Har alle brug for SEO? Eller måske Indirekte SEO?
Nu har du i årevis fået tudet ørene fulde af, hvor vigtig SEO er. Ikke mindst fra søgemaskinenørder, som undertegnede.
Men er SEO virkelig så vigtigt for alle websites og i alle brancher? Er det vigtigt for dig?
Det vil jeg forsøge, at give nogle fornuftige svar på i dette indlæg …
SEO er ikke for alle
For langt de fleste websites og langt de fleste brancher er det vigtigt, at være synlig i søgemaskinerne. Ganske enkelt fordi, mange i målgruppen finder det de leder efter der.
Men der findes enkelte områder og brancher, hvor der søges meget lidt, eller hvor det er meget svært, at identificere de rette søgebrugere.
Det er dog meget længe siden jeg selv er stødt ind i sådan et eksempel. Men det findes givetvis stadig derude – smalle sære nicher, jeg ikke lige kender til.
Men der kan også være andre gode grunde til, at SEO ikke lige er noget for dig.
Hvis du f.eks. befinder dig i en industri, hvor konkurrencen er så hård på alle dine keywords, at det vil kræve flere resurser end du har, at komme på side et med tilstrækkeligt mange af dem, så kan SEO vise sig at være spild af penge.
Hvis dit SEO budget kun rækker til, at komme på side 2 eller 3 – eller derunder, så har det reelt set ingen værdi. Og så er det bedre, at bruge de prnge på noget andet.
Som den Amerikanske krigshelt, George S. Patton sagde:
No bastard ever won a war by dying for his country.
Indirekte SEO
Hvis ovenstående passer på din situation – hvor unik den så end måtte være, så bør du overveje om der er muligheder i Indirekte SEO.
Og hvad mener jeg så med Indirekte SEO?
Indirekte SEO er en betegnelse jeg bruger om SEO strategier, hvor der optimeres mere indirekte mod målgruppen – i en anden, sekundær kontekst, end normalt.
Første gang jeg kom på, og brugte denne strategi var for over 15 år siden, da en større chokoladeproducent ønskede, at blive mere synlig i søgemaskinerne.
Men efter lidt research måtte jeg konstatere, at næsten ingen af deres forbrugere søgte i søgemaskinerne efter deres chokoladeprodukter – dengang.
Min research viste så til gengæld, at der var en spirrende interesse for opskrifts-sites og at mange af dem der søgte efter den slags var ude efter eksotisk og spændende mad – nye opskrifter og kulinarisk inspiration.
Jeg foreslog derfor chokoladeproducenten, at de skulle lave et gourmet mad-websites med opskrifter der alle skulle have det til fælles, at der ville være chokolade i dem – som et bredt, men dogmatisk tema.
Det bruges jo chokolade i mange retter – herunder også mange varme retter fra bl.a. Sydamerika. Man kunne lave et super fedt content site med opskrifter, artikler om chokolade, dyrkning, forædling, sorter osv. Artikler, diskussioner, opskrifter og video.
Det er det jeg vil kalde en god Indirekte SEO strategi. Det er det som nogle i dag, mange år efter, vil kalde en Content Marketing strategi – noget også meget store virksomheder er begyndt på.
Med denne strategi fanger man dem, der slet ikke vidste, at de var på udkig efter noget med (f.eks.) chokolade – vi tiltrækker dem i en anden kontekst og får deres øjne op for det vi afsætter.
Du kan bruge samme tankegang, hvis du lider af samme problem som denne chokoladeproducent gjorde dengang.
I denne nylige artikel beskriver Lisa Lacy hvordan selv store brands som Coca Cola og Taco Bell – der ellers tidligere havde typiske og kedelige corporate websites har investeret massivt i Content Marketing strategier, hvor de i stor stil forsøger, at imødegå deres forbrugeres behov for viden, undrrholdning eller andet.
Spørgsmålet er, hvad man så lige skal finde på. Hvad er en god Content Marketing – eller Indirekte SEO strategi gir dig?
En god fremgangsmåde er, at undersøge nærmere hvordan din målgruppe søger. Det er et stykke researcharbejde, som kræver en meget kreativ og bredspektret tilgang. Du skal finde ud af hvad din målgruppe også søger på, som du potentielt kunne byde ind med noget relevant og stærkt på.
Er SEO vigtigt for dig?
Måske ved du det allerede. Måske ved du at SEO er vigtigt for dig og er allerede i fuld gang med søgemaskineoptimeringen.
Måske ved du allerede, at SEO bestemt ikke er noget for dig. Måske har du gjort dig dyrtkøbte og bitre erfaringer.
I det sidste tilfælde vil jeg, med al respekt godt udfordre dig lidt …
Er du sikker på SEO ikke er rigtigt for dig? Ved du hvorfor?
Er det fordi du ikke kan trænge igennem – med dine (begrænsede) resurser på nogle som helst af dine keywords – selv de lidt mindre søgte?
Er det fordi stort set ingen søger efter det du tilbyder? Måske er det noget ingen rigtig ved findes – og derfor ikke søger efter endnu?
Hvis du stadig nikker ja har du så overvejet Indirekte SEO strategier?
Hvis ikke du har det, så bør du absolut gøre det. For faktum er, at din målgruppe med næsten 100% garanti også er på Nettet – som alle andre og de bruger også Google, uanset at de måske ikke lige søger målrettet efter det du tilbyder.
Men så må du overveje – som i chokolade-eksemplet, om du kan fange din målgruppe når de leder efter noget andet, hvor du kunne byde ind med relevante informationer.
Skriv en kommentar