Google og Twitter indgår ny aftale – Real Time Search i Google kommer tilbage!
Google og Twitter har gentegnet en aftale, der med al sandsynlighed betyder, at vi meget snart kommer til at se Real Time søgeresultater igen i toppen af Google – direkte fra Twitter!
Det er gode nyheder for os der arbejder med SEO og sociale medier.
I 2011 sluttede et tilsvarende samarbejde mellem Google og Twitter. Indtil da havde data-aftalen betydet, at nye tweets røg direkte ind i Google og kunne vises med det samme i det der blev kaldt Real Time Search.
Men hvad vil den nye aftale egentlig betyde for os der arbejder med SEO? Det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg …
Google Real Time Search – historisk set
I december 2009 indgik Google en aftale med Twitter om adgang til deres såkaldte “Twitter Firehose” – en direkte adgang til et real-time feed med al Twitters indhold. Det blev startskuddet til Google Real Time Search, en feature hvor Google på nogle søgninger viste live-resutalter fra både Twitter og andre relevante kilder, som Google News, nye websider og Google Blog Search.
Du kan læse mere om hvordan Google Real Time Search tog sig ud, dengang i 2009, her.
Implementeringen af Google Real Time Search betød naturligvis et kæmpe boost for Twitter. Med et slag fik de mange flere besøgende fra Google. En super SEO-strategi for dem. Men det var ikke bare Twitter som fik glæde af det – det gjorde også alle dem, der var aktive på Twitter. For pludselig kunne vi få vist relevant information på Google – og få trafik derfra, sekunder efter vi publicerede det.
Men som sagt stoppede aftalen i 2011 af grunde der fortsat er uklare for de fleste. Jeg undrede mig selv meget over det. Men slut var det med Google Real Time Search.
Hvad vil Googles nye aftale med Twitter betyde for os?
Nu skal vi naturligvis lige vente og se, hvordan Google vælger at implementere den nye data-aftale med Twitter, men hvis det bliver noget der minder om det vi så fra 2009 til 2011, så kommer det til at betyde flere ting – herunder vigtigst af alt:
- På de søgninger hvor Google Real Time Search resultater vises, vil de øvrige organiske resultater ryge længere ned på siden. Med andre ord, kan du risikere, at dine almindelige top-rankings i Google bliver mindre synlige.
- Til gengæld får du så (en måske lidt lettere) mulighed for at ranke i toppen af Google på relevante søgninger, hvis de er helt aktuelle – og postet på Twitter.
Uanset hvordan aftalen implementeres er jeg dog i alle fald ret sikker på at den vil betyde, at du potentielt set kan få endnu mere ud af, at være aktiv på Twitter end før.
Du kan læse mere om den nye aftale mellem Google og Twitter her.
Hvordan optimerer du til Google Real Time Search?
Først og fremmest skal du naturligvis have en aktiv Twitter konto. Det er den letteste del. Hvis du ikke allerede har en Twitter konto kan du oprette en her.
Det næste skridt er, at begynde at bruge din Twitter konto aktivt. Som med alle andre sociale medier er et vigtigt mål, at tiltrække så mange relevante brugere som muligt – få dem til at abonnere på dit Twitter-feed. Det gøres først og fremmest ved, at skrive nogle tweets, som din målgruppe finder interessante.
Der findes også en masse tools, som kan hjælpe dig med både at skabe mere og bedre indhold på Twitter, samt at skabe kontakt til flere relevante brugere. Det vil jeg måske skrive lidt mere om ved en andel lejlighed. Lige nu vil jeg blot fokusere på det vigtigste – giv din målgruppe gode grunde til at følge dig! Skab noget indhold de gider læse. Find en stil, der skiller dig ud fra mængden.
For at blive vist i Google Real Time Search er det dog ikke nok at du har en masse der følger dig og at du skriver nogle gode tweets. Dine tweets skal også være relevante for nogle af de “trending topics”, hvor Google vælger, at vise real time søgeresultater.
Med andre ord – hvis du skriver tweets, hvor de keywords indgår, som Google (algoritmisk) mener har en nyhedsværdi, så er der større chance for, at de vises i real time search. Andre tweets af mere generel karakter vises nok ikke.
Således vil gamle teknikker som “newsjacking” nok blive endnu mere effektive. Hvis du kan komme med interessante kommentarer på aktuelle emner, så vil du kunne dukke op i real time search. Mit gæt er, at de tweets – de kommentarer på aktuelle emner, der opnår flest reaktiner fra andre Twitter-brugere vil have størst sandsynlighed for at komme med i real time søgeresultaterne. Så skarpe kommentarer, der giver mange kommentarer og re-tweets fra andre vil nok virke bedst.
Kom igang i dag …
Der er ingen grund til, at vente på at Google får implementeret aftalen med Twitter. Du kan ligeså godt komme igang i dag. Få oprettet din Twitter konto, hvis du ikke allerede har en, og overvej hvordan du kan bruge den aktivt.
Husk også, at det ikke er nok, at du dukker op i Real Time Search med et tweet – det skal jo også gerne føre til noget trafik og nogle handlinger på dit site. Så sørg for, at linke til relevant information på dit website i de tweets du laver.
Hvis du kaster dig over newsjacking kan det være en god ide at lave et stærkt blogindlæg, en video, eller podcast kommentar, som du så – med forskellige vinkler, omtaler på Twitter. Dine tweets vil så være uddrag af, eller en lille (provokerende) teaser på din kommentar, med et link til den fulde version.
Det vil både øge chancen for at du dukker op i Real Time Search samt, at opmærksomheden fører til trafik på dit site – og forhåbentlig, i sidste ende, nogle handlinger der skaber værdi for dig: Øget opmærksomhed, respekt, loyalitet, downloads eller salg.
Dennis skriver
Tak for godt indlæg.
Tror du at real-time search kommer til at virke på danske søgninger?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, hvis ellers vi får en implementering der ligner den der var fra 2009 til 2011. Men hvor mange af de danske søgninger, der så vil være et match på – som gør at Google viser Real Time søgeresultater er svært at sige. Det kan godt være det bliver lidt mindre end på Engelsk.
Men, det er bare gæt – vi må vente og se hvad der sker 🙂
Dennis skriver
Det lyder spændende. Så støver vi twitterkontoen af 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, det vil jeg under alle omstændigheder anbefale! 🙂
Vi får allerede over 10% af vores trafik her på bloggen fra Twitter, så uanset Real Time Search, så har jeg længe ment, at det godt kunne betale sig, at bruge Twitter aktivt.
Dennis skriver
10 %!. Det er pænt meget.
Anette Prang skriver
10%. Det er godt nok meget. Især når jeg intet får fra twitter.com
Jeg må vist heller fået lavet en twitter.com konto asap.
Super indlæg. Thanks…