Her køber du dine julegaver til ham, hende, børn og teenagere i år
Pricerunner offentliggjorde for et par uger siden en undersøgelse, der viser hvilke julegaver der er mest populære i år hos henholdsvis mænd, kvinder, børn og teenagere.
Spændende undersøgelse, tænkte vi, men hvem er det så, der ranker bedst på lige netop de mest populære julegaveønsker? Hvem er det der får salget? Hvor er det mest sandsynligt, at du dine julegaver fra?
Det satte vi os for at undersøge lidt nærmere. I dette indlæg får du resultatet …
Pricerunner har opdelt deres julegave-undersøgelse i fire kategorier: Julegaver til mænd, kvinder, børn og teenagere. Vi har beholdt den samme opdeling i vores undersøgelse, da produkterne i hver kategori er så forskelige, at det også i høj grad er forskellige websites der er mest relevante – og mest synlige.
Vi har (naturligvis) brugt SEO Monitor til at lave ranking-analyserne med. Vi har i analyserne medtaget alle de produkter, som er medtaget i Pricerunners undersøgelse.
Med SEO Monitor kan vi udregne dem samlede værdi af rankings, på tværs af keywords og både Bing og Google. Resultatet er en samlet “score” på en skala fra 0-100.
Det færdige resultat af analyserne kan du se nedenfor – på de 4 Markeds-Hitlister:
Julegaver til ham – julegaver til manden
Med udgangspunkt i Pricerunner-analysen har vi brugt følgende keywords i ranking-analysen i SEO Monitor:
- Apple TV
- Apple Watch
- Bose QuietComfort 25i
- Canon EOS 1200D
- Chromecast
- Dolce Gusto Piccolo
- Fifa 16
- Garmin Vivofit 2
- iPad Air
- iPhone 6S
- Macbook Air
- Samsung UE55JU7005
- Sonos Play:1
- Sony PlayStation 4
- Træningstøj
Ikke så overraskende ligger Pricerunner i toppen af listen. De dækker alle ovenstående produkter og er generelt et meget prominent og veloptimeret webste.
På samme måde er det helt logisk – og relevant i forhold til de udvalgte julegaver og keywords, at Elgiganten ligger i toppen som nummer 2.
Lidt mere overraskende er det at se, at de næsten 3 placeringer, efter dba.dk, er domineret af amerikanske websites! Det skyldes naturligvis til dels, at mange af de populære produkter, vi har medtaget i analysen, har internationale navne. Men det skyldes også, at de fleste danske websites, der gerne vil sælge de her produkter har optimeret deres websites for lidt og for dårligt. Det er overraskende uambitiøst og uprofessionelt!
Vi skal helt ned på en 9. plads for at finde den næste danske butik – og det er Fona.dk. På en 11. plads kommer Bilka.dk.
Det nye store elektronik-varehus Power.dk finder vi først helt nede på en 42. plads med en relativ (index) score på blot 10. De er endda faldet voldsomt i samlet synlighed siden julesalget satte ind, som du kan se af den historiske graf her. Det er virkelig pinligt!
Her har vi en af de største danske satsninger på elektronik-området i årevis, de har brugt millioner på markedsføring, men har tilsyneladende ikke afsat ret mange – om overhovedet nogle, til at sikre en ordentlig synlighed på Nettet og i søgemaskinerne. Hvilke årti lever de i? Havde de afsat blot 5-10% af deres samlede marketingbudget i forbindelse med lanceringen til SEO, så kunne de have været dominerende nu. Men de har de så åbenbart valgt at lade være med. Mystisk strategi i 2015!
Ingen andre, at de mange danske websites der sælger ovenstående produkter til danske mænd får et ben til jorden i denne julehandel. Jeg undres over, den mangel på seriøse ambitioner og målrettet optimering, der øjensynligt præger denne branche.
Du kan se den fulde top 100 liste over hvilke websites der ranker bedst, når der søges på de mest populære julegaver til manden her.
Julegaver til hende – julegaver til kvinden
Med udgangspunkt i Pricerunner-analysen har vi brugt følgende keywords i ranking-analysen i SEO Monitor:
- Calvin Klein Parfume
- Celine
- Clinique Hudpleje
- Daniel Wellington Damur
- iPad Air
- iPhone 6S
- Jane kønig Love Tag
- Kähler Vase
- Kubus lysesatge
- Lyngby Vase
- MAC Makeup
- Macbook Air
- Mads Nørgaard Bukser
- OPINeglelak
- Royal Copenhagen Skål
Pricerunner ligger også i denne analyse nummer 1. Men som sagt, det er ikke så underligt – Pricerunner er et vloptimeret website, der har næsten alle produkter og som har en god autoritet i søgemaskinerne.
