Googles tekniske krav ændres konstant. Lever dit website op til det?
Hvis dit website ikke lever op til de tekniske og redaktionelle krav Google stiller risikerer du, at det går ud over din synlighed. Du kan miste dine ellers gode rankings, indeksering eller helt ryge ud af Google, hvis du ikke sørger for, at dit website er opdateret.
Har du helt styr på det? Følger du med i de mange opdateringer og sørger du for, at dit website bliver rettet, når det er nødvendigt? Har du overhovedet adgang til det, eller er du afhængig af, at din leverandør ordner det (hvis de gør)?
I dette indlæg skal vi se lidt nærmere på denne udfordring og hvad du kan gøre, for at sikre dig mod udsving i din synlighed i Google.
Over 600 opdateringer om året!
Google laver årligt mere end 600 opdateringer – eller hvad der svarer til næsten 2 om dagen! Det er dog langt fra dem alle, der har nogen praktisk betydning for dit arbejde med SEO, men enkelte af dem har. Og nogle af dem kan have fatale følger for din synlighed i Google, hvis du ikke får rettet dit website, så det følger de nye standarder.
Senest oplevede vi det i december, hvor nogle nye krav til Schema data for Local Business elementet trådte i kraft, hvilket har betydet, at rigtig mange websites nu fejler. Det vil for de fleste have en negativ indflydelse på synligheden i Google.
Helt konkret blev det et krav, for at overholde Schema standarden for Local Business, at der angives et billede, og en anbefalet option at der angives price range. Det var ikke tidligere et krav.
Hvis du er i tvivl, om dit eget website validerer i forhold til Schema data, kan du teste det her. Husk at teste både forsiden og eksempler på undersider, da det ikke er sikkert, at den samme Schema data bruges på alle sider.
Nye standarder ændres ofte
Selvom Schema efterhånden ikke er en helt ny standard længere, er den trods alt nyere end HTML og JavaScript standarderne og vi oplever derfor også, at der meget oftere laves ændringer i netop Schema.
Det samme gør sig gældende for AMP-standarden. Den er endnu nyere, og her ændres der meget tit på forhold, som det er yderst vigtigt at være opmærksom på.
For begge dele gælder, at hvis du ikke holder øje med de opdateringer der kommer og får rettet dit website, så det lever op til de nye, udvidede eller ændrede standarder, så mister du den synlighed, eller de fremhævelser, som standarderne ellers gav dig. Det vil opleves som et fald i synlighed og dermed besøgende fra søgemaskinerne.
Det koster penge på bundlinjen! Når færre kan finde dig og dine produkter, så skaber det færre leads og salg via Nettet. Og da tendensen går den anden vej – at flere og flere netop bruger nettet til at finde leverandører, så slår det dobbelt hårdt at miste synlighed i Google.
SEO er ikke Rocket Science – det er meget sværere!
En af mine gamle venner i USA arbejdede for mange år siden med raketvidenskab. Senere begyndte han at arbejde med SEO.
Det var ham der gjorde mig opmærksom på det faktum, at SEO på nogle områder er langt sværere end raketvidenskab. Og hvorfor så det?
Når man arbejder med raketvidenskab, eller det meste videnskab for den slags skyld, så har man tabeller, naturvidenskaben, og regnemetoder at gå ud fra. Man arbejder med kendt og dokumenteret viden.
Når man arbejder med SEO forholder det sig absolut ikke sådan. Google fortæller ikke nøjagtigt hvad de laver og der findes kun i begrænset omfang officielle dokumenter, der fortæller dig præcist hvad du skal gøre – og hvilke opdateringer Google laver, som du bør forholde dig til.
Så hvordan holder du dig så orienteret om, hvilke opdateringer du skal lave?
Det findes der desværre ikke noget enkelt svar på. Hvis du følger med i de bedste SEO-debatter, nyhedsbreve og blogs, så vil du fange det meste, men det er ingen garanti. Du bør også selv løbende validere dit website i forhold til de standarder, som du ønsker at overholde, eller får nogle til at hjælpe dig med det.
Retter din leverandør tekniske fejl?
Når Google stiller nye krav, der kræver redaktionelle ændringer, eller ændringer i den måde du arbejder med linkbuilding på bør du i høj grad selv kunne rette det, der skal rettes.
Men når det kommer til de tekniske ændringer – som f.eks. ændringer i Schema-, eller AMP-standarderne, så er det sjældent noget du selv kan rette (med mindre du selv er programmør).
Hvis du, som mange gør, har valgt en web-løsning på en hostet platform, som f.eks. DanaWeb, DanDomain, Scannet eller Waimea Business, så kan du ikke på nogen måde selv rette disse ting. Der er du helt afhængig af, at din leverandør dels er opmærksom på at ændringerne skal laves og at de så også laver dem, så hurtigt som muligt.
Med Waimea business er du sikret rettidige opdateringer
Vi indrømmer, at vi er SEO-nørder i Waimea. Et par stykker af os har arbejdet med søgemaskiner, og i høj grad den tekniske del, i knap 20 år. Resten af teamet har fra 3-10 års erfaring. Vi lever og ånder for SEO og følger detaljeret med i alle de små og store opdateringer, der har betydning for et websites synlighed i Google.
Vi forventer ikke at du hverken interesserer dig for, eller har viden om, alle de tekniske ændringer der hele tiden sker. Det er vores job. Du behøver ikke at overvåge markedet, dit website eller advare os om ændringer. Det klarer vi.
Med en Waimea Business løsning er du sikret, en platform for din hjemmeside, som altid er optimeret på den bedst mulige måde i søgemaskinerne. Når der kommer nye krav implementerer vi dem med det samme på tværs af alle Waimea Business kunder.
Det var (naturligvis) også tilfældet, da de seneste Schema krav til Local Business trådte i kraft i december. Alle Waimea Business hjemmesider er opdateret. Waimea Business var også blandt de første, der som standard indførte fuld AMP implementeret på alle løsninger. Det er fortsat de færreste hostede løsninger, der tilbyder dette.
Skriv en kommentar