Google Trends 2015 – Hvad søgte danskerne mest på i Google i 2015?
Google har netop offentliggjort deres årlige undersøgelse af, hvad det er folk har søgt mest på i 2015. Og som dedikerede søgemaskine-nørder er vi naturligvis altid interesseret i, at følge med i den slags.
Et hurtigt kig på årets lister afslører dog nogle alvorlige problemer, som gør at vi stiller seriøst spørgsmål ved, hvor valide de faktisk er.
Ord, som vi ved der søges mere på er slet ikke med på listerne og prioriteringen af de ord som er med, kan vi ikke verificere data på.
Lyver Google? Eller fortæller de os kun lidt af sandheden? Lad mig forklare lidt nærmere …
Tre Google-kilder til keyword data
Udover de årlige lister fra Google, der viser – eller i hvert fald påstås at vise, hvordan folk har søgt i årets løb vil vi i dette indlæg bruge to andre Google-kilder til keyword data: Google Keyword Planner og Google Trends.
Alle tre tools burde tage udgangspunt i det samme data – historisk data over, hvordan folk har søgt i Google. Der kan være forskelle på hvordan data clustres og filtreres i de tre tools, men grundlæggende set bør det byge på samme datasæt.
Så hvis et ord har mange flere søgninger i Google Keyword Planner, så bør det også reflekteres i Google Trends og de årlige lister.
De mest søgte keywords i 2015
Google samler årets tal på en række forskellige “hitlister”. Den ene af dem er den, der viser hvilke keywords, der alt i alt blev mest søgt på. Andre lister viser bl.a. hvilke kvinder, mænd, politikere og sportsfolk, der blev søgt mest på.
Til højre kan du se top 5 listen over de mest søgte keywords i 2015 – hvis vi altså skal stole på Google Trends for 2015. Men kan vi nu også stole på Google. Var dette virkelig de 5 mest søgte keywords i Danmark i 2015?
Nej, det er ikke nødvendigvis de 5 mest søgte keywords. Det er der flere grunde til – nogle mere åbenlyse og legitime end andre, mere spekulative og suspekte.
Hvis vi tager de 5 keywords og ser hvordan det ser ud i Google Trends, får vi dette resultat – der giver et lidt mere nuanceret billede over året:
Det er tydeligt, at Agar.io-søgningerne først startede hen over sommeren, hvor de så til gengæld tog fart. Tilsvarende er det meget naturligt kun i løbsperioden, at der er mange Tour de France søgninger. Modsat ligger søgningerne på Eurojackpot mere stabilt over året.
Om ovenstående summer korrekt op i forhold til årets topliste – som vist ovenfor, er lidt svært helt at vurdere ud fra grafen, mn det kan måske godt passe.
Men så lad os se på Google Keyword Planner. Vi har taget de samme 5 keywords og valgt kun, at få vist hvor mange søgninger, der er i Danmark i 2015 (januar til november data tilgængeligt), på disse keywords – vist som et månedligt gennemsnit.
Som du kan se, er det kun de to nederste placeringer der matcher data fra Googles årlige hitlister. På hitlisten ligger Eurojackpot på en 3. plads, men i Google Keyword Planner har dette keyword ca. 50% flere søgninger, end Agar.io, der er nummer 1 på den årlige hitliste.
Hvad er der galt her? Og hvorfor er data så forskelligt, når de nu burde komme fra samme kilde – de historiske søgninger i Google. Hvilke af disse data kan vi stole på – eller kan vi overhovedet stole på noget af det?
En anden ting vi bemærkede var, at der er mange keywords, som der søges meget mere på end dem som vi finder på Googles årlige hitliste. Hvor er de? Nedenfor kan du se et par eksempler på keywords, der søges meget mere på, men som vi ikke finder på de årlige lister fra Google:
Lyver Google eller hvad er det lige der sker her? Og hvorfor?
Google viser ikke alle keywords
Google har aldrig medtaget alle keywords på årets hitlister. De har altid filtreret dem for det som de sikkert mener er anstødelige keywords.
Jeg kan måske godt forstå, hvis de sortere de mest grumme og makabre keywords ud til familien Danmark. Der findes mange virkelig klamme søgninger.
