Gratis Ranking og Visibility Analyse
I arbejdet med SEO – at skabe større synlighed i søgemaskinerne, er det naturligvis vigtigt, at holde øje med hvor godt du ranker på dine vigtigste keywords, hvor godt du er indekseret og hvor mange der linker til dig.
Der findes mange tools der kan hjælpe dig med det, men desværre er de fleste enten mangelfulde, unøjagtige, uoverskuelige og besværlige at bruge eller dyre.
Vi har derfor udviklet en helt ny SEO Ranking og Visibility service, der giver dig alt dette – og meget mere, i en super brugervenlig, nøjagtig og stabil version – helt gratis! Waimea SEO Monitor.
Vi har åbnet for tilmelding. Opret en konto nu og tilføj det, eller de websites du ønsker at overvåge med det samme. Nedenfor vil vi forklare lidt nærmere, hvad du får med Waimea SEO Monitor og hvordan du kan bruge de forskellige SEO Ranking og Visibility analyser i dit arbejde med SEO.
Keywords og konkurrenter
Udgangspunktet for overvågning af et website på SEO Monitor er, udover det domæne du ønsker at overvåge, de keywords og konkurrenter du vil basere overvågningen på.
For hvert website du ønsker at overvåge, kan du helt gratis opsætte op til 20 keywords og 10 konkurenter. De keywords du definerer er dem vi bruger til at tjekke dine, og dine konkurrenters rankings i Google og Bing og opbygge Konkurrenthitlisten. Du skal vælge de top-keywords, som er vigtigste for dig.
Du kan vælge også, at definere en foretrukken URL på dit website for hvert keyword – den side, som du helst vil ranke på det pågældende keyword med. Det vil fremgår af ranking rapporten, om du ranker med denne, eller en anden URL.
Grunden til, at du også skal definere en, eller flere, konkurrenter er, at en stor del af analyserne i SEO Monitor baserer sig på forholdet mellem dine resultater og konkurenternes.
SEO handler jo i høj grad om, at du skal klare dig bedre end konkurrenterne – at du skal være mere synlig end dem. Flere sider indekseret giver bedre muligheder. Flere links giver større autoritet og bedre rankings giver flere besøgende. Ved at definere dine konkurrenter, kan du følge både din og deres udvikling i forhold til hinanden.
Visibility Score
Med SEO Monitors Visibility Score får du et samlet udtryk for din synlighed i søgemaskiner – et enkelt tal, som du kan forholde dig til måned for måned og sammenligne med de konkurrenter du overvåger.
Visibility Score tager alle data fra SEO Monitor med i beregningen. De vægtes naturligvis forskelligt – rankings er f.eks. et vigtigere signal end indekserede sider, og antallet af unikke domæner dig linker til dig vigtigere end hvor mange unikke links du har.
Men du behøver ikke at vride din hjerne, og spilde din tid på, at forstå detaljerne i denne beregning. Det ordner vi for dig og vi justerer løbende beregningen, så den til enhver tid giver et troværdigt billede af virkeligheden.
Resultatet vil altid være en Visibility Score på en skala fra 0-100 – hvor nul er rigtig skidt og 100 er perfekt. En Visibility Score på 30-70 er OK. Hvis din Visibility Score er lavere end det har du seriøse udfordringer. Er den højere, så kan du bestemt være stolt – og måske er det så tid til, at øge dine ambitioner og forsøge, at komme til at ranke på endnu flere keywords.
Ranking Analyser
En meget central del af SEO Monitor er naturligvis Ranking Analysen. Måske er det alene derfor, at du er blevet interesseret i SEO Monitor.
Ranking Analysen i SEO monitor adskiller sig væsentligt på 4 punkter, fra de fleste andre Ranking Analyser på markedet:
- Ranking data indsamles fra computere i det land du har valgt
- Rankings vises i en overskuelig tabel
- Du kan se både dine og dine konkurrenters rankings
- Der udregnes en Ranking Score på tværs af alle keywords og søgemaskiner
Der findes mange online ranking tools på markedet. De fleste af dem påstår (hvis de da overhovedet gider forklare det), at det er godt nok, at søge på Google.dk med danske indstillinger, hvis du vil have danske resultater. Men det er det ikke!
For at indsamle ranking data der er så tæt på det en gennemsnitlig dansk Google bruger ser, så er det nødvendigt, at indsamle denne data fra anonymiserede computere placeret i Danmark. Det gør vi på Waimea SEO Monitor og det er din sikkerhed for, at du får de mest præcise resultater.
Nedenfor kan du se et eksempel på en simpel ranking analyse for SAS.dk og nogle af deres online konkurrenter.
Et af de største problemer med ranking analyser – selv hvis de bliver præsenteret på en så unik og overskuelig måde som ovenfor er, at få et brugbart overblik over udviklingen fra uge til uge.
Nogle keywords går du måske lidt frem på i Google, lidt tilbage på i Bing og omvendt på andre. Men hvor meget er du samlet set gået frem eller tilbage? Og hvordan ser det ud i forhold til dine knkurrenter?
Det er komplet umuligt at bevare et godt overblik over, med mindre ranking data aggregeres på en fornuftig måde. Og det er lige præcis det vi gør på SEO Monitor.
