Hvad sælger i en krisetid?
Mange virksomheder er hårdt ramt af krisen. Mange har allerede mistet meget salg, nogle hart måtte lukke helt ned. Kun få oplever mere salg.
Men midt i denne meget alvorlige kriser er det vigtigt at vi, som virksomheder, også tænker kreativt og ikke lader os slå helt ud. For faktum er, at selvom mange er hårdt ramt, og nogle produkter pludselig er helt umulige at sælge, så er der faktisk også – helt legitime, muligheder for at øge salget på andre områder.
I dette indlæg skal vi se lidt nærmere på dette – og det som også kaldes “affordable luxury”.
FDIH: Corona rammer danske netbutikker vidt forskelligt
FDIH – Foreningen for Dansk Internet Handel, offentliggjorde d. 17 marts en undersøgelse af, hvordan danske webshops er påvirket af krisen.
Konklusionen er, at kun hver fjerde danske netbutik ikke er påvirket af coronavirussen. Salget er faldet i over halvdelen af webbutikkerne, og lidt under en tredjedel oplever mere salg.
Blandt de virksomheder, hvor salget er gået meget frem nævnes bl.a. Nemlig.com, Power, Coolshop, Med24, Apuls, der sælger udstyr til hjemmetræning og Luksusbaby.dk.
Du kan læse hele undersøgelsen her.
Vi har altid brug for lidt luksus
Når der opstår en krise, som kan have økonomiske konsekvenser, får det en meget hurtig indflydelse på hvad folk køber – eller hvad de kan købe. Det fremgår også meget tydeligt af FDIH-undersøgelsen.
Når der er usikkerhed om hvad fremtiden bringer, om man kan beholde sit job og indtjening, så udskyder de fleste – meget naturligt, de store investeringer i f.eks. lækre nye biler, og store ombygninger af vores huse. Og de store udlandsrejser er naturligvis helt umulige lige nu.
Men vi har stadig brug for luksus i vores hverdag. Ikke mindst os, her i den rige del af verden. Men det bliver så – for en periode, nogle andre ting vi kaster os over.
Min gode ven Martin Thorborg fortalte, som et godt eksempel om, at han ved den sidste krise sad i bestyrelsen for BilligVVS. Da krisen ramte stoppede salget af udstyr til de store ombygninger af f.eks. hele badeværelser. Men til gengæld så de hurtigt en stigning i lidt mindre luksusting, som en lækker ny vandhane eller bruser – ofte til mange tusinde kroner.
Jeg oplevede også i den sidste krise, at salget af store biler – som f.eks. de prangende SUV’ere, stoppede nærmest fra den ene dag til den anden. Til gengæld kunne jeg konstatere, at salget af lækre – og lidt dyre, silkeslips, små diamantringe og tilsvarende luksus steg.
Det er det som også betegnes (på engelsk) som “affordable luxury” – luksus vi har råd til.
Måske har du, i dit sortiment af varer noget som mange kunne ville finde interessant lige nu. Nogle lidt mere overkommelige luksus-varer, som kan forsøde tilværelsen i en svær tid. Hvis det er tilfældet, så bør du nok overveje, at skrue lidt op for markedsføringen af dem – fremhæv dem på dit website, optimer landing-sider for dem og kør måske nogle kampagner.
Produkter der tjener et formål i krisen
Når nu vi alle sammen pludselig skal være så meget hjemme er der mange produkter, som der med garanti vil blive en større efterspørgsel på. Underholding, legetøj til ungerne, tegneredskaber, gode bøger, film osv.
Nemlig.com – som ellers, mildt sagt, ikke har manglet kunder i denne krise, har lavet en særlig sektion, som de har fremhævet på forsiden, med “indendørs hygge til hele familien”. Det er en rigtig god ide.
Power har på forsiden blandt andet fremhævet produkter, som kan bruges til at forbedre din hjemmearbejdsplads.
Coolshop har på deres forside også fremhævet produkter til hjemmearbejdspladsen og produkter der kan underholde familien i en tid hvor vi ikke kan komme så meget ud.