Magasin på 2. pladsen og Trendsales på 4. pladsen er også helt logisk, når det handler om gaver til kvinder. På en 6. plads finder vi luxoliving.dk og det er imponerende. Det er flot at en mindre og ikke så gamel virksomhed klarer sig så godt, indenfor et lukrativt segment som dette. Flot gået!
Imerco og og Elgiganten sniger sig lige med på en top 10 med en relativ score på 30 og 26 – så med ca. 1/4-del af den synlighed som Pricerunner har dette segment – julegaver til kvinder.
Det Østerbroske dameblad Politiken finder vi først på en 19. plads – men nu er det her Internet-pjat jo heller ikke noget, som avisbranchen helt rigtig har forstået 🙂
Du kan se den fulde top 100 liste over hvilke websites der ranker bedst, når der søges på de mest populære julegaver til kvinden her.
Julegaver til børn
Med udgangspunkt i Pricerunner-analysen har vi brugt følgende keywords i ranking-analysen i SEO Monitor:
- Lego City
- Barbie
- Brio Dukkevogn
- CD-afspiller
- Frost
- Geomag
- Kostumer
- Legekøkken
- LEGO Dimensions
- Lego Friends
- Lego Star Wars
- Nerf Gun
- Sands Alive
- Symaskine
- Wheely Bug
Øverst på listen finder vi Pricerunner igen og son nummer to br.dk. Ikke så overraskende og meget relevant. Toys R Us er også med i toppen på en 3. plads. Lego og Eurotoys finder vi i bunden af top 10 på henholdsvis en 7. og en 8. plads.
Så alt i alt ser resultatat for julegaver til børn noget bedre ud, end for de to første områder. Der er dog stadig en høj dominans af de helt store udbydere. Vi skal helt ned på en 9. plads for at finde en mere “almindelig” webshop og der er kun få andre på en top 25.
Værd at bemærke er det også, at Bilka igen dukker op i en top 10 – som nummer 6. De gør det flot på en bred gruppe af varer. Coope er også med her, med deres webshop, på en 11. plads. Det er også flot, særligt i betragtning af, at de først for nyligt har trappet op på dette område.
Du kan se den fulde top 100 liste over hvilke websites der ranker bedst, når der søges på de mest populære julegaver til børn her.
Julegaver til teenagere
Med udgangspunkt i Pricerunner-analysen har vi brugt følgende keywords i ranking-analysen i SEO Monitor:
- Apple Watch Sport
- Assassins Creed: Syndicate
- Beats by Dr. Dre Solo2 Wireless
- Bose SoundLink Mini II
- Chromecast
- FIFA 16
- Garmin Vivofit 2
- GoPro Hero4 Black
- iPad Air Tablet
- iPhone 6S
- Macbook Air Bærbar
- Nike Free Herresko
- PlayStation 4
- Samsung UE32J5505
- Starcraft 2 Legacy of the Void
Også i denne kategori ligger Pricerunner numer 1. De gør det godt! Elgiganten finder vi også i top her – meget naturligt, når man ser på de julegaver teenagerne efterspørger i år.
Coolshop er næsten med i en en top 10 – på en 11. plads med med en relativ score (index tal) på blot 20. Det undrer mig faktisk lidt, at de ikke trænger bedre igennem på netop dette område!
Men så finder vi heller ikke flere danske webshops i dette segment i top 10. Det er sgu for dårligt! Power.dk er igen helt nede på en 15. plads med en relativ score på blot 15 og Komplett.dk skal man helt ned på en 22. plads for at finde!
Der optræder ret mange udenlandske websites og shops på denne liste. Det er et klart udtryk for, at de danske butikker – bortset fra de få jeg har nævnt, gør det alt for dårligt.
Helt ærligt, hvis udenlandske butikker kan dominere med engelsksprogede sites på søgninger danskere laver i Google.dk, så skal danske webshops satme til at tage sig sammen! Det er sgu et noget trist syn, det her!
Du kan se den fulde top 100 liste over hvilke websites der ranker bedst, når der søges på de mest populære julegaver til teenagere her.
Waimeas samlede undersøgelsen er blandt andet omtalt på DetailforFolk.dk.
Casper Nielsen skriver
det godtnok smart! chromecast har solgt helt vildt! 🙂 fik også selv en!