Vi har udviklet vores helt egne (og iøvrigt i USA patentansøgte algoritmer) til aggregering af ranking data, så du får det mest korrekte tal der er muligt.
En høj ranking i Google er jo ikke lige så god som en høj ranking i Bing, og en nummer 1 ranking i Google er langt mere værd end en nummer 7, 10, eller 12 ranking. Alt dette tager vores Ranking Score algoritme højde for så du kan stole på, at det tal du ser – på en skala fra 0-100 er præcist og så du, over tid, kan sammenligne det med dine konkurrenter.
For at opnå en Ranking Score på 100 skal du ligge nummer 1 på alle dine keywords i både Googl og Bing. Det sker stort set aldrig. De fleste må, i bedste fald, leve med en Ranking Score der ligger lidt – eller meget, under 100.
Backlink Analyser
En af de vigtigste faktorer for gode rankings i både Google og Bing er fortsat links. Du kan læse de mange gode indlæg vi har skrevet på bloggen om linkbuilding her. Derfor er Backlink Analyserne i SEO Monitor også en meget vigtig, og detaljeret del, af den samlede rapportering.
Vi har opdelt link-analyser i fire forskellige selvstændige analyser:
- Backlink Domain Report
- Backlink IP Report
- Backlink IP Subnet Report
- Backlink Count Report
Alle fire rapportsider er opbygget på samme måde – de består hver af 4 charts, der viser udviklingen over tid:
- Antallet af dine links
- Antallet af dine links sammenlignet med konkurrenterne
- Link Score værdien sammenlignet med dine konkurrenter
Link Score værdien udregnes efter samme type algoritmer, som vi også bruger til Ranking Score beregningerne. Det er en vægtet og relativ beregning, der viser den samlede indekserings-værdi på tværs af søgemaskiner og normaliseret på en skala fra 0-100, så det er meget lettere at overvåge og sammenligne over tid.
I modsætning til Ranking Score tildeles det site – dit eller eller den af konkurrenterne der nu engang har flest links, en Link Score på 100. Ud fra denne beregnes så de andre sites relative Link Score, så du kan se hvor langt de befinder sig fra hinanden.
Nedenfor kan du se et eksempel på det sidste chart – sammenligningen af Link Score på tværs af sites:
Indexing Analyser
En vigtig faktor for din synlighed i søgemaskinerne er også, hvor mange sider du har indekseret. Lidt forenklet sagt, kan man sige, at hver side på dit site er en “lotterikupon”, som giver dig en mulighed for at ranke på et eller flere keywords. Jo flere sider du har indekseret med unikt indhold – jo flere “lotterikuponer” har du.
Indekseringsrapporterne er opbygget på samme måde, som link rapporterne og samme aggregeringsalgoritmer bruges til, at beregne en Indexing Score for dit og dine konkurrenters websites.
Nedenfor kan du se et eksempel på, hvordan Indexing Score analysen, der sammenligner dit og dine konkurrenters samlede indeksering.
Udover de samme tre typer af charts, som du også får med backlink data og rankings, får du med indekseringsrapporten to mere, der viser hvordan din indeksering fordeler sig på Google og Bing, der er de to søgemaskiner vi p.t. indsamler data fra.
Google PageRank
Som du måske ved, er Google stoppet med at opdatere den offentlige PageRank værdi. Vi har dog, af historiske årsager, valgt fortsat, at medtage Google PageRank i SEO Monitor – indtil videre.
Det er bare vigtigt at du forstår, at da denne data ikke længere opdateres i Google, så vil du ikke se noget udvikling her – hverken op eller ned. Og hvis du, eller dine konkurrenter, har lanceret jeres websites efter Google stoppede deres offentlige PageRank rapportering, så er det muligt, at den bare viser nul.
Brugerstyrring og adgang til rapporterne
Brugerstyrringen på SEO Monitor minder meget om det, du sikkert allerede kender fra f.eks. Google Analytics.
Når du opretter en konto sker det med din email adresse som brugernavn. Med en enkelt konto kan du enten selv oprette overvågning af dit website, eller blive inviteret af andre til at se data for websites de allerede har opsat overvågning af.
Tilsvarende kan du invitere andre til at kigge med på overvågningen af det, eller de sites, du sætter op. Du kan invitere andre brugere, som enten administratorer eller managers. Den sidste brugertype har begrænsede rettigheder og kan f.eks. ikke redigere i opsætningen, keywords og konkurrenter, men primært blot se de færdige analyser.
Du kan til enhver tid får et samlet overblik over dit websites opsætning og finde links til justeringer, de forskellige rapporter og til brugerstyrringen.
Du kan tilmelde dig helt gratis til Waimea SEO Monitor nu. Når du har oprettet en konto kan du enten få adgang til de websites andre har opsat overvågning af (hvis de inviterer dig), eller du kan oprette overvågning af dit eget website. Det er i alle tilfælde helt gratis at benytte SEO Monitor.
Lyder supersejt – glæder mig til at komme igang med at teste det 🙂
Cool – endnu et godt initiativ fra dig – bliver interessant at se resultatet af sådan en gennemgang