamle bureau deMib.com) og det har efterhånden kostet os mange hundrede tusinde i løbende udvikling og drift. Men værdien af denne løsning er så til gengæld også meget høj.
Men det behøver ikke være så omfattende. Det er meget muligt, at der i lige din branche er et behov for et mere enkelt værktøj, en online regnemaskine, eller noget der kan hjælpe din målgruppe med at gøre deres liv eller arbejde lidt lettere. Måske har du allerede nogle interne værktøjer, du kunne lave en online version af, uden de helt store omkostninger. Det er i hvert fald værd at undersøge.
En mere enkel løsning er at gøre, som vi gjorde med den sidste kampagne – at skrive en god lille e-bog, som din målgruppe kan have glæde af. Hvis du kan skrive den selv koster det ikke noget, og selv hvis du skal have en skribent til at hjælpe dig behøver det ikke koste så meget.
Den SEO-bog jeg har skrevet til kampagnen er på 38 sider, men så lang behøver din bog ikke nødvendigvis at være, for at skabe værdi. Måske er det bare nogle få sider – f.eks. med 10 gode tips, der er relevante for dine kunder.
Men det kan også være andet end en ebog. Det kunne f.eks. være et regneark, hvor du har gjort det let at regne nogle ting ud, som er vigtigt for din målgruppe. Det kunnevære disponeringer, eller berenginger af omkostninger eller skatteforhold i forbindelse med det du tilbyder. Noget som kunderne ellers selv skulle bruge tid og kræfter på – eller måske endda betale deres revisor for at regne ud. Lav det for dem i et standard regneark og forær det væk. Det vil de blive rigtig glade for, og mange vil garanteret gerne give deres kontaktinformationer i bytte for det.
Teknisk implementering
Når du har fundet ud af, hvad det er du vil forære væk i bytte for relevante kontaktinformationer skal du have implementeret en teknisk løsning, der kan håndtere det. Og naturligvis helst helt automatisk.
Alt efter hvilket CMS du benytter findes der muligvis færdige løsninger, som du kan overveje at bruge. Vi bentter WordPress, som der jo fndes ekstremt mange plugins til. Men efter en gennemgang af de plugins der findes, som kunne bruges til en gratis kampagne som denne måtte vi konkludere, at de ganske enkelt ikke var gode nok. Enten var de ikke blevet holdt opdateret, så de fuldt ud fungerede med den nyeste WordPress version, eller også var der alvorlige fejl eller mangler.
Så vi valgte at lave vores eget WordPress plugin, der kan håndtere gratis-kampagner.
Vi har lavet vores løsning, så det er let at sætte flere forskellige kampagner op. For hver kampagne kan vi definere hvilken fil der skal kunne downloades, hvilke form-felter vi krøver udfyldt, hvad der skal stå på de forskellige download og response-sider, hvor mange downloads hver bruger registrering giver adgang til samt hvor lang tid det download link systsmet sender gælder.
De to sidste ting er en vigtig detalje. Vi vil jo gerne have, at hver eneste der får denne gratis bog også afgiver deres kontaktinformationer til os. På den anden side skal det også være let og smertefrit at få den. Så vi har valgt en løsning, hvor folk modtager en email fra os, når de har indsendt formularen – så er vi siker på det er dem, med et link til download a bogen. Vi har så sat udløbet af dette unikke, og encodede link til 3 dage, og med mulighed for to downloads. Nogle vil måske gerne downloade den direkte til både desktop og telefon, og det skal de naturligvis have lov til.
Når det hele er sat op er det meget enkelt for os at indsætte kampagnen på en WP side, eller blogindlæg. Det gør vi via en såkaldt short code – en kort tekst streng med den rette kampagne ID. Resten klarer systsmet helt automatisk for os.
Alle tilmeldinger, med information om downloads osv, gemmes i en tabel i databasen og vi har inkluderet en simpel rapportering og enkel måde at trække listen ud.
Gratis-kamapgne plugin følger GRATIS med i Waimea Business
Som Waimea Business kunde får du gratis adgang til at benytte dette nye plugin. Det er som alle tekniske features inkluderet i prisen.
Den eneste omkostning du har er således til fabrikation af det du vil bytte væk, samt – alt efter hvilken Waimea Business pakke du har, omkostninger til opsætning af kampagnen. Men de er meget beskedne.
Vi kan også hjælpe dig med at skrive f.eks. en lille e-bog, hvis det er det som du ønsker at forære væk. Vores dygtige tekstforfatter kan på baggrund af en snak med dig, eller materiale du allerede har, skrive en fin lille e-bog og sætte den pænt op.
Hvis du ikke allerede er Waimea Business kunde, så er dette måske en god anledning til at overveje at blive det. Du får med Waimea Business en hjemmeside-løsning, der ikke alene er top-optimeret på alle fronter, men også adgang til nye features som dette – nye redskaber til en mere effektiv forretning, uden at det koster dig ekstra.
Du kan læse mere om Waimea Business her – eller kontakte os via nedenstående formular, e-mail på: info@waimea.dk eller telefon: 78 76 10 30
Skriv en kommentar