Google lancerer ”promoted pins” og redesign af local pages
Forrige tirsdag blev det en anelse sjovere, at være offline butik i en online verden. Google er nu gået skridtet videre med deres annoncer i Google Maps, som de har eksperimenteret med i en årerække.
Det betyder, at vi nu vil komme til at se, mere fyldestgørende og visuelle annoncer, når det kommer til lokale søgninger i Google og dermed visninger fra Google Maps.
Med Google Maps har du gennem længere tid haft mulighed for, at nå ud til kunder, der søger efter virksomheder, som din, på Google Maps. Det gælder både for søgninger på mobil og desktop.
På desktop kan du få dine annoncer vist to steder: på selve kortet og som en del af en søgeresultatliste, hvor din annonce kan indeholde både virksomhedsoplysninger og rutevejledning.
Når det foregår via mobile enheder, bliver annoncerne vist sammen med søgeresultaterne. Her er der mulighed for at tilføje en opkaldsfunktionsknap og rutevejledning.
Nye annoncemuligheder på Google Maps
For ikke længe siden begynde Google at vise annoncer i det, som kaldes Local finder, men nu er der så kommet en ekstra dimension til – nemlig fremhævede lokationer, eller “promoted pins”, som det hedder.
Her vil brugerne blive præsenteret for netop disse fremhævede lokationer, sammen med rutevejledning eller ”i nærheden af-visninger” (billedet nederst).
Sådan annoncerer du med fremhævede lokationer
Gør du brug af Google AdWords og kunne du tænke dig at krydre dine annoncer med dette fine nye tiltag, så er det faktisk ret enkelt.
Du kender sikkert allerede til annonceudvidelser i form af undersidelinks, opkaldsudvidelser, adresseudvidelser osv. På samme måde kan du administrere disse fremhævede lokationer, gennem lokationsudvidelse eller location extension.
Ifølge Searchengineland.com tester og eksperimenterer Google endnu med bl.a. formater for denne udvidelse, hvorfor vi kan forvente at se udvikling og ændringer af dette, over tid.
Redesign af Local Pages
Local pins er ikke det eneste Google kommer med i denne omgang. De har også lanceret et redesign af Google Local Pages-visning, hvilket er yderst interessant.
Med denne lancering har virksomheder mulighed for, at benytte sig af nye features, der bl.a. giver mulighed for at inkludere indhold, der passer til virksomheden. Det kunne f.eks. være produkter eller tekst omkring rabat eller nye tiltag fra virksomheden.
Som du sikkert kan regne ud, er formålet med annoncer som disse, at tiltrække offline trafik – altså fysiske kunder – til butikkerne.
Det rejser naturligvis spørgsmålet om, hvilke data Google gør tilgængelig for hvem. For her er det åbenbart (også) en fordel at være en stor virksomhed. Store virksomheder har nemlig adgang til det, der betegnes som ”Store Visits”.
Store Visits er, som navnet antyder, besøg i butikken, men det er et helt særligt datasæt, som ikke alle har adgang til.
Denne data giver virksomheder mulighed for, via AdWords, at måle og ikke mindst bevise den konverteringsmæssige indvirkning, online annoncerne har på det offline salg i butikken.
Googl udtaler til SearchEnglineLand, at de siden lanceringen for godt 2 år siden, har målt over 1 milliard Store Visits.
Selv siger Google om tilgængeligheden af deres Store Visit-data (oversat):
”Det er meget i Googles interesse, at gøre Store Visit, og dermed online-to-offline metrics i AdWords, tilgængelig for så mange som muligt.”
Dischler, som er VP for Google AdWords, fortæller også, at Nissan i UK, ved hjælp af Store Visit funktionen, erfarede at 6% af mobile annonceklik resulterede i en tur til forhandleren. Dette gav dem hele 25 x ROI.
Ifølge Google selv, vokser de lokale mobilsøgninger således 50% hurtigere end de generelle mobile søgninger – Det er hurtigt!
Der er store ting i vente for lokale søgninger og for virksomheder, der har brug for fysisk besøg i butikken. Google er, med disse nye tiltag, med til at gøre det mere attraktivt at være offline-butik i en digital verden som den, vi lever i.
Skriv en kommentar