Måske har du også, i dit sortiment, nogle produkter som folk kunne være særligt interesserede i lige nu. Fremhæv dem på forsiden af dit website, del dem i de sociale medier, skriv om dem i dit nyhedsbrev og overvej at sætte f.eks. en Google Ads eller Facebook Ads kampagne op på dem.
Når virksomheden lukkes helt ned hvad gør man så?
Der er en hel række virksomhedstyper lige nu – bl.a. resturanter, spillesteder, behandlere og frisører, som er blevet pålagt at lukke helt ned. Det er naturligvis et meget hårdt slag for dem.
På trods af de vedtagne hjælpe-pakker er det dog stadig en god ide, at overveje om der er mulighed for, at holde lidt gang i forretningen – fastholde kunderne og tjene lidt, som supplement til den delvise dækning hjælpe-pakkerne giver.
For mange af de nedlukkede virksomheders vedkommende er salg af gavekort en oplagt mulighed. Det skrev lidt lidt om i sidste uge.
Indenfor restaurationsbranchen er mange i gang med at tilbyde take-away – nu hvor kunderne ikke kan få adgang restaurantens lokaler. Det er en god ide, for vi vil stadig gerne have noget lækkert mad.
Ikea og mange andre større varehuse har valgt at fremhæve muligheden for “klik og hent” – køb online, og hent i deres udlevering. På den måde kan kunderne stadig få varer, selvom selve varehuset er lukket.
Hold fast i kunderne – også hvis du ikke lige har noget du kan sælge
Det er ikke sikker at nogle af ovenstående ideer kan bruges for lige netop din virksomhed. Og det er muligt, at du ikke kan finde på andre måder, at beholde lidt af din omsætning.
Men en ting du kan gøre – og som de fleste virksomheder kan have glæde af er, at forsøge at fastholde dine kunders interesse for og tillid til dig. For om forhåbentligt ikke så længe vender hverdagen tilbage og så er det vigtigt, at kunderne stadig husker dig.
En oplagt mulighed for de fleste er, at få skrevet nogle gode nyhedsbreve, blogindlæg (som dette) eller lave nogle videoer. Selv videoer behøver faktisk ikke være så kompliceret.
Hvis du f.eks. er fitnesstræner, behandler, driver restaurant, er håndværker eller har en butik der er lukket så er det oplagt at lave nogle gratis videoer hvor du viser hvordan man kan træne derhjemme, lave noget god mad eller laver simple reparationer i hjemmet.
Du kan optage det med din telefon – hvis du ikke har andet udstyr, og uploade vidoerne til Facebook og YouTube. Hvis du, som os, gerne vil vide hvordan du gør nogle ting online kan jeg anbefale programmet Camtasia.
Vi havde lige inden krisen lavet en video-version af vores gratis SEO Guide. Den har vi gjort lidt ekstra for at fremhæve – nu hvor mange har fået en del ekstra tid de gerne vil bruge på noget fornuftigt. Vi er igang med at lave nogle flere. Du kan se videoen nedenfor.
Del dine gode ideer til mere salg …
Jeg håber at ovenstående ideer kan inspirere dig til hvordan du kan holde gang i salget – på trods af krisen. Vi vil løbende dele de ideer der dukker op.
Måske har du nogle andre ideer. Hvis du har, må du meget gerne skrive dem i kommentarfeltet nedenfor.
En god ide mere – omstil din produktion (om muligt) …
Jeg hørte lige om en virksomhed, der normalt producerer juice til restauranter og hoteller. Den forretning er af naturlige årsager lidt død nu. Så de er igang med at omstille produktionen til håndsprit (hvilket lød som en mindre udfordring) – som der jo er rigtig meget mangel på.
Endnu et godt eksempel på en virksomhed der, med lidt kreativ tænkning, har formået ligefrem at vækste virksomheden her midt i krisen …
https://nyheder.tv2.dk/video/MVlFcFNvVEhScldMeEMyUzlwVm9DZEMya1FxT0UzZDM=