Google ændrer Nofollow – læs om de to nye link-attributter: UGC og SPONSORED
Google annoncerede lidt tidligere på måneden et par vigtige ændringer i NOFOLLOW-standarden. Udover at deklarere links med NOFOLLOW kan der nu også bruges UGC og SPONSORED attributter.
Men hvad betyder denne ændringer for dig? Skal du nu ændre alle dine gamle links og er du tvunget til at bruge den nye – udvidet standard for deklarering af links?
Alt dette, og meget mere, skal vi se nærmere på i dette indlæg.
NOFOLLOW – historisk set
I 2005 lancerede Google link-deklarationen (link attribut) rel=”NOFOLLOW” i et forsøg på at dæmme op for stigningen i det som Google opfattede – og stadig opfatter som kommentar-spam.
Tanken var, at alle ejere af blogs og debatter kunne tilføje rel=”NOFOLLOW” på udgående links, oprettet af brugerne, og dermed gøre det mindre attraktivt for “link-spammere” at oprette disse links – og samtidig gøre det lettere for Google at identificere dem og se bort fra dem.
Senere opdaterede Google deres anbefalinger til brug af NOFOLLOW til også at dække betalte links – og ja, i praksis alle links som der enten ikke er redaktionel kontrol med eller som er motiveret af penge, eller andet end rene, ikke-kommercielle, redaktionelle årsager.
Det gik dog ikke helt som Google forventede. Dels er det langt fra alle webmastere der har tilføjet NOFOLLOW på de links Google håbede på og de debatter og blogs der trods alt har gjort det har vist heller ikke oplevet nogen markant nedgang i spam-kommentarer.
Det sidste var nok også lidt naivt at forvente. For da det næsten ingenting koster at sætte en kommentar-bot igang med at sprede links betyder det i praksis ikke noget, om nogle af dem skulle være med NOFOLLOW attribut.
De nye link-attributter
I starten af dette måned offentliggjorde Google et nyt sæt af link-attributter, som supplement til NOFOLLOW. Så nu findes følgende:
- rel=”NOFOLLOW”
- rel=”SPONSORED”
- rel=”UGC”
Du behøver ikke at angive en attribut på links, som du har redaktionel kontrol over og som ikke er betalte. Altså gode, valide links i dine artikler og andet indhold på dit site.
Links som er sponseret kan du fremover markere med rel=”SPONSORED”. Google vil officielt set hverken følge disse links eller tillægge dem nogen værdi.
Links som er genereret af dine brugere – f.eks. som kommentarer i blogs og debatter, kan du fremover markere med rel=”UGC”. Google vil med al sandsynlighed være mere tilbageholdende med at tilskrive disse links værdi.
Følger Google NOFOLLOW-links?
Officielt set har Google har aldrig fulgt NOFOLLOW links eller tilskrevet dem nogen direkte linkværdi. Jeg har dog en stærk mistanke, baseret på min praktiske erfaring, at det ikke helt forholder sig sådan.
Googles erklærede mål er, at indeksere alle informationer i universet. Intet mindre! Og i forsøget på det bliver de naturligvis nødt til at se på alle de signaler, der kan lede dem til informationer de ellers ikke har fundet.
Jeg har derfor en stærkt begrundet mistanke om, at Google nok altid har lurret lidt på de her NOFOLLOW-links. Hvis de linker til en side de ellers ikke kendte tvivler jeg på, at de vil holde sig fra at besøge den. Men det er svært at teste med sikkerhed. For de kan også få den information fra f.eks. GA eller Chrome.
Men, skal du være sikker på at Google følger et link er det naturligvis bedre med et rent link – uden NOFOLLOW.
Fra og med marts 2020 har Google dog annonceret en ændret politik. Nu forbeholder de officielt ret til at følge NOFOLLOW links – dog uden at garantere, at det altid vil ske. Dette gælder også for de to nye link-attributter: UGC og SPONSORED.
Har NOFOLLOW-links nogen værdi?
Indtil nu har Google fastholdt, at NOFOLLOW-links ikke tilskrives nogen link-værdi. Det er dog ikke hele sandheden. Det skyldes flere ting …
- Links avler links – så et godt NOFOLLOW-link kan meget vel føre til andre links
- Nogle sites har (fejlagtigt) sat NOFOLLOW på alle links – også links der helt klart er under streng redaktionel kontrol. Jeg mistænker at Google tilskriver disse en vis værd, selvom der er NOFOLLOW på.
- NOFOLLOW-links er en naturlig del af linkprofil. Hvis dit website udelukkende har links uden NOFOLLOW er det således helt unaturligt og kan opfattes negativt af Google. Så selv hvis Google ikke skulle tilskriver direkte værdi af NOFOLLOW-links, så har de i hvert fald den indirekte værdi at de er med til at skabe en naturlig linkprofil.
Fra og med marts 2020 ændrer Google dog lidt på fortolkningen af links med en af de tre link-attributter. Fra og med den dato kan de vælge både at crawle og tilskrive værdi til disse links – dog uden at der er nogen garanti for at det sker.
Skal du ændre dine link-attributter?
Nej, det behøver du ikke. Gamle links hvor du har brugt NOFOLLOW kan du lade være som de er. Med nye links kan du så overveje om du vil bruge de nye attributter – eller bare fortsætte med NOFOLLOW.
Google har gjort det helt klart, at det er frivilligt. Deres eneste krav er fortsat, at du enten bruger NOFOLLOW eller den nye SPONSORET attribut på betalte links. Det anbefaler jeg fortsat at du gør for at være sikker på, at det ikke skader dit eget website.
Har du spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål til disse ændringer så skriv nedenfor – så skal vi nok svare så hurtigt vi kan.
Erik Juel Raun skriver
Hej deMib.
Jeg vil bruge en version, hvor der skrives dansk 😉
“Hvilken version du bruge?” – øhhh, kan vi få et “vil”?
/deEra