Men f.eks. ovenstående keywords, som vi testede, synes jeg ikke man kan kalde slemme. Porno, dating, sex, escort og spil er da nogle af de mest uskyldige udtryk for de interesser.
Hvad jeg slet ikke kan forstå er, at Google er holdt helt op med at fortælle offentligheden, at deres årlige hitlister er så stærkt filtreret. Der står ikke noget om det på hitliste side og Googles repræsentant i Morgen TV i dag sagde heller ikke noget om det. Tværtimod, siger Google at disse lister faktisk ER top-listerne over det som folk søger mest på.
Det er faktuelt forkert og det ved Google godt. De giver os, som du kan se ovenfor, faktisk selv den data vi skal bruge for at bevise det.
Jeg vil opfordre nogle gode journalister til, at spørge Google Danmark om, hvorfor de har filtreret så mange ord ud af disse lister, om de må se disse filtrerings-lister, og hvilke kriterier der ligger til grund for at de er filtreret ud.
Det virker lidt som om, det er den meget bornerte og berøringsangste Amerikanske kultur, der er trængt igennem her.
Lyver Google – og hvorfor?
Man kan argumentere for, at Googles årlige lister i den nuværende form blot viser en trend – altså ikke resultatet for hele året. Det kan forklare lidt af forskellene.
Men offentligt er det bare ikke sådan denne data præsenteres. I Morgen TV i dag blev listerne præsenteret, som det der blev søgt mest på i hele 2015.
At Google vælger at filtrere en masse keywords ud af listerne som de finder anstødelige – eller hvad deres grunde nu engang er, kan man sådan set godt forsvare. Men jeg synes det er meget kritisk, at de ikke er mere åbne og ærlige om denne filtrering.
Men hvordan kan det være af keywords som “spil” og “dating” tilsyneladende er filtreret ud? Hvilke andre interesser kan Google have i, at vise noget andet i de offentlige – og stærkt promoverede, årlige hitlister?
Der er naturligvis altid den mistanke, at Google har nogle økonomiske interesser i det her – at de måske hellere vil vise trends indenfor kultur og kommercielle begivenheder, som de kan tjene penge på. Men det er ikke en mistanke, jeg har konkret belæg for i denne sag.
Kan vi stole på Google?
Nej. Det er sådan set meget enkelt. Du kan i hvert fald ikke stole blindt på Google. De er et medie med stærke kommercielle interesser i markedet og som ovenstående demonstrerer, er der i hvert fald tale om meget filtrerede resultater.
Vi bliver nødt til at være kildekritiske overfor Google, som alle andre medier. Vi skal være det som forbrugere og som markedsføringsfolk. Vi kan bruge Googles tools som inspiration i vores arbejde. Det er godt. Men vi må aldrig blindt stole på dem!
Vi skal altid forsøge, at verificere data fra andre kilder inden vi drager endelige konklusioner. Og hvis vi ikke kan validere, den data Google kommer med, må vi som med alle andre kilder, der ikke kan verificeres, tage det som et partsindlæg. Måske er det sandt, måske ikke helt sandt, måske helt forkert.
Du kan se Google Trends hitlisterne for 2015 her
Michael Bay Sørensen skriver
Dejligt der er nogle der tager hånd om troværdigheden hos Google. Vi har ikke haft tid til at kigge alt data igennem, så igen, skønt der er nogle der gør noget!
Men ja. Hvad så nu? Der burde være nogle der kunne gøre noget. Men de er jo så store børn, at de har så mange voksne til at beskytte dem.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak 🙂
Det mest alvorlige problem i den her sag er, at Google ikke er ærlige om hvad disse årslister faktisk dækker.
Til pressen og offentligheden siger Google, at listerne viser det der blev mest søgt på i 2016. Men det gør de som sagt ikke.
Går man Google på klingen, som enkelte gør, siger de noget andet.
Jeg tror ikke vi kan gøre så meget ved det udover fortsat, at “afsløre” når Google taler usandt. Og så forsøge, at få flere medier til at forholde sig lidt mere kritisk til de pressemeddelelser Google smider ud.